DPG Media en Rossel bieden samen op RTL België
De Belgische mediagroepen DPG Media en Rossel hebben hun krachten verenigd om RTL België in te lijven. Dat vernam De Tijd. De deal zit in de laatste rechte lijn. DPG Media werkt parallel aan een overname van RTL Nederland.
De partijen die de eerste schifting in het verkoopproces van RTL België hadden overleefd, moesten eind vorige week een bindend bod indienen bij de RTL-groep. Een van de bieders is het duo DPG Media/Rossel, vernam De Tijd. DPG Media is de groep achter onder meer VTM, HLN en Qmusic. Rossel geeft onder meer Le Soir uit, maar ook een reeks Franse regionale kranten. Hun bod zou tussen 200 en 250 miljoen euro liggen.
Het is niet de eerste keer dat de twee mediagroepen samenwerken. Ze waren een tijdlang samen aandeelhouder van Mediafin, de uitgever van De Tijd en L’Echo. DPG Media verkocht zijn 50 procent in Mediafin in 2017 aan Roularta toen het volledig de hand legde op Medialaan.
RTL België is geen onbekende voor Rossel. Tot eind vorig jaar was de uitgever van Le Soir een van de minderheidsaandeelhouders van de Franstalige radio- en televisiegroep. De RTL-groep kocht toen de participatie van een reeks krantenuitgevers in zijn Belgische dochter over.
Volgens onze informatie werkt DPG Media parallel aan het dossier RTL Nederland, een andere lokale dochter die RTL te koop zette.
De Belgische RTL-dochter overkoepelt de televisiezenders RTL-TVi, Club RTL en Plug RTL, maar ook de radiostations Bel RTL, Radio Contact en Mint. Ook de streamingdienst RTL Play en de nieuwssite RTLInfo.be maken er deel van uit.
Wie de concurrenten van Rossel en DPG Media zijn, is onduidelijk. Tot voor kort waren ook een financieel consortium rond de uitgever IPM (La Libre, Vers L'Avenir) en het Griekse Antenna in de running. Antenna is de grootste Griekse mediagroep. Ze zit in de handen van de familie Kyriakou, die haar fortuin vergaarde in de oliesector. Telenet, de eigenaar van SBS (VIER, VIJF, ZES), trok zich terug uit de race.
Philippe Delusinne, de CEO van RTL België, wou geen commentaar kwijt over de op til zijnde deal.
Nederland
Volgens onze informatie werkt DPG Media parallel aan het dossier RTL Nederland, een andere lokale dochter die RTL te koop zette. Ook boven de Moerdijk moesten eind vorige week bindende biedingen ingediend worden. Geïnteresseerden zijn in elk geval DPG Media en de telecomoperator Ziggo/Vodafone.
DPG Media bezit in Nederland 56 mediamerken, die 92 procent van de Nederlanders bereiken. Toch ontbreekt het de Belgische groep in Nederland nog altijd aan één cruciale media-activiteit: televisie.
RTL is bezig aan een grote herschikking van zijn portefeuille, waarbij eerder ook al het Franse M6 verkocht werd aan TF1. De twee mediagroepen willen een televisiereus creëren die meer dan 30 procent van het Franse kijkerspubliek bereikt en driekwart van de reclamemarkt vertegenwoordigt.
Meest gelezen
- 1 Vooruit stuurt alarmsignalen over formatie federale regering uit
- 2 Arco belegt bij federale overheid en banken
- 3 Havens Antwerpen-Brugge en Rotterdam gaan samenwerken: 'In Europa elkaar de tent uit concurreren is gewoon niet slim'
- 4 Hendrik Bogaert (ex-CD&V) verkoopt uitzendkantoor en wordt investeerder
- 5 AG Insurance en Belfius verhogen rente op spaarverzekering