Advertentie

Winst in Belgische voedingsindustrie op laagste peil in 15 jaar

De Belgische voedingssector investeert vooral nog in efficiëntie en verduurzaming en niet meer in uitbreiding, klinkt het. ©Wouter Van Vooren

De winstmarge van Belgische voedingsbedrijven was vorig jaar een derde lager dan in 2019. Ze benadrukken dat hun loon- en energiekosten harder stegen dan in het buitenland, waardoor ze terrein verliezen en hun verkoop daalde.

De Belgische voedingsbedrijven luiden de alarmbel over hun zwaar gedaalde winst. Vorig jaar hielden ze 2,32 procent van hun omzet over als nettowinst. Dat is het laagste niveau in 15 jaar, en 36 procent minder dan in 2019.

Voor dit jaar zijn de voortekens niet goed. De omzet daalde tussen januari en juni met gezamenlijk 0,8 procent. De schade werd beperkt door prijsverhogingen ten gevolge van de inflatie, want uitgedrukt in volume daalde de verkoop met 3,3 procent. In 13 van de 18 subsectoren daalden de volumes. Vooral chocoladebedrijven, drankverkopers en ijsproducenten boerden achteruit. Het krimptempo lag in de eerste jaarhelft dubbel zo hoog als in het volledige jaar 2023. Toen steeg de omzet dankzij prijsverhogingen met 12,3 procent naar 80,7 miljard euro en daalden de volumes 1,6 procent.

Advertentie
-3,3%
Lager verkoopvolume
Uitgedrukt in volume daalde de verkoop van de Belgische voedingsbedrijven vorig jaar met 3,3 procent. Daarmee lag het krimptempo dubbel zo hoog als in 2022.

De sector - die 47 procent van zijn verkoop realiseert met export - stelt dat Belgische bedrijven terrein verliezen aan buitenlandse concurrenten, die met lagere kosten werken. Vooral de energie- en loonkosten zijn hier hoger, zegt Anthony Botelberge, de voorzitter van Fevia, de belangenvereniging van de Belgische voedingssector. ‘Het loonkostenverschil met onze buurlanden daalde jarenlang, maar nu is het voor onze sector weer gestegen naar 25,4 procent.’

Dat komt mede doordat de lonen hier anders dan in het buitenland automatisch stijgen wanneer het leven duurder wordt. De inflatie liep de voorbije vijf jaar hoog op. ‘Ook werden grondstoffen na corona 25 tot 30 procent duurder. Die gestegen kosten heeft de sector niet doorgerekend’, zegt Botelberge. Dat ligt aan druk van de supermarkten. ‘De relatie met de supermarkten is ruwer geworden’, zegt Botelberge. Bovendien kopen ze volgens Fevia ook vaker aan in het buitenland (zie kader).

‘Supermarkten kopen vaker buitenlands voedsel’

Belgische supermarkten kopen minder voeding uit ons land, stelt Fevia, de belangenvereniging van de voedingssector. ‘Het aandeel Belgische producten is in de voorbije jaren met enkele procentpunten gedaald naar 61 procent’, zegt Fevia-econoom Carole Dembour. ‘Volgend jaar is er een nieuwe meting, en ook dan rekenen we op een daling.’

Fevia wijst erop dat supermarktketens steeds meer op Europees niveau aankopen. Onder andere Carrefour en Aldi kondigden aan dat ze hun schaalvoordelen meer willen uitspelen en hun aankoop meer centraliseren. Zowat alle ketens richtten ook pan-Europese allianties op, waarmee ze gezamenlijk gaan onderhandelen met producenten.

Claims van die bedrijven dat ze Belgische producten nu in meer Europese landen verkopen, weerlegt Fevia. ‘Carrefour koopt nu bijna alles aan in Madrid. De keten kiest amper voor Belgische producenten’, zegt Nathalie Guillaume, binnenkort voorzitter van Fevia.

Advertentie

‘Dat zijn miljardenbedrijven, die druk willen uitoefenen op producenten’, zegt Fevia-voorzitter Anthony Botelberge, zelf eigenaar van de maaltijdenmaker Frigilunch. ‘Het is hen moeilijk uit te leggen waarom hogere loon- en energiekosten Belgische producten duurder maken. De Spaanse keten Mercadona houdt van Belgische producten, maar knapt af op de hoge prijzen. Ik lanceerde recent 15 producten bij Albert Heijn in Nederland, maar ik bots op de kostenstructuur en dat vreet aan de marge van de producten.’

