Advertentie

Colruyt zal zijn vlees direct bij de boeren kopen

Colruyt klopt voortaan rechtstreeks aan bij 90 Belgische veeboeren. ©Photo News

De supermarktketen Colruyt zal voor 10 procent van zijn vlees rechtstreeks aankloppen bij de boeren. Veehandelaars worden hier overbodig. 'We willen dat de afstand tussen de consument en de producent kleiner wordt', klinkt het.

Colruyt kondigt een samenwerking aan met drie Belgische organisaties van veehouders: Vlaams Hoeverund, En direct de mon élevage en Les Saveurs d'Ardenne. Samen goed voor 90 boeren. De familiebedrijven zullen rechtstreeks dieren leveren aan de supermarktketen. 'We willen op die manier meer transparantie in de sector en op de kwaliteit van de producten werken', meldt Colruyt.

De voorbije jaren doken meermaals berichten op van dubieuze veehandel, waarbij de oorsprong van het vlees niet altijd duidelijk was.

Advertentie

Stefan Goethaert, algemeen directeur van Colruyt Group Fine Food: 'Vroegere problemen hebben ons altijd aangezet om naar nieuwe oplossingen te zoeken. We hebben lang nagedacht over een systeem dat de prijsbepalingen transparanter maakt. Daarom zijn we naar de veehouders gestapt, via hun producentenorganisaties. Door deze innovatieve partnerschappen kunnen we hun onmiskenbare knowhow herwaarderen, de onafhankelijkheid van deze familiebedrijven vergroten en letterlijk een link leggen met consumenten.'

TIP

Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

Het initiatief beperkt zich voorlopig tot 10 procent van het rundvlees dat Colruyt inkoopt.

Meerprijs

'Het gaat om een klein aantal boeren die uitverkoren zijn om hieraan te kunnen meedoen. Zij krijgen daarvoor een kleine meerprijs. Maar misschien kunnen ze maar één of twee keer per jaar een levering van runderen doen. Dus dat is relatief weinig', duidt Benoit Luyckx van de Vlaamse Veehandelaars en Vleesproducenten.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
In Waregem zal Lutosa na de uitbreiding 335.000 ton aardappelproducten, zoals diepvriesfrieten, produceren.
Lutosa investeert 225 miljoen in Waregem om productie diepvriesfrieten te verdubbelen
Lutosa, de Belgische diepvriesfrietenproducent in handen van het Canadese McCain, pompt 225 miljoen euro in de vernieuwing, verduurzaming en uitbreiding van zijn fabriek in het West-Vlaamse Waregem. Er komen 100 jobs bij.
Gesponsorde inhoud