Advertentie

Pronostikeren op de werkvloer: als het WK een teambuilding wordt

Jan Vellemans en Pieterjan Veys, de oprichters van Tifogroup. ©Wouter Van Vooren

Op de werkvloer een pronostiek organiseren over het WK voetbal. Met dat businessmodel overtuigde Tifogroup, de start-up van de West-Vlamingen Jan Vellemans en Pieterjan Veys, al meer dan 250 bedrijven als TVH, Greenyard en DHL.

Misschien hebt u het al ontvangen: het mailtje van een collega met de warme oproep deel te nemen aan de interne competitie over het wereldkampioenschap voetbal. Wie wil, vult een doorwrochte pronostiek in op een website, genre voetbalpoules.nl of toernooivoetbal.be. Aan het einde volgt een prijsuitreiking of traktatie.

Dat op menig werkvloer bekende concept verfijnden twee West-Vlaamse voetballiefhebbers tot een start-up. Collega's Jan Vellemans (44) en Pieterjan Veys (33) ontwikkelden in 2017 Tifogame, een onlinepronostiekplatform dat zijn naam ontleent aan de gigantische spandoeken die vaak in voetbalstadions te zien zijn. 'Eigenlijk organiseren we teambuildings voor andere bedrijven', vat Veys het samen. 'We leveren het platform, de prijzen en het promotiemateriaal, van de flyers en de interne mailings om iedereen warm te maken tot een tutorial met de spelregels.'

Advertentie

We organiseren teambuildings van een maand voor andere bedrijven.

Pieterjan Veys
Medeoprichter Tifogroup

Hij neemt er een levensgrote kartonnen versie van Rode Duivel Thibaut Courtois bij. 'Zo hebben we er 300 verspreid. Die komen bijvoorbeeld in de bedrijfskantine om foto's mee te maken. Collega's worden zo over de streep getrokken', zeggen de oprichters van Tifogroup, dat meer dan 250 klanten telt. Onder meer de heftruckreus TVH, de groente- en fruitverwerker Greenyard, de projectontwikkelaar ION en Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck dagen hun medewerkers uit de prestaties van de Belgische ploeg in Qatar te voorspellen. Ze betalen 1.000 tot 7.000 euro voor een compleet pakket, afhankelijk van het aantal deelnemende werknemers.

'Slechte reputatie van Qatar deed enkele klanten afhaken'

De Golfstaat Qatar is het gastland voor het wereldkampioenschap. Dat heeft enkele klanten van Tifogroup afgeschrikt. 'De verhalen over dwangarbeid en mensenrechtenschendingen hebben een paar bedrijven doen afhaken. Dat begrijpen we ergens, maar helaas kunnen we weinig doen aan de slechte reputatie van Qatar', zegt Vellemans. Per klant schenkt Tifogroup een bijdrage van 3 euro aan de mensenrechtenorganisatie Amnesty International.

'Ons concept leeft ook heel erg bij vrouwelijke werknemers. We hadden dat niet verwacht, maar in veel bedrijven zijn er ook fervente vrouwelijke voetbalsupporters. Tijdens het Europees kampioenschap voetbal stonden zeven dames in de top tien van het Oostendse Metagenics', zegt Vellemans. 'Als we ons concept pitchen bij bedrijven, komen we in de meeste gevallen bij de hr-dienst terecht. Het aanspreekpunt is daar vaak een vrouw, en bijna altijd reageren ze enthousiast', vult Veys aan.

Advertentie
TIP

Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

Tifogame kiest voor een eenvoudige, intuïtieve aanpak. Geen gedoe met eindstanden en doelminuten, het voetbalicoontje van de winnende ploeg aanduiden volstaat. 'De coronacrisis heeft ons een beetje geholpen. Mensen schrikken niet meer als ze met een digitaal platform te maken krijgen', zegt Veys. 'Vroeger was een QR-code iets exotisch, nu scannen mensen die vlot om toegang te krijgen tot onze website.'

Pieterjan Veys en Jan Vellemans, de oprichters van Tifogroup.
Pieterjan Veys en Jan Vellemans, de oprichters van Tifogroup. ©Wouter Van Vooren

Aanvankelijk plaatste de pandemie Tifogroup voor grote uitdagingen. Het uitstel van het EK tot juni 2021 duwde het bedrijf met een nettoverlies van een half miljoen euro stevig in het rood. 'Hoewel alle klanten toen hun contract behouden hebben, toont die cyclus van twee jaar onze kwetsbaarheid aan. Om de twee jaar vindt een EK of WK voetbal plaats, en dan moeten we er staan om geld te verdienen', zegt Veys, die zich vooral toelegt op de verkoop. 'We zijn vorig jaar al begonnen met het afsluiten van contracten. Bedrijven vinden dat handig, omdat ze dan ruimte kunnen voorzien in hun budget.'

Over 2022 stevent Tifogroup af op een omzet van 600.000 euro, zowat het tienvoud van het eerste boekjaar in 2018. De brutobedrijfswinst (ebitda) zal voor het eerst positief zijn. Dat is een opsteker voor de zakenfamilies Cok en Dossche, die in maart 2020 met hun vennootschappen Summa en Santerra 700.000 euro in de start-up pompten. In ruil kregen ze 30 procent van de aandelen. Summa is een belangrijke aandeelhouder van Iep Invest, de miniholding boven het vastgoedbedrijf Accentis. 'De timing van hun investering was allesbehalve ideaal, maar onze business angels zijn tevreden. Om de twee weken hebben we een overleg.'

VS en Duitsland

Hoewel de voorbereidingen voor het WK zo goed als rond zijn, willen Vellemans en Veys niet op hun lauweren rusten. Tegen 2026 moet de omzet meer dan verdubbelen en wil het bedrijf voet aan de grond krijgen aan de overkant van de oceaan. 'We willen Tifogroup over het voetbal tillen', zegt Vellemans. 'De Verenigde Staten zijn de uitgelezen plaats door de populariteit van 'college sports'. We kunnen ons concept perfect toepassen op American football, volleybal of basketbal.'

Na het WK wacht eerst het EK voetbal, dat in juni 2024 bij onze oosterburen plaatsvindt. Na de zomer zal Tifogroup een team van tien verkopers samenstellen, dat idealiter 500 kleine tot middelgrote Duitse bedrijven kan verleiden. 'Duitsers zijn nog voetbalgekker dan Belgen, een enorme opportuniteit voor ons. We hebben de taalapp Duolingo-app gedownload en gebruiken die elke dag', zegt Vellemans lachend.

Profiel Tifogroup
  • Start-up die onlinevoetbalspelletjes ontwikkelt. Opgericht in 2017.
  • Aandeelhouders: Jan Vellemans en Pieterjan Veys (48%), Summa (15%), Santerra (15%), vrienden en familie (20%), Belfius (2%).
  • Stevent dit jaar af op een omzet van 600.000 euro en een brutobedrijfswinst (ebitda) van 200.000 euro.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De Amerikaanse president Donald Trump hakte vrijdag stevig in op zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky tijdens diens bezoek aan het Witte Huis.
Trumps vete met Zelensky scheurt westerse alliantie uiteen
Met zijn brutale aanval op de Oekraïense president Zelensky lijkt Donald Trump de westerse alliantie helemaal op te blazen. 'De vrije wereld heeft dringend een nieuwe leider nodig', oordeelt EU-buitenlandchef Kaja Kallas alvast.
Gesponsorde inhoud