Gooi het kind niet met de laptop weg
Als de Vlaamse regering niet blijft investeren in technologie in de scholen, dreigt ze het onderwijs op twee sporen te zetten. Met enerzijds scholen en kinderen die achterblijven en anderzijds scholen met de, aan ouders doorgerekende, middelen om digitale tools in te zetten.
Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) kondigde deze maand aan de besteding van de Digisprong-middelen, die de digitalisering van ons onderwijs een boost moeten geven, te zullen doorlichten. Ook bracht ze een bezoek aan de ‘strengste’ Britse school, waar ze op veel vlakken erg old school werken. De aanzet om de voorziene middelen voor digitalisering elders te besteden?
Er zijn bitter weinig onderwijsrankings waarin Vlaanderen koploper is, maar de recentste MICTIVO-studie, die de stand van zaken van ICT in het onderwijs in kaart brengt, was positief. De studie bevestigt dat onze scholen goed scoren voor ICT-infrastructuur en dat de digitale basisvoorzieningen grotendeels aanwezig zijn.
De overheid heeft de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd in laptops, internetverbindingen en digitale borden. Een belangrijke eerste stap in de digitalisering van ons onderwijs. Maar infrastructuur alleen is niet voldoende. Zonder kwalitatieve digitale lesinhoud en tools blijven laptops een lege doos.
Goed gebruikt is technologie, zoals altijd, enorm krachtig. De toekomst van het onderwijs ligt in de synergie tussen pedagogiek en technologie.
Digitalisering gaat vooral over hoe digitale tools worden ingezet om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Een toestel in handen van een leerling of leerkracht leggen garandeert nog geen betere leerresultaten. De logische volgende stap is investeren in kwaliteitsvolle leermiddelen. Digitale content zoals interactieve oefeningen en educatieve software kunnen de leerervaring verrijken, kinderen stimuleren en lessen differentiëren op maat van de leerling en zijn of haar leerritme.
Om wat concrete voorbeelden te noemen: het oefenen en herhalen van kennis waarbij alleen de fout beantwoorde vragen terugkomen, teken- en wiskundeprogramma’s voor technische vakken of het simuleren van werken met (vaak prijzige) CNC-machines, die materialen zoals metaal, hout, kunststof en composieten met hoge precisie kunnen bewerken.
Kentering voor de kwaliteit
Goed gebruikt is technologie, zoals altijd, enorm krachtig. De toekomst van het onderwijs ligt in de synergie tussen pedagogiek en technologie. Onderwijsinstellingen en bedrijven die kwaliteitsvolle educatieve technologie aanbieden, waarvan we er meerdere hebben in Vlaanderen, kunnen samen een krachtige leeromgeving creëren die een kentering kan betekenen voor de kwaliteit van ons onderwijs.
De Vlaamse regering heeft in haar regeerakkoord een duidelijke ambitie neergepend om het onderwijs verder te digitaliseren. Daarvoor werd in een budget van 400 miljoen euro voorzien, zonder te specifiëren hoe die middelen besteed worden. Het is nu aan de regering om ze doelgericht in te zetten en erop toe te zien dat digitalisering niet stopt bij de aankoop van hardware.
Als de investeringen niet worden doorgetrokken, dreigt ons onderwijs bovendien op twee sporen te belanden. Aan de ene kant scholen met de middelen om digitale tools en lesinhoud te ontwikkelen en in te zetten (die dan de factuur zouden doorrekenen aan ouders die het kunnen betalen). En aan de andere kant scholen, ouders en kinderen die achterblijven. Waardoor de digitale kloof alleen maar groter zou worden. Was onderwijs niet dé hefboom voor sociale mobiliteit?
Mogelijke problemen met aanbestedingen moeten absoluut aangepakt worden - de EU voert er onderzoek naar. Maar haal alstublieft het maximale uit technologie in ons onderwijs. Gebruik ze om onze kinderen te prikkelen en om hen te helpen opnieuw te excelleren. Gooi dus het kind niet met de laptop weg.
Meest gelezen
- 1 BYD komt met e-auto die even snel laadt als een benzinetank gevuld wordt
- 2 5 favoriete aandelen van Christophe Pouchoy: 'Dit bedrijf is de grootste satellietlanceerder na SpaceX'
- 3 NBB-activisten in verzet tegen verkoop goudvoorraad: 'Helft is privaat eigendom'
- 4 Rwanda verbreekt diplomatieke banden met België en zet alle diplomaten land uit
- 5 Rudy Aernoudt wordt kabinetschef van MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez