'Wie beslist er eigenlijk in dit land?'
Noël Essers, de pater familias van het gelijknamige transportbedrijf, spreekt voor het eerst sinds de rel losbarstte rond de uitbreiding van zijn onderneming in natuurgebied. ‘Wat willen ze eigenlijk van Limburg maken? Ik hoor dat men werkgelegenheid wil, maar is dat zo?’
Cabaretier Wouter Deprez en Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) liggen al weken in de clinch over de uitbreiding van logistiek transportbedrijf H. Essers in Genk. Langs de kant van H. Essers - de grootste privéwerkgever in Limburg - bleef het tot dusver opvallend stil. ‘Wat hebben we te winnen door de confrontatie met Wouter Deprez op te zoeken’, benadrukken pater familias Noël Essers en CEO Gert Bervoets. ‘Wat willen ze eigenlijk van Limburg maken? Ik hoor dat men werkgelegenheid wil, maar is dat zo?’
Het dossier over jullie uitbreidingsplannen is al meer dan een jaar geleden in gang gezet. Komt de tegenstand van de voorbije maanden helemaal uit de lucht vallen?
Bervoets: Het is een moeilijk verhaal. Wij zijn geen natuurspecialisten. Dus luisteren wij naar externe specialisten: die van de overheid en de milieu-consultants die we zelf geraadpleegd hebben. En als die zeggen dat het kan, dan gaan wij daarmee verder. Zo simpel is het eigenlijk. De hele tijd hebben wij alleen maar gehoord dat het kan.
Maar nu is er hevig protest…
Bervoets: En zou het plots niet meer kunnen.
Essers: Wij gaan er nog altijd vanuit dat we zullen kunnen uitbreiden.
Bervoets: (knikt) Momenteel onderzoekt de administratie de bezwaarschriften tegen onze uitbreiding. Dat is de gangbare procedure, en ik respecteer die. Maar we moeten ons toch de vraag stellen wie er eigenlijk beslist in dit land.
Welke indruk hebt u?
Bervoets: Zitten de specialisten bij de overheid of bij de natuurbewegingen waarvan Wouter Deprez de spreekbuis is? Ik ben voor democratie, maar ik heb de indruk dat individuen vandaag grote dossiers zomaar kunnen blokkeren. Zeker als de media erop springen en de zaken uitvergroten. En zo raken we niet meer vooruit. Dat geldt niet enkel voor dit dossier. Je ziet in veel grote dossiers dat de besluitvorming ontzettend traag verloopt. Over de Noord-Zuid-verbinding wordt al 30 jaar gediscussieerd.
Essers: 40 jaar.
Bervoets: Dat kan toch niet? In Nederland zijn de files in zes jaar tijd gehalveerd, in België verdubbelen ze. Dat is ook een probleem voor de overheid zelf. Waarom kan ze dan geen duidelijker kader creëren dat vermijdt dat grote dossiers eindeloos aanslepen?
Lees het volledige interview zaterdag in De Tijd.
Meest gelezen
- 1 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 2 Vlaamse regering bikkelt over vermogenstoets voor renovatiepremies
- 3 De Wever wil OCMW-misbruik beteugelen met bonus-malussysteem
- 4 80 miljoen euro voorlopig hoogste bod voor live mediarechten Belgisch voetbal
- 5 Belgen zijn rijker dan gezinnen elders in Europa, maar vermogen is vrij ongelijk verdeeld