Advertentie

Jong Geweld | Gilles Vancoillie (MoonMonster): 'De breuk met mijn co-oprichter heeft me in een depressie gebracht'

De Tijd brengt onder de vlag WAW! nieuws over starters en groeibedrijven. In de rubriek Jong Geweld laten we beloftevolle ondernemers aan het woord. Vandaag: Gilles Vancoillie (30) van MoonMonster Studios, dat met een budget van 750.000 euro aan een eerste VR-game werkt.

Wat doet uw bedrijf?

'We ontwikkelen VR-games (virtual re­a­li­ty, red.) om thuis te spelen. We zetten sterk in op humoristische elementen. We willen gamers aan het lachen krijgen. Onze eerste game is 'Space Control'. Daarin word je ontvoerd door aliens en moet je in de ruimte voor de bazen jobs, met een twist, uitvoeren. De bedoeling is dat je het gevoel hebt in een wacky animatieserie mee te spelen. De eerste twee jaar hebben we vooral work for hire gedaan: we ontwikkelden kleine games in opdracht van bedrijven zoals de Nationale Loterij, Colruyt, Fluvius, Agoria, SD Worx. Dat was nodig voor de cashflow, maar nu leggen we de focus meer op eigen games.'

Waar wilt u over vijf jaar staan?

'Onze eerste game komt uit in 2026. We hebben daarvoor - onder meer via het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds, red.), de taxshelter voor audiovisuele productie en een publisher - een budget van 750.000 euro verzameld. Als het een grote hit is, kunnen de inkomsten tien tot twintig keer hoger liggen. Maar dat is lang niet zeker. We hebben nog te weinig indicaties om succes in te schatten.'

Advertentie

'Ik denk intussen al verder en wil tegen 2030 drie à vier shots op goal hebben om de kans op een hit te vergroten. Daarvoor gaan we dit jaar extra kapitaal ophalen. Dat is in ons land niet evident, maar met ForsVC is er nu een eerste investeringsfonds gespecialiseerd in videogaming. Dat is ook nodig. We hebben hier een gameschool met wereldwijde reputatie (de gameopleiding Digital Arts en Entertainment aan Howest in Kortrijk, red.), maar te vaak zien we afgestudeerden naar het buitenland vertrekken omdat er hier nog te weinig bedrijven zijn.'

TIP

Alles om u en uw onderneming te laten groeien, leest u in de WAW!-nieuwsbrief

Een wekelijkse dosis inspiratie voor ondernemers

Wekelijks via e-mail - Uitschrijven in één klik

Wat was uw moeilijkste periode met MoonMonster?

'Mijn co-oprichter, Seppe Roelandt, heeft vorig jaar een burn-out gekregen en is uit het bedrijf gestapt. Hij wordt treinbestuurder en wil op zijn gemak coole games maken. Hij heeft minder dan ik de drive om een gamebedrijf te bouwen en wilde af van de onzekerheid van het ondernemerschap. De gesprekken en de moeilijkheden om hem uit te kopen, hebben mij ook in een depressie gebracht. Die breuk was moeilijker dan de breuk met mijn vorige vriendin. Ik kreeg gewoon niets meer gedaan. Ik heb een tijd thuis gezeten en zat compleet vast. Het kwam allemaal samen: het gedoe met Seppe, de gesprekken met Meta over een eventuele financiering van een game die afsprongen, de planning van een project dat in het honderd liep.'

Hoe hebt u die uitkoop geregeld?

'We hebben met een investeringsfonds gesproken om Seppe te vervangen, maar zonder succes. Dat wou alleen geld investeren om te groeien, niet om een aandeelhouder uit te kopen. Seppe en ik waren dus tot elkaar veroordeeld. Hem uitkopen was de enige manier om het bedrijf voort te zetten. Maar het was eigenlijk onmogelijk om een waarde op MoonMonster te kleven. Dat waren zware discussies. Ik had wel wat spaargeld, maar hoe ver steek je je nek uit voor iets met een onzekere afloop? Uiteindelijk heeft hij waarschijnlijk het gevoel dat ik te weinig heb betaald, en ik vind natuurlijk dat ik te veel heb betaald.'

Welke fout hebt u als ondernemer gemaakt?

'De grootste beginnersfout die er is: starten zonder goede aandeelhoudersovereenkomst. Dat zou ons veel moeilijkheden en energie bespaard hebben. En verder zou ik nu eerst een kleinere versie van een game uitbrengen om het traject al eens helemaal te doorlopen.'

Advertentie
Advertentie

Wat zou u doen als u één dag minister kon zijn?

'Ik zou erover waken dat het budget van het VAF niet wordt ingeperkt. Het grootste deel van dat fonds gaat naar films, maar toch ook ruim 2 miljoen euro naar games. De Vlaamse gamesector wordt almaar sterker. Het zou jammer zijn dat het budget kleiner wordt net voor er grote successen komen. We hebben nu al Larian dat wereldberoemd is geworden met 'Baldur’s Gate', maar er zijn nog spelers goed bezig.'

Hoe maakt u uw hoofd leeg?

'Door series te kijken, maar vooral door te gamen. Dan zit ik in een andere wereld. Dan denk ik niet aan al de rest. Momenteel speel ik 'Stalker 2', een Oekraïense game.'

Wie was uw eerste werknemer?

'Lina. Seppe, Lina en ik hebben samen de gameopleiding van Howest in Kortrijk gevolgd. Ik heb ook een economische achtergrond door mijn studies TEW in Leuven, Seppe is sneller en beter in het coderen en Lina was de ontbrekende schakel voor het artwork.'

Keert u zich een normaal loon uit?

'Nee, niet echt: 1.850 bruto. Iedereen verdient hier meer dan ik. Ik heb geen bedrijfsauto, wel een Kawasaki Z650, geen al te dure, maar wel een mooie bedrijfsmotor.'

Profiel Moonmonster Studios
  • Opgericht: in 2019 door Gilles Vancoillie en Seppe Roelandt. Vancoillie kocht vorig jaar zijn medeoprichter uit toen die besliste een ander carrièrepad te volgen.
  • Activiteit: ontwikkelt VR-games om thuis te spelen.
  • Werknemers: Vijf.
  • Budget: heeft 750.000 euro voor zijn eerste game 'Space Control'.
  • Winst: de voorbije jaren licht winstgevend, onder meer door werk in opdracht van andere bedrijven.
Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Vlaams minister van Energie Melissa Depraetere (Vooruit) is blij met het succes van de premie. 'Er is in het budget voorzien.'
'Koelkastpremie' vier keer zo populair als verwacht
Naar verwachting 72.000 gezinnen zullen dit jaar gebruikmaken van de felbesproken premie voor energiezuinige huishoudtoestellen, blijkt uit een nieuwe raming die De Tijd kon inkijken. Dat is ruim vier keer meer dan gebudgetteerd. Ondertussen wil de Vlaamse Nutsregulator de premie tijdelijk stopzetten.
Gesponsorde inhoud