Advertentie
voorkennis

Hoe zwaar speelt de oorlog in Oekraïne Volkswagen parten?

Een bun­del ge­kleur­de elek­tri­ci­teits­ka­bels die in tak­ken splitst of kabelboom. ©TES

Volkswagen had van de nood aan chips een deugd gemaakt: hogere winstmarges. Toen gooide de oorlog in Oekraïne roet in het eten. Woensdag blijkt hoeveel.

De kans is niet onbestaande dat u iemand bent of kent die al maanden op zijn nieuw bestelde auto wacht. Voor een merk uit de Volkswagen-groep (VW, Audi, Skoda, Porsche, Seat enzovoort) bent u of uw bekende niet alleen. Volgens de VW-invoerder D'Ieteren wachten in ons land meer dan 94.000 mensen op een bestelde auto uit de VW-groep. In een normaal jaar is dat goed voor bijna een volledige jaarverkoop.

De coronalockdowns en de chiptekorten leidden de voorbije twee jaar tot productiestops in de talrijke autofabrieken. Die situatie is nog verergerd door de Russische inval in Oekraïne en de stilgevallen productie van kabelbomen - bun­dels ge­kleur­de elek­tri­ci­teits­ka­bels die afsplitsen - in Oekraïense vestigingen van toeleveranciers van Duitse automakers.

Advertentie
94.000
94.000 Belgen wachten op een bestelde auto uit de VW-groep.

Woensdag geeft de VW-groep met de presentatie van haar resultaten over het eerste kwartaal een eerste fundamentele inkijk in de krater die de tekorten hebben geslagen.

De indicaties zijn weinig hoopgevend. In maart kelderde de verkoop in Europa met 30 procent. Al is dat nog relatief rooskleurig tegenover maart 2021, toen de auto-industrie kampte met stevige chiptekorten. Vergeleken met maart 2019, toen de VW-groep in Europa net geen 400.000 auto's verkocht, gaat het voor maart van dit jaar om een halvering: 204.000.

Daar komt bij dat kabelbomen geen chips zijn. Automakers bewezen vorig jaar wereldwijd dat de omzet door de chiptekorten wel kelderde, maar dat de winst recordniveaus kon bereiken door de beschikbare chips te reserveren voor grote, dure en vooral de meest rendabele modellen.

Advertentie

De vraag waarop VW-Vorstand Herbert Diess woensdag antwoord mag geven is of er met kabelbomen even makkelijk te schuiven is als met chips. Analisten vrezen van niet. Terwijl een chip voor een Volkswagen Golf soms ook gebruikt kan worden voor een Audi A6, zijn kabelbomen specifiek. Zelfs in een bepaald model zijn andere kabelbomen nodig, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Daar staat tegenover dat de productie van kabelbomen makkelijker te verplaatsen of uit te breiden is dan die van chips.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Van modeontwerpster tot ‘finfluencer’: Forbes zet zeven Belgen in ‘30 under 30’-lijst
Het Amerikaanse magazine Forbes roemt zeven jonge Belgen in zijn recentste prestigieuze Europese ranking ‘30 under 30’.