Auto’s spelen vaak een belangrijke rol in de clips van de Brusselse rapper Zwangere Guy. In zijn jongste single rijdt hij met een BMW 7. Sinds Gorik van Oudheusden – zijn echte naam – onlangs vader werd van een dochtertje, draagt hij ook verantwoordelijkheid als ouder. Geen betere kandidaat voor een BMW- slipcursus dus.
‘We hebben elkaar ooit nét niet ontmoet, Gorik,’ opent Jeroen Lissens, communicatiedirecteur van BMW Belux het gesprek. ‘Je wilde mijn oldtimer gebruiken voor de eerste clip met je band Stikstof. Ik ben daarvoor speciaal naar Brussel gereden, maar je liet me stikken.’
Zwangere Guy glimlacht verontschuldigend en haalt herinneringen op. ‘Een echte autofreak was ik niet, maar ik heb wel altijd veel liefde voor auto’s gevoeld, zeker voor BMW en de Alpina-modellen in het bijzonder.’
Hoofdinstructeur Danny Janssens van de BMW Driving Experience sluit aan bij het gesprek. ‘Als je jezelf een score mag geven op tien voor je rijkunsten, hoeveel zou dat zijn?’ De rapper lacht.
‘Een 6,7. Zo’n niet afgerond getal maakt de schaal breder en geeft mij meer kans om er dichter bij te zitten als je mij beoordeelt aan het einde van de rit.’
Zodra Zwangere Guy achter het stuur zit, merkt Lissens meteen op dat hij gecontroleerd en met passie rijdt.
Rijden met je ogen
Janssens begint met een uitleg over zitposities. ‘Veel mensen zitten in de auto alsof ze thuis in hun badkuip liggen. Dat is cool, dat is macho en komt mooi over op de Place-m’as-tu-vu in Knokke, maar het is ook bijzonder onveilig. Bovendien ben je niet van de grootste, Gorik.’ Hij wikt en weegt Zwangere Guy’s afstand tot stoel en pedalen.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik beheerst reed, maar ik heb op de BMW Driving Experience veel bijgeleerd.
‘Het is de bedoeling dat je alles doet met geplooide armen, net zoals je schrijft. Je houdt het stuur best vast met je handen op negen en drie uur, dat is belangrijk om te kunnen tegensturen als je gaat slippen.’
‘Als je remt, treedt het ABS-systeem in werking. Laat dat vooral zijn job doen. Als je toch op de verkeerde plek uitkomt, komt dat door je ogen. Net zoals je eet met je ogen en verliefd wordt met je ogen, gaat je auto in de richting van je ogen. Het is extreem belangrijk om nooit naar de problemen of de obstakels te kijken, maar altijd naar de uitweg in de rijrichting.’
Wie te snel een bocht in duikt, krijgt te maken met onderstuur: de auto glijdt rechtdoor over zijn voorwielen. Breekt de achterkant van je wagen uit, spreekt men van overstuur: een auto die de neiging heeft om rond zijn as te draaien. In beide gevallen is de oplossing meteen gas lossen, het ontkoppelingspedaal indrukken en naar de uitweg kijken. Je handen volgen automatisch je ogen.
Is een crash onvermijdelijk, ga dan vol in de remmen om de impactsnelheid zo veel mogelijk te verminderen. Wie met een automaat rijdt, kan uiteraard niet ontkoppelen. Gas lossen is dan de aangeraden reactie. Als er tijd is, kan de auto nog in de neutrale stand worden gezet, maar vaak lukt dat niet meer omdat alle aandacht naar het sturen gaat.
Grote onderscheiding
Zwangere Guy blijkt een goede leerling. Na enkele pogingen slaagt hij erin de wagen perfect binnen de witten lijnen te houden. ‘Je bent een echte controlefreak’, stelt Lissens vast. En dan nodigt hij hem uit om te gaan driften.
‘Achterwielaandrijving zit in de genen van een BMW. Het is tijd om de limieten eens op te zoeken en over het gladde wegdek te glijden.’ De rapper mag cirkeltjes draaien en zijn reactie zegt het helemaal. ‘I love this shit man.’
Achterwielaandrijving zit in de genen van een BMW.
Na de oefeningen is het tijd voor het verdict. Blijft het bij 6,7 op 10? ‘Ik zou je toch wat meer geven’, zegt Janssens. ‘Voor mij is dit een 7 waard, en aangezien je ook graag iets na de komma hebt, kom ik uit op 7,2 op 10.’
Zwangere Guy reageert tevreden. ‘Dat is meer dan ik op school haalde. Eigenlijk zelfs een grote onderscheiding. Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik beheerst reed, maar vandaag heb ik zeker nog bijgeleerd.’ Lissens knikt overtuigd.
‘Niemand is vanzelf perfect. De BMW Driving Experience is dan ook een fantastische manier is om de grenzen van je BMW en van jezelf te leren kennen en te verleggen.’