Advertentie
mijn geld

Fluvius telt nog 5.000 geblokkeerde energieklanten

©Wouter Van Vooren

Door problemen bij het netbedrijf Fluvius en zijn IT-dochter Atrias kunnen nog altijd zo’n 5.000 Vlaamse klanten geen eindafrekening krijgen voor energie. Ook de meterstanden correct verwerken als die klanten verhuizen of van leverancier veranderen lukt niet.

Het Vlaamse distributienetbedrijf Fluvius blijft kampen met geblokkeerde klantendossiers waarvoor al maanden geen correcte afrekening van de elektriciteits- en gasfacturen kan worden opgemaakt. Hoewel de dossierachterstand in de zomer deels weggewerkt is, kunnen de meterstanden van zo’n 5.000 klanten nog niet correct geregistreerd en doorgestuurd worden naar de energieleveranciers. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf na vragen van De Tijd.

Soms is iemand een hele dag bezig om het dossier van één klant op te lossen.

Frank Vanbrabant
CEO Fluvius

Eind 2021 werd een nieuw nationaal dataplatform Atrias in gebruik genomen. Dat moest een vlottere uitwisseling van meterstanden tussen netbeheerders en energieleveranciers mogelijk maken. Maar het IT-systeem, dat jaren vertraging had opgelopen, kampte met heel wat kinderziektes. Bovendien kwam het er in volle energiecrisis wanneer netbeheerders en leveranciers heel wat extra vragen op hun bord kregen over facturatie. Er doken problemen op bij sommige Vlaamse klanten die maanden geen correcte eindafrekening voor elektriciteit en gas konden krijgen. Wanneer mensen verhuisden of van leverancier wilden veranderen, lukte het niet om de correcte meterstanden te verwerken.

Advertentie

IT-problemen

Fluvius, dat de meerderheidsaandeelhouder is van Atrias, zag het aantal langdurig geblokkeerde klanten in mei dit jaar oplopen tot 20.000. Sindsdien wordt de achterstand beetje bij beetje weggewerkt.

‘Er zijn wel degelijk stappen vooruit gezet’, zegt woordvoerder Björn Verdoodt. ‘Bij Fluvius en Atrias zitten nog zo’n 5.000 langer geblokkeerde aansluitpunten. Dat is een daling van ruim 40 procent vergeleken met net voor de zomer. We blijven de komende weken en maanden voortwerken om het aantal langdurig geblokkeerde dossiers terug te dringen.’

Fluvius-CEO Frank Vanbrabant erkende in juni in een interview in De Tijd te hebben onderschat hoe complex de problemen waren en hoe lang het duurde om ze op te lossen. Het deblokkeren van dossiers vergt specialistenwerk, zei hij. ‘Soms is iemand een hele dag bezig om het dossier van één klant op te lossen.’ Vanbrabant zei toen te hopen om tegen de zomer het grootste deel van de problemen opgelost te krijgen.

TIP

Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

Ook bij de energieleveranciers zelf zitten nog heel wat klanten geblokkeerd. Van de bijna 6 miljoen aansluitingspunten op het Vlaamse elektriciteits- of aardgasnet zaten er in het voorjaar zo’n 100.000 langdurig vast, waarvan 20.000 bij Fluvius en Atrias en naar schatting 80.000 bij de leveranciers. Ook de leveranciers schakelden extra IT-specialisten in om de achterstand mondjesmaat weg te werken.

Advertentie
Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De Amerikaanse president Donald Trump hakte vrijdag stevig in op zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky tijdens diens bezoek aan het Witte Huis.
Trumps vete met Zelensky scheurt westerse alliantie uiteen
Met zijn brutale aanval op de Oekraïense president Zelensky lijkt Donald Trump de westerse alliantie helemaal op te blazen. 'De vrije wereld heeft dringend een nieuwe leider nodig', oordeelt EU-buitenlandchef Kaja Kallas alvast.
Gesponsorde inhoud