Tomorrowland met 8,4 miljoen winst ook financieel een succes
WeAreOne.World, het bedrijf boven het megafestival Tomorrowland, heeft vorig jaar puike winstcijfers geboekt, met dank aan de Boomse beats. Het gebruikt zijn wereldmerk steeds meer als hefboom voor een verbreding van de activiteiten.
Terwijl de afbraakwerken van de jongste editie van Tomorrowland volop bezig zijn op het recreatiedomein De Schorre in Boom, is er meer klaarheid gekomen over hoeveel de organisatie van al dat feestgedruis in 2023 heeft opgebracht. De cijfers zijn niet min, blijkt uit de jaarrekening van WeAreOne.World, het bedrijf achter het megafestival. Die wordt eerstdaags gepubliceerd bij de Nationale Bank.
WeAreOne.World boekte vorig jaar een omzet van 129 miljoen euro. Dat is een flink stuk minder dan de 164 miljoen van een jaar eerder, maar de cijfers werden toen gedopeerd door het extra festivalweekend dat Tomorrowland mocht organiseren in Boom, als compensatie voor de gemiste coronajaren. Het is correcter te vergelijken met het precoronajaar 2019. Toen boekte het bedrijf een omzet van 112 miljoen euro.
- WeAreOne.World is het bedrijf achter het dancefestival Tomorrowland in Boom. Het werd 20 jaar geleden opgericht door de broers Manu en Michiel Beers, die nog altijd volledig eigenaar zijn.
- Het bedrijf telt een 200-tal werknemers, van wie het gros in Antwerpen werkt en een minderheid in Frankrijk en Brazilië, waar ook edities van Tomorrowland zijn.
- Behalve in festivals en events is het bedrijf ook actief in onder andere artiestenmanagement, media, leisure en het uitgeven van eigen muziek.
- Vorig jaar boekte het een te bestemmen winst van 8,4 miljoen euro op een omzet van 129 miljoen euro.
Onderaan de resultatenrekening bleef in 2023 een winst van 8,4 miljoen euro over. Ook dat is minder dan in het uitzonderlijke 2022 (24 miljoen nettowinst), maar wel een pak meer dan in 2019, toen WeAreOne.World 4,6 miljoen winst rapporteerde.
Herinvesteren
Omdat het bedrijf de voorbije jaren geen dividenden uitkeerde, bouwde het een mooi eigen vermogen - het collectieve spaarpotje van de aandeelhouders, zeg maar - van net geen 30 miljoen euro op. Die aandeelhouders zijn nog altijd de broers Manu en Michiel Beers, die 20 jaar geleden aan de wieg van het festival stonden en elk 50 procent in handen hebben.
Ook nu is het de bedoeling het gros van de winst te herinvesteren in plaats van uit te keren, zegt woordvoerster Debby Wilmsen. Zo staat begin 2025 een verhuis naar een ander kantoor op het Antwerpse Eilandje op het programma. De groep stelt zo'n 200 mensen tewerk, waarvan het gros in Antwerpen en een minderheid in Frankrijk en Brazilië.
Verbreding
De jaarrekening biedt ook een zicht op de verbreding van WeAreOne.World, met het wereldmerk Tomorrowland als hefboom. Die verbreding is onder meer geografisch, met festivals in het Franse skigebied Alpe d'Huez in de winter en in het Braziliaanse Itu bij São Paulo in oktober, en events en activiteiten in Colombia, Mexico, Nederland, Spanje en Dubai. Sommige daarvan vinden plaats onder de noemer CORE, naar het festival dat even met Live Nation (Rock Werchter) werd georganiseerd in België. In de marge van de resultaten bevestigt de organisatie dat ze Thailand onderzoekt als locatie voor een nieuwe Tomorrowland-editie, al zal die wellicht pas vanaf 2027 plaatsvinden als het lukt, aldus Wilmsen.
Dankzij het festival in Boom kunnen ook de andere projecten verder ontwikkeld worden.
De verbreding gebeurt ook op het vlak van de activiteiten. Het bedrijf heeft businessunits die zich bezighouden met leisure (recreatie, bijvoorbeeld de luxecampings die het bedrijf mee uitbaat), muziek (platenlabel), artiesten (boekingen en management), mode, media (radio en de later dit jaar te verschijnen fantasyboeken) en de zogenaamde Tomorrowland DJ Academy waarmee het jong dj-talent wil klaarstomen.
Toch neemt het oerfestival in Boom ondanks de verbreding nog altijd het grootste deel van de omzet voor zijn rekening. 'Dankzij het festival kunnen ook de andere projecten verder ontwikkeld worden', zegt Wilmsen.
WeAreOne.World laat niet na te onderstrepen dat het eigen financieel succes een lange staart heeft in en rond Boom. Voor Tomorrowland 2023 deed het een beroep op 1.200 Belgische leveranciers, volgens het bedrijf goed voor 557 jobs en 37 miljoen euro aan extra welvaart. De twee festivalweekends vorig jaar waren volgens de organisatie goed voor een toename van de economische activiteit met bijna 281 miljoen euro, wat de werkgelegenheid met 1.900 fulltimejobs deed toenemen.
Meest gelezen
- 1 Trumps vete met Zelensky scheurt westerse alliantie uiteen
- 2 NAVO-leider Rutte dringt aan op herstel van Zelensky-Trump-relatie, Orbán wil EU-gesprek met Rusland
- 3 De middenstand regeert het land niét, zegt econoom Johan Lambrecht: 'Managers zijn geen ondernemers, maar ze kapen wel het debat'
- 4 Tienduizenden zieken zitten onterecht thuis
- 5 De must-reads van het weekend