Na een rit van meer dan 800 kilometer en slechts één tussentijdse laadbeurt, bereiken roadtrippers. Jeroen Lissens en Fanny De Leenheer hun eindbestemming in München. Het vierde en laatste deel van deze podcastserie doorheen 50 jaar BMW-geschiedenis blikt vooruit op de nabije toekomst. ‘Dit automerk vindt zichzelf voortdurend opnieuw uit.’
In het slot van deze podcastreeks ontdekt u als luisteraar de toekomstplannen van BMW met zijn fabriek in München, nabij de internationale hoofdzetel. Vanaf eind 2027 zal het automerk daar alleen nog maar elektrische auto’s produceren, te beginnen met modellen uit de Neue Klasse. Een belangrijke transformatie, goed voor een investering van 650 miljoen euro.
‘In deze fabriek bouwde BMW 77 jaar lang benzine- en dieselmotoren’, weet Jeroen Lissens, Head of Corporate Communications bij BMW Group Belux. ‘Enkele maanden geleden zijn we daar, op deze toch wel mythische locatie, resoluut mee gestopt.’ Bayerische Motoren Werke die in zijn hoofdfabriek stopt met het bouwen van brandstofmotoren: dat is een gigantische revolutie en een enorme stap in de richting van het EV-tijdperk.
De nieuwe fabriek omvat vier nieuwe gebouwen, waaronder een ultramoderne assemblagelijn en een carrosserieafdeling. Door de stopzetting van de productie van verbrandingsmotoren werden 1.200 assemblagemedewerkers omgeschoold of overgeplaatst naar andere locaties. ‘In totaal werken er in de fabriek in München 8.000 mensen en worden er gemiddeld 1.000 auto’s per dag gebouwd.’
De EV’s die morgen in München van de band rollen, zullen voorzien zijn van tal van baanbrekende technologieën. ‘Dankzij onze nieuwste batterijinnovaties rijden BMW’s binnenkort tot 30 procent verder en laden ze sneller op’, vertelt Milan Nedeljković, lid van het directiecomité van BMW AG. ‘Dat komt onder meer doordat we ronde cilindervormige batterijcellen zullen gebruiken in plaats van vierkante’, besluit onze landgenoot Kurt Vandeputte, Manager Battery Cell Competence Center bij BMW Group.