Ook Chanel springt op sportmarketing: Frans luxemerk sponsort historische Britse bootrace
Het Franse Chanel sponsort volgend jaar de iconische Britse roeiwedstrijd tussen Oxford en Cambridge. Ook andere luxehuizen tonen meer en meer interesse in sportmarketing.
Comfortabel om te roeien zijn ze niet: een op maat gemaakt pak en een gewatteerde tas van Chanel. Gestileerd en gereputeerd zijn de producten van het Franse modehuis des te meer. Enter het bruggetje naar het oudste grote sportevenement van het Verenigde Koninkrijk, de Boat Race tussen de prestigieuze universiteiten van Cambridge en Oxford.
Chanel en de Boat Race Company sluiten 'een langdurig partnerschap' dat zeker tot de 200ste verjaardag van de wedstrijd in 2029 moet standhouden.
Al twee eeuwen - sinds 1829 - wordt over een traject van 6,5 kilometer op de Theems geroeid. Elke lente vindt zowel een mannen- als een vrouwenrace plaats, waarbij twee teams van acht roeiers het tegen elkaar opnemen voor een kwart miljoen toeschouwers. Dat elk jaar ook 2 miljoen mensen de race volgen op televisie geeft het event een groot bereik in een specifieke doelgroep.
Chanel en de organisator Boat Race Company sluiten 'een langdurig partnerschap' dat zeker tot de 200ste verjaardag van de wedstrijd in 2029 moet standhouden. De race wordt 'The Chanel J12 Boat Race' gedoopt. De overeenkomst 'drukt een gedeelde filosofie uit, met name het streven naar uitmuntendheid via een gezamenlijke inspanning', zeiden beide partners dinsdag.
Financiële details werden niet meegedeeld. Wel wijst Financial Times erop dat de organisator vorig jaar een totaalbedrag van een half miljoen pond heeft betaald aan de roeiverenigingen van de twee universiteiten.
Eerste keer voor Chanel
Chanel volgt als hoofdsponsor Gemini op, het cryptoplatform van de Winklevoss-broers, die bekend werden als de medeoprichters van Facebook. Met Chanel hoopt de Boat Race Company 'een nieuw publiek te bereiken'.
Voor Chanel is het de eerste sportieve deal. Maar luxe en sportmarketing gaan voor sommige merken, zoals de horlogemakers Omega (Olympische Spelen), Hublot (WK voetbal 2022) en Rolex (Wimbledon en Formule 1), al langer samen.
Het grootste modehuis ter wereld, LVMH, sponsorde afgelopen zomer de Olympische Spelen in Parijs en kondigde deze maand een tienjarige deal met Formule 1 aan. De groep van luxepaus Bernard Arnault heeft zowel Dior als Louis Vuitton in huis.
Meest gelezen
- 1 Ghelamco verkoopt ‘spookserviceflats’ in Knokke-Zoute
- 2 Deze 15 kooptips vielen op de VFB-beleggershappening
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 BASF-topman Jan Remeysen: 'We moeten het heilige huisje van Europese gasontginning durven af te breken'
- 5 10 geldvragen aan ondernemer Maarten Michielssens: 'Ik verdien meer dan de premier, maar ben niet gelukkiger dan ervoor'