Accenture wint miljoenencontract om energiefacturatie vlot te trekken
De IT-dienstenleverancier Accenture blijft op zijn minst vijf jaar langer aan boord bij het Belgische energiedatabedrijf Atrias ondanks grote problemen bij de uitvoering van het vorige contract.
De IT-sector kent een aantal grote probleemdossiers, waar het maar niet wil lukken om de afgesproken systemen op tijd en binnen de geplande budgetten te doen draaien. In België is het mislukte Phenix-project bij Justitie een bekend voorbeeld. Atrias, de IT-dochter van de distributienetbeheerders in ons land met Fluvius als meerderheidsaandeelhouder, hoort ook in het rijtje thuis.
- Atrias, het IT-bedrijf voor de energiesector, gaat opnieuw in zee met de IT-dienstenleverancier Accenture.
- De toewijzing van het nieuwe contract van 129 miljoen euro is opvallend na de problemen bij de uitvoering van de vorige overeenkomst met Accenture.
- Atrias is na een lange lijdensweg operationeel, maar kampt met kinderziektes en geblokkeerde klanten.
Atrias werd ruim tien jaar geleden opgestart om de uitwisseling van gegevens tussen de distributienetbeheerders en de energieleveranciers vlotter te laten verlopen zodat ook de energiefacturatie makkelijker zou worden. Het platform moest fungeren als een soort kruispuntbank, wat een einde moest maken aan de wirwar van IT-systemen in de sector.
Lijdensweg
Maar het project kende een lange lijdensweg, met voortdurend uitgestelde deadlines en budgetoverschrijdingen. Het kostenplaatje heeft mogelijk gevolgen voor de energieklanten omdat de kans bestaat dat de factuur op hen verhaald wordt. Ook na de uiteindelijke start van Atrias eind 2021 bleven de systemen haperen. Zodat ook de dienstverlening te wensen overliet en -laat.
Als verzachtende omstandigheden gelden de vele veranderingen in de sector, zoals de energiecrisis en het omvallen van enkele leveranciers, de transitie en het uitrollen van de omstreden digitale meters. Dat neemt niet weg dat het debacle met Atrias leidde tot spanningen tussen het bedrijf en de IT-dienstenleverancier Accenture, met in 2019 een ingebrekestelling van Accenture, en tussen de sector en de toezichthouder VREG. Toch ontsnapte Fluvius aan een miljoenenboete van de VREG.
129 miljoen euro
In die optiek is het opvallend dat Atrias nu zijn contract met het Angelsaksische Accenture uit 2014 vernieuwd heeft. Dat schreef het gespecialiseerde blad Computable en Atrias-woordvoerster Lara Lammens bevestigt de informatie. Na een selectieprocedure van twee jaar kwam Accenture als beste uit de bus voor het contract van vijf jaar, driemaal te verlengen met een jaar. De waarde van het contract bedraagt 129 miljoen euro.
Accenture krijgt de opdracht het IT-systeem van Atrias - het CMS of Centraal Marktsysteem - te onderhouden en het aan te passen aan nieuwe marktevoluties. Accenture moet met andere woorden het systeem helemaal vlot trekken en de kinderziektes eruit halen. Of de gunning nu betekent dat alle plooien met Accenture gladgestreken zijn, wil Atrias niet kwijt. Accenture geeft geen commentaar. In de sector valt te horen dat Accenture het haalde van meerdere andere kandidaten. Het gaat om DXC, samen met de Limburgse IT-groep Cegeka, IBM, CGI en Eviden.
Sinds de ingebruikname van Atrias rezen talloze problemen met klanten van wie de dossiers volledig geblokkeerd raakten. Sommige particulieren of bedrijven kregen al meer dan een jaar geen correcte facturen of kunnen niet overstappen naar een andere leverancier. Met ook nog veel IT-moeilijkheden bij de leveranciers zelf zaten vorig jaar zo’n 100.000 energiecontracten geblokkeerd, waarvan 20.000 bij Atrias en Fluvius.
Belofte
Fluvius-CEO Frank Vanbrabant erkende in juni vorig jaar in een interview met De Tijd dat hij de complexe problemen had onderschat. Hij beloofde toen het grootste deel van de blokkeringen tegen de zomer van 2023 te zullen oplossen. Maar uit een rapport van de VREG vorige maand blijkt dat de strubbelingen niet weggewerkt raken. Begin oktober zaten nog altijd 13.000 klantenaansluitingen geblokkeerd bij Fluvius en Atrias, waarvan ruim 4.700 al langer dan een half jaar.
Fluvius en de andere netbeheerders in België hebben een actieplan voorgelegd met de bedoeling tegen oktober 2024 alle IT-systemen bij te werken en de achterstand aan geblokkeerde klanten weg te werken. De VREG vindt het na alle malaise die er al geweest is onaanvaardbaar dat Fluvius nog eens een jaar uitstel vraagt. De toezichthouder wil dat Fluvius tegen eind juni het probleem van geblokkeerde klanten oplost. Atrias wijst erop dat het contract met Accenture niet slaat op de geblokkeerde klanten.