Antwerpse haven valt in nu Britse containerhub lam ligt door staking
Ongeveer 1.900 dokwerkers in de haven van het Engelse Felixstowe, de grootste vrachthaven van het Verenigd Koninkrijk, hebben zondag het werk voor acht dagen neergelegd. In de haven van Antwerpen is de impact van de staking beperkt.
Maandagavond meert het containerschip Cosco Vietnam aan bij de Noordzeeterminal van PSA in de haven van Antwerpen. Daar zal het niet alleen de containers lossen die Antwerpen als bestemming hebben, maar ook die die eigenlijk bedoeld waren voor de Britse haven Felixstowe. 'Voor bepaalde containerschepen is Felixstowe de eerste haven die ze aandoen voor ze in de rest van Europa aanmeren', zegt Vincent Thijs, de woordvoerder van PSA Belgium. 'Door de staking heeft de rederij besloten Antwerpen als eerste aanloophaven te nemen.'
Zowat 1.900 havenarbeiders, op een totaal van 2.500 werknemers in Felixstowe, hebben zondag het werk neergelegd voor een periode van acht dagen. Daardoor is het laden en lossen van vrachtschepen niet mogelijk. Met ongeveer een derde van het totale containervolume van Groot-Brittannië en een nog groter aandeel in de directe handel met Azië, is het stadje met ongeveer 25.000 inwoners het economische equivalent van de haven van Rotterdam.
Korte wachttijden
Rederijen lieten al weten dat ze de haven Felixstowe de komende dagen links laten liggen, wat tijd en kosten toevoegt.
Rederijen lieten al weten dat ze de haven Felixstowe de komende dagen links laten liggen, wat tijd en kosten toevoegt. A.P. Moller-Maersk, 's werelds tweede grootste containervervoerder, zei vorige week dat twee schepen de gebruikelijke tussenstops zullen overslaan. De ladingen voor Felixstowe worden in continentale havens gelost. Zodra de staking voorbij is, worden de ladingen doorgestuurd. Andere schepen kiezen dan weer voor London Gateway van DP World, de derde drukste haven van het VK.
De impact op de terminals in de haven van Antwerpen valt mee. 'Er is een impact, maar die is al bij al beperkt', zegt Thijs. 'Momenteel zijn de wachttijden voor schepen om toegang te krijgen tot de terminals van PSA Belgium laag.' De ladingen van de Cosco Vietnam worden zaterdag al opgepikt en naar Felixstowe gevaren. Bij DP World merken ze nog niets van de staking in Felixstowe. 'Dat sluit niet uit dat zich deze week nog schepen aandienen met ladingen voor het Verenigd Koninkrijk', zegt woordvoerster Kris Thierens.
Geen winnaars
Volgens Russell Group, een bedrijf dat gegevens en analyses verzamelt, kan de staking de handel voor meer dan 800 miljoen dollar verstoren. Het is nog te vroeg om de bredere impact op de groei in te schatten, maar bedrijven verwachten langere leveringstermijnen en hogere uitgaven die de - al door inflatie geteisterde - Britse economie alleen maar kunnen schaden.
Voor de verstoring was Felixstowe, dat eigendom is van het in Hongkong gevestigde CK Hutchison, volop bezig met het oplossen van de vertragingen die ontstaan waren tijdens de coronacrisis. De staking zal het verkorten van de wachttijden voor containers ongedaan maken, berekende FourKites, een platform dat de bevoorradingsketen in kaart brengt.
De belangrijkste goederen die via de haven van Felixstowe vervoerd worden, zijn meubels, computers en auto-onderdelen. Volgens gegevens van het datavisualisatiebedrijf The Observatory of Economic Complexity is China de grootste afzetmarkt voor goederen die Felixstowe in- en uitgaan.
De haven van Felixstowe liet vrijdag weten dat de vakbond Unite een voorstel heeft afgewezen om de staking af te blazen en de onderhandelingen te hervatten nadat een voorgestelde loonsverhoging van 8 procent was afgewezen. 'We betreuren de gevolgen die deze actie zal hebben voor de toeleveringsketens in het Verenigd Koninkrijk', aldus de haven, die eraan toevoegde dat 'de confrontatie geen winnaars zal opleveren'.
Meest gelezen
- 1 Trumps vete met Zelensky scheurt westerse alliantie uiteen
- 2 NAVO-leider Rutte dringt aan op herstel van Zelensky-Trump-relatie, Orbán wil EU-gesprek met Rusland
- 3 De middenstand regeert het land niét, zegt econoom Johan Lambrecht: 'Managers zijn geen ondernemers, maar ze kapen wel het debat'
- 4 Tienduizenden zieken zitten onterecht thuis
- 5 De must-reads van het weekend