Advertentie

Techbedrijven als Twitter worstelen met deftig ontslag

©REUTERS

3.500 werknemers van het sociale medium Twitter horen om 17 uur Belgische tijd via een e-mail dat ze ontslagen worden. De kantoren blijven vrijdag dicht en badges worden tijdelijk gedeactiveerd. De werkwijze leidt tot onbegrip.

Het sociale medium Twitter wordt overspoeld met berichten van medewerkers die vaststellen dat ze niet langer kunnen inloggen op hun e-mail- of Slack-account. 'Has it already started? Happy layoff eve!, tweette Rumman Chowdhury, tot voor kort verantwoordelijk voor de ethiek en de transparantie van algoritmes bij Twitter.

Advertentie

Anderen stellen vast dat ze nog als enige overblijven in hun team, zoals de Nederlander Martijn de Kuijper. Sinds zijn nieuwsbrieftool Revue in 2021 door Twitter werd overgenomen, is hij product manager bij het socialemediabedrijf. 'Ik ben vandaag niet ontslagen', tweette hij, maar 'als ik naar mijn tijdlijn kijk, ben ik de enige van ons grote team'.

In een mededeling die donderdagavond naar medewerkers gestuurd werd, konden werknemers van Twitter lezen dat ze om 9 uur 's ochtends hun mailbox moeten checken. Ze ontvangen dan een bericht waarin staat of ze ontslagen worden. Dat schrijft de goed geïnformeerde technologiewebsite The Information.

In de niet-ondertekende e-mail die begint met de droge aanhef 'Team', gevolgd door een komma, stond het volgende: 'In een poging Twitter op een gezond pad te brengen, doorlopen we vrijdag het moeilijke proces ons wereldwijde personeelsbestand in te krimpen. We erkennen dat dit gevolgen zal hebben voor enkele mensen die waardevolle bijdragen hebben geleverd aan Twitter, maar deze actie is helaas nodig om het succes van het bedrijf in de toekomst te waarborgen.'

Alle kantoren zijn vrijdag gesloten en de toegang met badges wordt opgeschort, staat in de e-mail.

Advertentie

Het persagentschap Bloomberg meldt dat medewerkers van Twitter naar de rechter stappen. Ze vinden dat Twitter-baas Elon Musk de wet over grote ontslagrondes schendt. Volgens federale wetgeving moeten grote bedrijven bij massale ontslagrondes hun personeel minstens 60 dagen vooraf waarschuwen. In juni was er al een gelijkaardige rechtszaak tegen de autobouwer Tesla, een ander bedrijf van Musk. De rechtbank in Austin verwees de zaak toen naar een arbitrage achter gesloten deuren.

'Ongelukkige groep'

Musk is niet de eerste eigenaar of CEO van een technologiebedrijf die niet zijn beste kant toont in een ontslagronde.

Als je in deze call zit, hoor je bij de ongelukkige groep die ontslagen wordt.

Vishal Garg
CEO Better.com

Eind vorig jaar kende iedereen plots Better.com, een Amerikaans platform voor hypotheken. CEO Vishal Garg nam op een erg onhandige manier afscheid van 900 medewerkers in een Zoom-vergadering. 'Als je in deze call zit, hoor je bij de ongelukkige groep die ontslagen wordt', klonk het. Een week later verontschuldigde hij zich voor zijn gedrag. 'Ik ben verantwoordelijk voor de beslissing, maar bij de communicatie heb ik geblunderd. Daarmee heb ik jullie in verlegenheid gebracht', klonk het.

Afgelopen zomer trapte het Amerikaanse platform voor tweedehandswagens Carvana in dezelfde val. Mensen werden ontslagen in kleine Zoom-vergaderingen, anderen via e-mail. Het Zweedse fintechbedrijf Klarna vond geen betere oplossing dan 700 mensen te ontslaan met een vooraf opgenomen video.

Bezuinigingen

Technologiebedrijven krijgen rake klappen, van Meta Platforms over de Google-moeder Alphabet tot zelfs Apple. Na jaren van ongekende groei en recordwinsten zijn veel van 's werelds grootste technologiebedrijven aan het bezuinigen.

Het winkelgedrag na de pandemie is veranderd en bedrijven nemen hun uitgaven, van reclame tot investeringen, onder de loep, waardoor techbedrijven de gevolgen in hun portefeuille voelen. Voor technologiebedrijven met een minder sterke buffer dan de techgiganten zijn de gevolgen aanzienlijk. Uber-concurrent Lyft kondigde donderdag aan dat hij 700 mensen ontslaat. Ook het betalingsplatform Stripe, de beleggersapp Robinhood en het cryptoplatform Coinbase moeten honderden mensen laten gaan.

De situatie bij Twitter is volgens Musk niet anders. Na zijn overname van het medium zei Musk dat voor elke persoon die code schrijft wel tien mensen in een managementfunctie leken te zitten, als antwoord op een vraag over wat het grootste probleem van Twitter was.

Eerder deze week raakte bekend dat Twitter ongeveer 3.700 werknemers, ongeveer de helft van het personeel, zou ontslaan. Musk zoekt koortsachtig naar manieren om de kosten te drukken van een bedrijf waarvoor hij naar eigen zeggen te veel heeft betaald. De miljardair ging in april akkoord met de betaling van 54,20 dollar per aandeel, net toen de beurzen onderuitgingen.

'Niet goed voor Musks reputatie als werkgever'

'We hebben bij de uitbraak van de pandemie 35 mensen moeten ontslaan.' Peter De Moor is Director People & Talent bij de Gentse scale-up OTA Insight. Dat platform helpt hotels bij het beter benutten van hun kamercapaciteit. 'Je kunt veel zeggen over Elon Musk, maar qua people relations zou ik het anders aanpakken. Dit zal geen deugd doen aan zijn reputatie als werkgever.'

Toen het coronavirus uitbrak, sloten klanten van OTA Insight hun deuren voor gasten. Hoelang dat zou duren, was toen moeilijk in te schatten. 'En dan moet je vervelende beslissingen durven nemen', zegt De Moor. Bij OTA werd geen e-mail uitgestuurd met de boodschap dat iedereen later een bericht zou krijgen met het verlossende antwoord. Er werd ook geen Zoom-vergadering voor de 400 medewerkers georganiseerd.

'Wij hebben toen beslist om het zo persoonlijk als mogelijk aan te pakken. Een fysiek gesprek was niet mogelijk. Een privévideogesprek is het minste wat je kan doen. Dat benadert het fysieke gesprek het meest.' De Moor en het managementteam stuurden persoonlijke e-mails naar mensen die ontslagen zouden worden met de vraag of ze tijd konden maken voor een gesprek over een update over de bedrijfswerking.

Advertentie

'Dat gesprek mag niet te lang na die uitnodiging plaatsvinden', zegt De Moor. In elke call was iemand van het managementteam en iemand van de hr-afdeling aanwezig. Daarin schetste het management de context en de reden waarom iemand ontslagen werd. 'Je moet dat kort houden', zegt De Moor. 'Ingaan op vragen als 'waarom ik?' doe je beter niet.'

De Moor herinnert zich hoe hij midden in de nacht mensen aan de andere kant van de wereld moest vertellen dat ze moesten vertrekken. 'Dat is niet gemakkelijk, maar als je het goed doet, krijg je begrip.'

Advertentie
Gesponsorde inhoud