Brussel haalt Formule E binnen
De eerste elektrische Formule E-wedstrijd in België vindt volgende zomer plaats aan het Atomium. Tenminste als de Brusselse regering met voldoende geld over de brug komt.
Naast Hongkong, Singapore, Monaco en New York is Brussel een van de twaalf steden die volgend jaar een race mag organiseren in de Formule E, het kampioenschap met volledig elektrische raceauto’s. Dat maakte de organisatie officieel bekend.
De concurrentie voor Brussel was niet van de poes. Volgens de woordvoerder van de Formula E stelden 180 steden zich kandidaat om een race te organiseren. De Formule E kiest het liefst voor steden met een iconisch monument. Zo vond de Formule E-race in Parijs, die 15.000 kijkers trok, vlakbij de Eiffeltoren plaats. Brussel stippelde een stratencircuit van enkele kilometers rond het Atomium uit. Op zaterdag 1 juli 2017 zullen 20 piloten er tegen snelheden tot 220 kilometer per uur rondjes scheuren.
Maar hoewel de Brusselse race op de officiële kalender prijkt, blijkt de financiering ervan nog niet rond. De drijvende kracht achter het Belgische Formule E-verhaal, de Luikse eventorganisator en parkeerondernemer Stephan Uhoda, loopt al maanden de deuren van alle mogelijke ministers plat om geld bijeen te sprokkelen. De factuur voor de organisatie van één race kan oplopen tot 10 miljoen euro.
Bij Alain Courtois (MR), schepen van Sport in de stad Brussel, peuterde Uhoda een eenmalige subsidie van 800.000 euro los voor de herinrichting van het wegdek van het circuit. Aan het Brussels Gewest vroeg Uhoda een subsidie van 1,5 miljoen euro per jaar. ‘De Formule E-wedstrijden zijn in 100 landen te zien op televisie’, zegt Uhoda. ‘We zullen een symposium en allerlei evenementen organiseren. Dit is een unieke kans voor Brussel, zeker op dit moment.’
Brussel aarzelt
De Brusselse regering verklaarde zich naar verluidt twee weken geleden principieel akkoord om het project te steunen. Maar over het precieze bedrag is nog niets beslist. Volgens de woordvoerster van Brussels minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD) zal het zeker minder zijn dan het gevraagde ‘waanzinnige’ bedrag. Ondanks de onduidelijkheid over de financiering is de internationale autosportfederatie FIA zeker van haar stuk. ‘De Formule E-race vindt volgend jaar 100 procent zeker in Brussel plaats.’
Sinds de eerste race in 2014 groeit de Formule E, waarin ook de Belgische ex-Formule 1-rijder Jérôme d’Ambrosio meerijdt, als kool. Dat is vooral te danken aan de grote populariteit op sociale media. De Formule E betrekt zijn fans bij de race door hen de mogelijkheid te geven hun favoriete racer te steunen via Facebook, Twitter of de foto-app Instagram. De drie piloten die het vaakst vermeld worden op de sociale media, krijgen een ‘fan boost’, waarmee de rijders tijdens de race één keer vijf seconden lang extra energie kunnen inzetten.
De man achter de Formule E is de Spaanse glamourboy Alejandro Agag, een voormalig Europees Parlementslid en de schoonzoon van de vroegere Spaanse conservatieve premier José María Aznar. Liberty Global, het moederbedrijf van Telenet, is een belangrijke aandeelhouders van het voorlopig verlieslatende kampioenschap. Het Belgische telecombedrijf zendt de Formule E-wedstrijden in België uit en bekijkt hoe het de Brusselse race kan sponsoren.
Meest gelezen
- 1 Belfius wil stad Bergen niet financieren na doorbraak extreemlinkse PTB
- 2 Golf aan betaalbare e-auto’s op komst, met dank aan strenge uitstootregels
- 3 Nvidia overtreft opnieuw de verwachtingen
- 4 Gentse techspeler Lighthouse haalt 350 miljoen euro op en wordt miljardenbedrijf
- 5 'Rusland viel Oekraïne aan met intercontinentale ballistische raket'