Advertentie

Bonden bij Volkswagen stellen loonverlies voor om fabrieken te redden

©AFP

Een kostenbesparing van 1,5 miljard euro steunen in ruil voor het openhouden van de Duitse fabrieken. Dat voorstel legt de vakbond IG Metall op tafel in de onderhandelingen met de directie van Volkswagen.

Volkswagen kondigde eind vorige maand een forse besparingsronde aan. De autoconstructeur lijdt, net als zijn Duitse rivalen, onder de dalende vraag naar elektrische wagens en heeft af te rekenen met hevige Chinese concurrentie en stijgende kosten. Zo geeft het bedrijf een groter deel van zijn omzet uit aan arbeidskosten dan andere autobouwers in Duitsland.

Om het concern opnieuw concurrentieel te maken, wil de directie met de grove borstel door het bedrijf aan. Op tafel ligt een plan om drie fabrieken in Duitsland te sluiten en tienduizenden banen te schrappen, de lonen met 10 procent te verlagen en twee jaar een loonstop in te voeren.

Advertentie

Geen bonussen

Intussen hebben de vakbonden en de directie al tweemaal met elkaar samengezeten om tot een compromis te komen. Volgens Daniela Cavallo, het hoofd van de ondernemingsraad, streeft het management ernaar om in totaal voor 17 miljard euro besparingen door te voeren. Daarvan zou ook een klein deel van de arbeidskosten moeten komen.

De problemen die we hebben, worden niet gecreëerd door de werknemers en zullen niet worden opgelost door alleen naar de arbeidskosten te kijken.

Thorsten Gröger
Onderhandelaar voor vakbond IG Metall

Maar Cavallo benadrukt dat de vakbond niet blind is voor de veranderende marktomstandigheden. Een dag voor een nieuwe onderhandelingsronde komt het invloedrijke IG Metall daarom met een tegenvoorstel. De bond is bereid om mee te werken om 1,5 miljard euro aan kostenbesparingen te vinden. Zo stelt hij voor om de komende twee jaar geen bonussen uit te keren aan werknemers, maar ook niet aan bestuurders en leidinggevenden.

Verder wil de vakbond de gevraagde loonsverhogingen inzetten om een fonds op te richten waarmee tijdelijke arbeidstijdverkorting gefinancierd kan worden in delen van het bedrijf die te kampen hebben met overcapaciteit. ‘De problemen die we hebben, worden niet gecreëerd door de werknemers en zullen niet worden opgelost door alleen naar de arbeidskosten te kijken. Toch zijn we bereid om een bijdrage te leveren met wat we hier vandaag hebben neergelegd’, benadrukt Thorsten Gröger, die de onderhandelingen leidt voor IG Metall.

Geen sluitingen, anders stakingen

In ruil voor het voorstel eisen de bonden dat het management afziet van de geplande fabriekssluitingen. Gröger beklemtoont dat de Volkswagen-werknemers een conflict aangaan met het bedrijf als het management zou aandringen op sluitingen - een primeur voor Duitsland in de 87-jarige geschiedenis van de groep. De confrontatie zou er een zijn ‘zoals deze republiek al tientallen jaren niet meer heeft gezien’. Vanaf 1 december zijn stakingen op de VW-locaties mogelijk, luidt het.

Toch lijkt de bereidheid om terug te komen op de fabriekssluitingen niet direct te bestaan. ‘Elke suggestie die bijdraagt aan het bereiken van onze doelen helpt’, geeft Gunnar Kilian, verantwoordelijke voor personeelszaken, aan. In een interne memo zegt Kilian ‘verheugd’ te zijn dat de vakbonden openstaan voor maatregelen om de arbeidskosten en de overcapaciteit aan te pakken, maar hij voegt eraan toe dat fabriekssluitingen nog steeds niet kunnen worden uitgesloten.

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud