'Musk wil helft Twitter-personeel ontslaan'
Tesla-miljardair Elon Musk moet drastisch in de kosten knippen om de 44 miljard dollar zware overname van het socialemediabedrijf Twitter te financieren.
Het wordt een bevreemdende dag voor de Twitter-collega’s die elkaar bij de koffieautomaat of in de onlinechat begroeten. Ze worden donderdag wakker met het bericht dat een op de twee werknemers zijn persoonlijke spullen mag inpakken en zijn badge mag inleveren. De plannen zijn nog niet publiek, maar werden door ingelichte bronnen medegedeeld aan het nieuwsagentschap Bloomberg.
De nieuwe eigenaar Elon Musk is ook van plan het ‘work from anywhere’-beleid terug te draaien. De resterende werknemers moeten zich in de regel weer op kantoor melden.
Musk en zijn adviseurs hebben verschillende ontslagscenario’s bekeken, zeggen de bronnen. In een van die scenario’s zouden de ontslagen werknemers een ontslagpremie van 60 dagen loon krijgen.
Na het afkloppen van het afvloeiingsplan zou boekhouddirecteur Robert Kaiden opgestapt zijn. Hij was een van de laatste directieleden van voor de overname die nog geen ontslag hadden genomen. Een woordvoerder van Twitter kon nog niet reageren op de berichten.
Kosten drukken
Musk is koortsachtig op zoek naar manieren om de kosten te drukken van een bedrijf waarvoor hij naar eigen zeggen te veel heeft betaald. De miljardair ging in april akkoord met de betaling van 54,20 dollar per aandeel, net op het ogenblik dat de beurzen onderuitgingen.
Hij probeerde maandenlang onder de transactie uit te komen, met het argument dat Twitter hem verkeerde cijfers zou hebben gegeven over het aantal nepaccounts. Twitter spande een rechtszaak aan om Musk te dwingen de overname uit te voeren. Uiteindelijk schikte Musk zich naar de door de rechter opgelegde deadline.
De oude top van Twitter werd al grotendeels aan de deur gezet. Onder anderen CEO Parag Agrawal, financieel directeur Ned Segal en de juridische medewerkers Vijaya Gadde en Sean Edgett mochten hun biezen pakken. In de dagen daarna sloegen onder anderen marketingdirecteur Leslie Berland, klantendirecteur Sarah Personette en directeur klantenoplossingen Jean-Philippe Maheu de deur achter zich dicht. Musk noemt zichzelf op Twitter sinds enkele dagen ‘Twitter Complaint Hotline Operator’.
Volgens een bron zouden door het management al lijsten opgesteld zijn van werknemers wier job geschrapt wordt. Daarbij zouden ook managers van Musks autobedrijf Tesla hun zegje hebben mogen doen, klinkt het.
Twitter telde eind vorig jaar ongeveer 7.500 personeelsleden. Aanvankelijk circuleerde het gerucht dat Musk driekwart van hen de laan zou uitsturen, maar de miljardair ontkende dat later.
Behalve op forse besparingen wil Musk ook inzetten op nieuwe inkomsten. Zo zal Twitter binnenkort beginnen kosten aan te rekenen voor de blauwe vinkjes die de authenticiteit van bekende personen bevestigen.
Meest gelezen
- 1 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 2 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 3 Vlaamse regering bikkelt over vermogenstoets voor renovatiepremies
- 4 De Croo en De Wever schuiven hete aardappel van budget ziekteverzekering naar elkaar door
- 5 Onverwachte krimp Europese economie duwt euro naar laagste peil in twee jaar