Juwelenmerk Wouters & Hendrix komt met collectie tafelgoed, ofte ‘home jewellery’

Het juwelenmerk Wouters & Hendrix breekt uit de bijouxbox en komt met een collectie tafelgoed, even surrealistisch, humoristisch en artisanaal als de juwelen.

Wie Wouters & Hendrix een beetje kent, weet dat het Antwerpse juwelenmerk altijd het onverwachte weet te brengen. In de afgelopen veertig jaar – Katrin Wouters en Karen Hendrix begonnen in 1984 – verrasten ze ons met onder meer een gigantische mosselschelp in de etalage, met een Belgische strik eromheen, een campagne die oogt als een Britse tabloid, en een reeks statementjuwelen zoals ringen met een grote munt of een stapeling parels. Zelfs een grote gouden mossel als oorbel ontbrak niet. Surrealisme en humor zijn altijd de vaste ingrediënten waarmee ze hun collecties kruiden.

Wie nu aan een Wouters & Hendrix-boetiek passeert, moet toch twee keer kijken: naast ringen, oorbellen en halssnoeren staat nu ook tafelgerei. Geen tijdelijke etalageprops, maar een splinternieuwe homecollectie met onder meer een karaf, schalen, kandelaars en flessenstops.

Advertentie
Advertentie
'Schat, wil je van me scheiden?' | De opmars van de 'divorce ring'

Wat voor ons een verrassing lijkt, is eigenlijk een kroniek van een aangekondigde geboorte. ‘Wouters & Hendrix droomt al jaren van een interieurlijn, al noemen we het zelf liever ‘home jewellery’ of juwelen voor op tafel’, vertelt Lien Sledsens, die de collectie samen met Katrin Wouters ontwierp. ‘We zoeken altijd naar manieren om onze wereld uit te breiden, ook buiten het klassieke juweel. Zo maakten we al eens een flessenjuweel voor de wodka van Dada Chapel Distillery. En als je onze mosselsleutelhanger aan de deur ziet bengelen, is het net een ‘home jewel’. In onze etalages gebruiken we vaak deco-objecten die we op rommelmarkten vinden, zoals vazen, kommetjes of curiosa. Die dienen trouwens als inspiratie voor de juwelencollectie. Kortom: interieur en scenografie zitten in ons DNA.’

Sledsens (34) werkt al meer dan tien jaar voor het Antwerpse merk. ‘Ik begon als jobstudent in de winkel op mijn 21ste. Na mijn studies grafisch ontwerp en illustratie ontwierp en maakte ik hun etalages en collectiepresentaties. Nu komt de homecollectie daarbij.’

Lien Sledsens begon haar carrière bij Wouters & Hendrix op haar 21ste en is nu verantwoordelijk voor de nieuwe homecollectie.
Lien Sledsens begon haar carrière bij Wouters & Hendrix op haar 21ste en is nu verantwoordelijk voor de nieuwe homecollectie.
©Wouter Maeckelberghe
Advertentie

Mouleversant

De inspiratie lag letterlijk voor het oprapen: de stukken zijn een verlengde van de juweelcollecties. We zien meteen enkele bekende motieven, zoals het dambordpatroon, de mossel, de mond en het handje. ‘Ik haalde vooral inspiratie uit onze ‘La Fête des Bêtes’-collectie, maar ook andere elementen uit onze sieraden keren terug. Neem nu de drie handbeschilderde kandelaars die je met elkaar kunt combineren, net zoals we dat doen met onze ‘Chapters’-ringen.’ De flessenstops zijn eigenlijk uitvergrote juwelen die heel nauw aansluiten bij de technieken en materialen die we in ons eigen atelier gebruiken. Zo komt het parelmoer van onze eigen leverancier en onze vaste gieter maakte de bronzen mondjes en handjes’, zegt Sledsens.

Advertentie
Advertentie

Voor wie het zich afvraagt: Lien is de zus van schilder Ben Sledsens. ‘We hebben het creatieve talent van onze grootvaders geërfd. De ene was kunstenaar en architect, de andere decorateur. Onze ouders zijn juristen, maar namen ons vaak mee naar musea en stimuleerden onze creatieve ambities.’

Natan-telgen lanceren '11PM', nieuw modemerk voor 'tailored streetwear'

Terug naar de collectie. Dé eyecatcher is een grote porseleinen schaal in de vorm van een mosselschelp, die ook beschikbaar is in kleinere formaten en zowel in zwart als wit. Het is ook de naamgever van de collectie: ‘Les Objets Mouleversants’, een woordspeling op het surrealistische begrip ‘l’objet bouleversant’ en natuurlijk een knipoog naar kunstenaar Marcel Broodthaers en zijn fameuze mosselpot. De schaal heet dan ook ‘Marcel’.

Alle objecten in de collectie zijn vernoemd naar surrealistische kunstenaars. Zo is de mondgeblazen glazen karaf met trompe-l’oeilhand vernoemd naar Edward James, de parelmoeren flessenstops met bronzen ornamenten naar Meret Oppenheim en Leonora Carrington.

