Google schrapt plan om cookies uit Chrome te verwijderen
Google gaat dan toch cookies in zijn Chrome-browser behouden, ook al beloofde het jaren die omstreden stukjes software af te schaffen.
Cookies zijn kleine pakketjes code die gebruikers op het internet volgen. Third-party cookies, waar het hier over gaat, worden door een andere website dan de website die je bezoekt op je computer geplaatst. Adverteerders kunnen dan op basis van je surfgedrag gerichte advertenties tonen.
Maandag liet Google weten zulke cookies niet af te schaffen in Chrome. Dat is de populairste browser wereldwijd. De grote ommezwaai volgt op zorgen van adverteerders. Die klaagden dat een afschaffing hen afhankelijker zou maken van de gebruikersdatabases van Google.
De Britse waakhond Competition and Markets Authority (CMA) had het plan van Google onder de loep genomen vanwege zorgen dat het de concurrentie in digitale advertenties zou belemmeren.
'In plaats van third-party cookies af te schaffen, zouden we een nieuwe tool in Chrome introduceren die mensen in staat stelt een geïnformeerde keuze te maken die van toepassing is op hun surfgedrag. Ze zouden die keuze op elk moment kunnen aanpassen', schreef Anthony Chavez, vicepresident van het door Google gesteunde Privacy Sandbox-initiatief, in een blogpost.
Sinds 2019 werkt Google aan het Privacy Sandbox-initiatief dat gericht is op het verbeteren van onlineprivacy terwijl het digitale bedrijven ondersteunt, met als belangrijkste doel de geleidelijke afschaffing van cookies.
In de Europese Unie wordt het gebruik van cookies gereguleerd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR), die voorschrijft dat uitgevers expliciete toestemming van gebruikers moeten verkrijgen om hun cookies op te slaan. Grote browsers bieden ook de mogelijkheid om cookies op commando te verwijderen.
Chavez zei dat Google samenwerkt met regelgevers zoals de Britse CMA en met uitgevers en privacygroepen. Het blijft investeren in het Privacy Sandbox-programma.
De beslissing van Google om cookies te blijven toestaan, ondanks dat andere grote browsers ze al jaren blokkeren, is een direct gevolg van hun op advertenties gerichte bedrijfsmodel.
'Adverteerders hoeven zich niet langer voor te bereiden op een plotselinge stopzetting van third-party cookies', concludeert eMarketer-analist Evelyn Mitchell-Wolf.
Lena Cohen van de privacystichting Electronic Frontier Foundation zei dat cookies kunnen leiden tot schade voor consumenten, bijvoorbeeld door advertenties die mikken op kwetsbare groepen. 'De beslissing van Google om cookies te blijven toestaan, ondanks dat andere grote browsers ze al jaren blokkeren, is een direct gevolg van hun op advertenties gerichte bedrijfsmodel', zegt ze.
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 De Wever moet op zoek naar kerstbestand na salvo van Bouchez
- 4 Weinig reden tot toosten bij champagnehuis Vranken-Pommery
- 5 Het jaar van de hangmatbelegger: maar wat als het begint te stormen op de beurzen?