Ook de opkomst van Nederlandse spelers is volgens de voedingssector geen goede zaak. Er is Albert Heijn, wiens moederbedrijf ook Delhaize overnam, en Jumbo. Het marktaandeel van beide groeit, onder andere dankzij nieuwe winkels.

Dat heel wat buitenlandse supermarktketens uitpakken met hun Belgische producten kadert Fevia vooral als marketing. ‘Het gaat om gespecialiseerde producten, die ze in hun communicatie uitspelen’, zegt Bottelberg. ‘Meer generalistische producten - denk aan koekjes of pizza - kopen ze vaker in het buitenland.'

Advertentie

De economische situatie blijft dit jaar penibel, klinkt het. Na een daling van de grondstoffenprijzen sinds eind 2022 stijgen ze sinds begin dit jaar weer. Vooral eieren, boter en cacao werden fors duurder. ‘Ook kijkt de sector aan tegen een factuur van vermoedelijk 112 miljoen euro voor zwerfvuil’, zegt Fevia-econoom Carole Dembour. In alle Europese lidstaten komt er een zwerfvuiltaks, die de voedings-en drankenproducenten laat meebetalen voor de opruiming van zwerfvuil. Maar volgens berekeningen van Fevia ligt de belasting in België drie keer hoger dan in andere lidstaten.

De sector vreest dat het Belgische producten nog duurder zal maken tegenover buitenlandse. ‘Daardoor zullen nog meer mensen hun boodschappen doen over de grens’, zegt Dembour. Sinds 2023 spenderen Belgen meer dan een half miljard euro aan boodschappen in het buitenland, terwijl het bedrag voorheen schommelde tussen 250 en 300 miljoen euro.

Advertentie

Minder nieuwe jobs

Op het terrein wordt duidelijk dat er zand in de motor van de voedingsbedrijven zit. Het aantal jobs groeide vorig jaar het traagst sinds 2016. Er werkten 102.750 mensen in de Belgische voedingsindustrie, 0,9 procent meer dan in 2022. Bovendien ziet het er niet goed uit voor dit jaar: er werden al 713 ontslagen aangekondigd, onder andere bij chocoladeproducent Barry Callebaut. Het record van 2011 - 934 ontslagen - gloort in de verte. ‘Ik verwacht geen massaal jobverlies zoals in cyclische sectoren als de autosector, maar de winstgevendheid mag echt niet verder dalen’, zegt Botelberge. Er kwamen dit jaar nog altijd meer nieuwe jobs - 900 in totaal - bij dan er verdwenen.

Als je in deze omstandigheden kunt kiezen voor een uitbreiding van je capaciteit of een maatregel waarmee je heel wat kunt besparen, dan is de rekening snel gemaakt.

Anthony Botelberge
Ondernemer en voorzitter Fevia

Bedrijven investeren ook amper nog in uitbreiding, stelt Fevia. Het totale investeringsbedrag in de eerste jaarhelft ligt 1,7 procent hoger dan een jaar eerder, maar het zou vooral gaan om investeringen in efficiëntie en in verduurzaming. ‘Als je in deze omstandigheden kunt kiezen voor een uitbreiding van je capaciteit of een maatregel waarmee je heel wat kunt besparen, dan is de rekening snel gemaakt’, zegt Botelberge, ook eigenaar van de maaltijdmaker Frigilunch.

Bedrijven ondernemen dus zelf actie, maar tegelijk is het volgens hen een noodzaak dat de politiek maatregelen aankondigt. ‘De reserves zijn op en er zal nog wel een keer een crisis komen. Willen we nog een succesvolle sector, die jobs creëert?’, zegt Botelberge. Hij roept de regeringen op om onder andere de werkgeversbijdragen te verlagen, het indexeringsmechanisme aan te passen, en de energiekosten onder controle te krijgen. Ook vraagt hij af te zien van de plannen om het btw-tarief van 6 procent - dat geldt voor basisvoeding als vlees, vis en groenten - te verhogen tot 9 procent.

Advertentie
Gesponsorde inhoud