Musk maakt het zijn nieuwe Twitter-CEO al meteen lastig
Elon Musk zet een limiet op het aantal tweets dat gebruikers kunnen lezen. Zijn nieuwe ‘Chief Twit’ Linda Yaccarino mag enkele weken na haar aanstelling al een brand blussen.
Voor intensieve gebruikers van Twitter kwam het nieuws als een donderslag bij heldere hemel. Voortaan mochten niet-betalende gebruikers nog maar 600 berichten per dag lezen, en betalende gebruikers 6.000, zo maakte Elon Musk zaterdag bekend via zijn eigen sociale platform. Voor wie geen account heeft, legde hij de limiet op 300 posts per dag.
Later trok de eigenaar van Twitter de plafonds nog twee keer op, tot 10.000, 1.000 en 500 berichten. En dat was het dan. De enige uitleg die Musk gaf voor de beperkingen, was dat hij de ‘extreme niveaus van datascraping en systeemmanipulatie’ wilde tegengaan. Hij had het over een tijdelijke maatregel, maar vertelde er niet bij hoe lang die dan wel zou duren.
- Eigenaar Elon Musk kondigde zaterdag aan dat het lezen van berichten op het socialemediaplatform Twitter ingeperkt wordt.
- Musk zegt dat hij het scrapen van data wil tegengaan, maar niet iedereen hecht daar geloof aan.
- De nieuwe CEO, Linda Yaccarino, wordt door de capriolen van haar aandeelhouder voor voldongen feiten geplaatst. De zet kan gebruikers en adverteerders wegjagen.
Het scrapen van Twitter - het automatisch binnentrekken van berichten door algoritmes - bestaat al even lang als het platform zelf. Onder meer marktonderzoekers en academici doen het om uit de miljoenen posts allerlei trends en inzichten te halen. Volgens Musk zouden nu ook AI-ontwikkelaars massaal gebruikmaken van de gratis data van Twitter om hun taalmodellen te trainen, waardoor ze druk zetten op de servers van het bedrijf.
Sommigen denken dat de leeslimieten een noodgreep waren om het platform in de lucht te houden, nadat het sinds vrijdag onder extreem zware druk was gekomen.
Auto-cyberaanval
Niet iedereen gelooft die uitleg. Sommigen denken dat de leeslimieten een noodgreep waren om het platform in de lucht te houden nadat het sinds vrijdag onder extreem zware druk was gekomen. Musk schafte toen al de toegang tot Twitter af voor niet-gebruikers. Als gevolg daarvan zou het platform bestookt zijn met toegangsverzoeken, a rato van tien per seconde per bezoeker, waardoor het helemaal plat dreigde te gaan. Met andere woorden: Twitter had onbedoeld een soort cyberaanval op zichzelf georganiseerd. Het zou verklaren waarom Twitter zaterdag te kampen had met storingen.
Een andere uitleg is dat grote internetbedrijven die het platform in de lucht helpen houden, zoals Amazon en Google, hun diensten hebben teruggeschroefd omdat Twitter zijn rekeningen niet betaalt. Musk zou daarop noodgedwongen beslist hebben het verkeer naar het platform te beperken. Het is onduidelijk of dat klopt, maar zeker is wel dat het bedrijf steeds meer rechtszaken wegens onbetaalde facturen aan zijn broek heeft. Een Australisch bedrijf dagvaardde Twitter afgelopen donderdag nog omwille van 610.000 euro aan achterstallige facturen.
Wat de ware toedracht ook is, Musk is er met de maatregel opnieuw in geslaagd miljoenen Twitter-gebruikers tegen zich in het harnas te jagen. Een limiet van enkele honderden berichten per dag lijkt misschien redelijk, maar intensieve gebruikers die meerdere keren per dag door hun timeline scrollen, zitten daar al snel aan. Zij krijgen van Musk opnieuw de boodschap dat ze pas echt meetellen als ze bereid zijn 8 dollar per maand neer te tellen voor een lidmaatschap en een blauw vinkje op hun profiel.
Duitse regering
Sommige twitteraars stemden al met hun voeten. Een woordvoerder van de Duitse regering zei maandag dat Berlijn uitkijkt naar andere communicatiekanalen. De kleinere Twitter-rivaal Mastodon meldde zondagavond dat het aantal leden in het voorbije etmaal met 110.000 was toegenomen. ‘Niet slecht’, schreef oprichter en CEO Eugen Rochko op het platform.
Ook de kersverse CEO van Twitter, Linda Yaccarino, wordt door de capriolen van haar aandeelhouder voor voldongen feiten geplaatst. Yaccarino, een veterane uit de Amerikaanse reclame-industrie, kreeg als opdracht de relaties met Twitters adverteerders en andere belangrijke zakenpartners te herstellen. Maar door de nieuwe leeslimieten dreigt dat meteen een slag in het water te worden. Ook tweets van adverteerders vallen onder de leeslimieten. Ze worden daardoor minder bekeken, waardoor campagne voeren op Twitter minder interessant wordt.
De limieten zouden weleens ‘catastrofaal’ kunnen uitpakken voor de advertentiewerving op het platform, zegt analiste Jasmine Enberg van onderzoeksbureau Insider Intelligence (het vroegere eMarketer) aan Reuters. ‘Dit zal het zeker niet gemakkelijker maken om adverteerders ervan te overtuigen terug te keren. En dat was zo al geen makkelijke opdracht.’
Meest gelezen
- 1 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 2 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 3 Vlaamse regering bikkelt over vermogenstoets voor renovatiepremies
- 4 Van 365-yoghurt tot Cara Pils: huismerken als geheim wapen van de supermarkten
- 5 Onverwachte krimp Europese economie duwt euro naar laagste peil in twee jaar