Midden | Meret Oppenheim en Leonora Carrington geven hun naam aan de parelmoeren flessenstops. Rechts | Een grote porseleinen schaal, in de vorm van een mosselschelp en vernoemd naar kunstenaar Marcel Broodthaers, is het pièce de résistance van de collectie.
Midden | Meret Oppenheim en Leonora Carrington geven hun naam aan de parelmoeren flessenstops. Rechts | Een grote porseleinen schaal, in de vorm van een mosselschelp en vernoemd naar kunstenaar Marcel Broodthaers, is het pièce de résistance van de collectie.
Advertentie

Restaurant Misera

Over goud, zilver en (half)edelstenen moet je Wouters & Hendrix niks meer leren. Nog altijd maken ze alle juwelen in hun eigen atelier in Berchem, een voormalige loods van Elixir d’Anvers. Van de vijftig personeelsleden zijn er tien goudsmeden die jaarlijks zo’n 20.000 juwelen maken. Maar glas, keramiek en porselein zijn een ander paar armbanden. Daarom riepen ze de hulp in van een ervaren partner: Serax. Dat designmerk neemt de productie én distributie voor zijn rekening. Da’s niet mis, want Serax bokst met honderden verkooppunten wereldwijd en tientallen miljoenen omzet een klasse hoger dan Wouters & Hendrix.

Binnenkijken | Thuis bij sterrenchef Nicolas Misera in hartje Antwerpen

Serax-oprichter Axel Van Den Bossche: ‘Toen Wouters & Hendrix bij mij aanklopte met het idee voor een homecollectie, had ik daar wel oren naar. Ik vroeg wel om geen borden of servies te maken, maar te focussen op alles wat eromheen gebeurt.’ Met Serax aan boord is de kans groot dat de Wouters & Hendrix-stukken binnenkort in restaurants of cafés opduiken, want dertig procent van Serax’ omzet komt uit horeca. Sledsens: ‘Na anderhalf jaar intensief ontwerpen en ontwikkelen is het spannend om te zien waar de objecten zullen belanden. In een restaurant zou geweldig zijn. Ik heb onze mosselsleutelhanger al zien hangen aan de deur van restaurant Misera, dus wie weet.’

‘De connectie tussen juwelen en tableware is niet hip, maar wel historisch. Het zijn objecten die je kunt doorgeven van generatie op generatie’, pleit Lien Sledsens.
‘De connectie tussen juwelen en tableware is niet hip, maar wel historisch. Het zijn objecten die je kunt doorgeven van generatie op generatie’, pleit Lien Sledsens.
©Wouter Maeckelberghe

Hip of historisch

Wouters & Hendrix is niet het enige juwelenmerk dat ook onze tafel wil veroveren. Het lijkt in de lucht te hangen. In juli kwam het Londense it-merk Alighieri op de proppen met kandelaars, flesopeners en bestek. Bibi van der Velden, een Amsterdamse die opgroeide in New York, lanceerde eind maart een serviescollectie met borden en theekommen, samen met keramiste Anouk Kramer. Ook de Deense Charlotte Lynggaard bracht een tafelcollectie uit, met onder meer servetringen, tafelkleden en dienbladen, te koop via het Zweedse designmerk Svenskt Tenn. Dover Street Market verkoopt zilveren lepels, ontworpen door de Frans-Britse Gala Colivet Dennison, bekend om haar sculpturale juwelen. En op de Alcova-expo tijdens het Salone del Mobile in april in Milaan spotten we barok verguld bestek, een melkkannetje en een zoutkom van de Deense goudsmid en sieraadontwerper Orit Elhanati.

Vanwaar die plotse hype, vragen we ons af? ‘De connectie tussen juwelen en tableware is niet hip, maar wel historisch’, pleit Sledsens. ‘Er zijn talloze voorbeelden uit het verleden, zoals de Fransman Jean Deprés. En ik ontdekte nog veel meer toen ik als voorbereiding op deze collectie research deed in de archieven van het Victoria and Albert Museum in Londen. Niet zo verwonderlijk, want er zijn veel parallellen tussen tableware en juwelen. Het zijn objecten waar verhalen aan kleven en die je kunt doorgeven van generatie op generatie. In mijn kast staan bijvoorbeeld spullen die mijn oma kreeg als trouwcadeau. Bovendien kun je zowel juwelen als tafelobjecten gebruiken om je persoonlijkheid uit te drukken. Een juweel maakt je outfit compleet, onze collectie zorgt voor een mooi gedekte tafel.’

Vragen wij ons nog af: is dit een eenmalige uitstap of het begin van iets groters? Spreidt Wouters & Hendrix met een breder gamma de risico’s in economisch onzekere tijden? Hangen ze binnenkort hun soldeerbout aan de haak en worden ze een decospeler? Sledsens: ‘Home jewellery wordt een derde poot naast de zilver- en de goudcollectie. Samen vormen ze één coherente wereld. Ik ben al volop bezig met de tweede collectie en zelfs met de derde.’ Hoe die eruit zullen zien? Daarover wil ze nog niks kwijt. Wij laten ons graag verrassen.

Het is geen eenmalige collectie, zegt Lien Sledsens: ‘Ik ben al volop bezig met de tweede collectie en zelfs met de derde.’
Het is geen eenmalige collectie, zegt Lien Sledsens: ‘Ik ben al volop bezig met de tweede collectie en zelfs met de derde.’
©Wouter Maeckelberghe

| Prijskaartje | Van 50 tot 250 euro
| Te koop | In de Wouters & Hendrix-boetieks en via wouters-hendrix.com. Vanaf maart 2025 is de collectie ook daarbuiten verkrijgbaar.

Advertentie