Advertentie

Delhaize en Albert Heijn kopen meer huismerkproducten samen

Sinds Albert Heijn en Delhaize zusterketens werden, kopen ze 700 huismerkproducten samen in. ©Thomas De Boever

Albert Heijn en Delhaize gaan meer samenwerken bij de aankoop van huismerkproducten. Ook Aldi en Carrefour kopen minder nationaal en meer internationaal in om kosten uit te sparen.

De Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize 'harmoniseert' haar aankoopstrategie in de Benelux verder. De ketens Albert Heijn en Delhaize gaan 200 producten voor hun huismerken samen aankopen, boven op de 700 die ze al samen aankopen sinds ze door een overname in 2015 zusterbedrijven zijn. Het gaat om pakweg wc-papier, maar ook de chocolade van het huismerk Delicata ligt zowel in de rekken van Albert Heijn als in die van Delhaize.

Door samen in te kopen spelen de ketens hun schaal uit en kunnen ze lagere prijzen bedingen bij fabrikanten. Zo sparen ze kosten uit, wat hun winst ten goede komt. Ahold Delhaize zegt dat het een deel van wat het uitspaart deelt met zijn klanten. 'We richten ons op producten die beschikbaar zijn tegen instapprijzen, zoals de Prijsfavorieten van Albert Heijn en de Kleine Leeuwtjes van Delhaize', zegt Ahold Delhaize-woordvoerster Isabelle Meltzer.

Advertentie

Bedreiging of opportuniteit?

Ook andere ketens zetten hun Europese schaal in. Aldi wil binnenkort 80 procent van het aanbod in zijn Europese winkels gezamenlijk inkopen. Nu schommelt dat van land tot land tussen 50 en 70 procent. De landelijke hoofdkantoren kopen heel wat artikelen zelf in, waardoor de keten schaalvoordelen misloopt. ‘Door de bestelvolumes uit de verschillende landen op te tellen kunnen we een scherpere, maar correcte prijs onderhandelen met onze leveranciers’, laat Aldi weten. 'De aankoop van verse producten houden we wel lokaal.'

Aldi wil binnenkort 80 procent van het aanbod in zijn Europese winkels gezamenlijk inkopen.

Ook Carrefour centraliseerde zijn aankoopbeleid voor huismerken twee jaar geleden. 'Er is geen verschil tussen Frans, Spaans en Belgisch toiletpapier. Dus kopen we dat voor alle Europese winkels samen in', klonk het toen.

De vraag rijst wat de internationalisering betekent voor Belgische fabrikanten. Verliezen zij daardoor contracten aan Europese concurrenten of is het net een opportuniteit om in heel Europa te verkopen? Dat is moeilijk te voorspellen, zegt Fevia. Volgens de belangenorganisatie van de Belgische voedingsindustrie is het door de tendens extra urgent te waken over de competitiviteit van de bedrijven.

Ahold Delhaize stelt hen gerust. 'Op dit moment kopen we 70 procent van de Delhaize-producten in België aan, en tot 100 procent voor bepaalde categorieën. Het blijft de ambitie en intentie nauw samen te werken met Belgische leveranciers van huismerkproducten, op hetzelfde niveau als voorgaande jaren.' Aldi België zegt niet te kunnen voorspellen of de strategie tot minder Belgische huismerkproducten zal leiden.

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud