Advertentie

Elon Musk benoemt topvrouw NBC Universal tot Twitter-CEO

Linda Yaccarino. ©Bloomberg

Tesla-topman Elon Musk heeft een CEO gevonden voor Twitter, het socialemediabedrijf dat hij vorig jaar overnam. Vrijdagavond bevestigde hij het eerdere gerucht dat het zou gaan om Linda Yaccarino, een topper bij de mediagigant NBC Universal. Wie is ze?

Na een halfjaar heeft Elon Musk een CEO gevonden voor Twitter. Dat liet de topman van de e-automaker Tesla donderdagavond weten. 'Verheugd aan te kondigen dat ik een nieuwe CEO aangenomen heb voor Twitter. Ze begint over ongeveer zes weken', schreef hij - zoals altijd - in een tweet.

Musk hield de naam nog even in beraad, maar vrijdagavond bevestigde hij in een nieuwe tweet dat het gaat om Linda Yaccarino. Haar nam was al uitgelekt in The Wall Street Journal. Ze maakt de overstap van het Amerikaanse mediaconglomeraat NBC Universal, waar ze sinds 2011 werkte en verantwoordelijk was voor 'advertenties en partnerships'. Voordien maakte Yaccarino carrière bij Turner Broadcasting System, dat opging in de entertainmentreus Warner Bros Discovery.

Advertentie

Tussen Musk en Yaccarino bestaat al een vriendschappelijke relatie. De topvrouw van NBC Universal interviewde Musk vorige maand tijdens een reclameconferentie in Miami en prees er zijn werkethiek. 'Velen van jullie kennen mij, en jullie weten dat ik trots ben op mijn werkethiek', zei Yaccarino, die zich nadien tot Musk richtte: 'Buddy, ik heb mijn gelijke gevonden.'

'Fluwelen hamer'

Yaccarino beheerde bij NBC Universal zowat 13 miljard dollar aan jaarlijkse advertentie-inkomsten. Ze staat in de sector bekend om haar nauwe relatie met marketeers en reclamebureaus, en was verantwoordelijk voor de partnerschappen met diverse technologiebedrijven, zoals Snapchat, YouTube en Twitter. Door haar soms harde onderhandelingstactieken wordt ze door sommigen omschreven als de 'fluwelen hamer'.

Door haar soms harde onderhandelingstechnieken wordt ze door sommigen omschreven als de 'fluwelen hamer'.

Bij Twitter liggen de reclamebudgetten dan wel een pak lager, als topvrouw zal Yaccarino veel meer in de schijnwerpers staan. Bij het socialemediabedrijf zijn er uitdagingen genoeg. Haar expertise en ervaring in de advertentiebusiness zullen bij Twitter van pas komen om de aversie en de terughoudendheid bij heel wat adverteerders weg te nemen.

Sinds Musk Twitter eind oktober voor 44 miljard dollar overnam, volgden de interne en externe wijzigingen elkaar in sneltempo op. Hij snoeide drastisch in de kosten door de meerderheid van het personeel te ontslaan, te bezuinigen op de moderatie en enkele diensten betalend te maken. Door zijn bruuske manier van werken schokte Musk het vertrouwen van politici en aandeelhouders, en zeker van adverteerders.

Advertentie

Sinds de overname zijn de inkomsten van Twitter met de helft gedaald, als gevolg van een 'enorme daling' in reclame. Van de belangrijkste 100 adverteerders voor het Musk-tijdperk gaf 37 procent in het eerste kwartaal van dit jaar niets uit aan Twitter-advertenties, blijkt uit data van het marktonderzoeksbureau Sensor Tower. Nog eens een kwart verminderde zijn advertentie-uitgaven met 80 procent.

Twitter-poll

Musk organiseerde in december een peiling over zijn toekomst bij het bedrijf. Een meerderheid van 57,5 procent antwoordde bevestigend op de vraag: 'Moet ik aftreden als het hoofd van Twitter?' De Tesla-oprichter respecteerde het resultaat en kondigde zijn vertrek aan als CEO van Twitter. 'Zodra ik iemand heb gevonden die zot genoeg is de job van mij te willen overnemen', schreef hij.

Die persoon is er nu. Musk blijft als voorzitter en eindverantwoordelijke voor technologie wel actief in het bestuur van Twitter, waarvan het moederbedrijf een nieuwe naam heeft gekregen. Die luidt X Holdings en kan op termijn dienen als een vehikel om al zijn bedrijven in onder te brengen. Musk is ook de eigenaar van het ruimtebedrijf SpaceX.

Advertentie
Gesponsorde inhoud