In de tweede podcastaflevering focussen Jeroen Lissens en Fanny De Leenheer opnieuw op de geschiedenis, het heden en de toekomst van BMW. Deze keer ontvangen ze invoerder Dominique Moorkens als gast. Hij kruipt achter het stuur van een BMW van een halve eeuw oud die in ons land werd gebouwd.
Dit verhaal start met een krasse getuigenis van de gerenommeerde zakenman Dominique Moorkens. Hij stond jaren aan het hoofd van Alcopa, een internationaal bedrijvenimperium van wagens en gemotoriseerde tweewielers. Zijn familie voerde in 1958 de allereerste BMW in ons land in en werd later ook de invoerder van Mitsubishi. ‘Vanaf het midden van de jaren zestig hebben we in België ook zelf BMW’s geproduceerd, eerst in onze assemblagefabriek in Berchem en nadien in Kontich’, vertelt baron Moorkens. ‘We hebben onder meer de BMW 700 en de toenmalige Isetta in ons land gebouwd.’
De verbazing is groot als hij tijdens zijn bezoek aan het hoofdkantoor van BMW België een incarode BMW Neue Klasse uit 1972 te zien krijgt. ‘Deze wagen ziet er niet alleen letterlijk vlekkeloos uit, hij rijdt nog perfect, ook al heeft hij meer dan 350.000 kilometer op de teller staan - negen keer de afstand van een rondje om de aarde’, weet Jeroen Lissens, Head of Corporate Communications bij BMW Group Belux. De wagen is nog altijd in het bezit van de eerste eigenaar, een lid van de Bavaria Club Belgium, de officiële BMW-oldtimervereniging.
Moorkens vertelt achter het stuur van de klassieker gedetailleerd over de racegeschiedenis van BMW en hoe hij zelf deelnam aan onder meer de 24 uur van Spa-Francorchamps en de 6 uur van Nürburgring. Daarna maakt hij kennis met de gloednieuwe BMW i5, het elektrische topmodel van de 5-serie. ‘Ongelooflijk hoe technisch vernuftig BMW geëvolueerd is de voorbije decennia’, besluit hij.