Stap 1: Vergelijk
Voor u ingaat op het aanbod van een telecombedrijf of van provider verandert, raadpleegt u best even de vergelijkingstool die telecomwaakhond BIPT ontwikkelde: Bestetarief.be
Uw telecomprovider is verplicht minstens een keer per jaar op uw factuur te vermelden welk tariefplan het beste overeenstemt met uw verbruik en uw gewoontes. U kunt hem dit trouwens zo vaak vragen als u zelf wilt.
Stap 2: Check de voorwaarden van uw gsm-abonnement
Vandaag zijn de meeste mobiele abonnementen zonder verplichting. Dat betekent dat u vrij bent om van provider of van contract te veranderen binnen de maand volgend op de ondertekening van het contract. U moet in dat geval ook geen enkele verbrekingsvergoeding betalen. Let wel op voor een eventuele restwaarde (zie kader).
Het gebeurt nog maar zelden, maar wat als u een abonnement van bepaalde duur heeft afgesloten en u het contract wilt stopzetten? U riskeert dan aan uw provider een opzegvergoeding te moeten betalen. ‘Die vergoeding is beperkt tot de abonnementsgelden die u zou moeten betalen tot de zesde maand van het contract’, aldus het BIPT.
Als u dat wenst, kunt u uw bestaand telefoonnummer behouden. U moet dat wel aan uw nieuwe provider melden.
Maar of u nu een contract van bepaalde of onbepaalde duur heeft, het is steeds de nieuwe provider die alles regelt. Zo kunt u zonder kosten of onderbreking overstappen.
Als u dat wenst, kunt u uiteraard uw bestaand telefoonnummer behouden. U moet dat wel aan uw nieuwe provider melden. U kunt kiezen om onmiddellijk over te stappen ofwel op een bepaalde datum. Als die overstap trager verloopt dan werd overeengekomen, heeft u recht op een vergoeding vanwege uw nieuwe provider (3 tot 5 euro).
Tip: als u online een nieuw abonnement afsluit, krijgt u soms een extra korting. Telecomproviders bieden namelijk regelmatig promoties aan die uitsluitend te krijgen zijn via hun platform.
Stap 3: Maak gebruik van Easy Switch
Heeft u een contract dat minimaal één vaste dienst aanbiedt (internet, televisie en/of vaste telefonie), dan kunt het zich makkelijker maken door een beroep te doen op de Easy Switch-procedure. Die verplicht de operatoren om in uw plaats alle administratieve en operationele handelingen te stellen zodat u van leverancier kunt veranderen. U loopt dan niet het risico twee keer te moeten betalen.
Heeft u bij het afsluiten van een nieuw mobiel abonnement een smartphone aan een verminderde prijs op de kop kunnen tikken? Of misschien wel een televisie, een tablet of een portable computer bij het onderschrijven van een triple play pack? In dat geval bestaat de kans dat u aan de telecomoperator waarvan u afscheid neemt een schadevergoeding moet betalen.
Die vergoeding stemt overeen met de restwaarde van het toestel dat u bij een koppelverkoop tegen een lagere prijs kreeg. Die restwaarde vindt u terug in de terugbetalingstabel die bij uw contract is gevoegd.
U sloot bijvoorbeeld een contract af voor een triple play pack voor een duurtijd van 24 maanden. In ruil daarvoor kreeg u gratis een televisietoestel met een waarde van 600 euro. Als u dat contract na 12 maanden verbreekt, moet u wellicht een bedrag van 300 euro betalen.
Als bijvoorbeeld een Proximus-klant voor zijn triple play pack wil overstappen naar Voo, moet hij alleen die laatste contacteren. Die regelt alles (van de opzeg tot de installatie). U moet er alleen voor zorgen dat u het gehuurde materiaal (zoals de decoder) terugbezorgt aan uw oude provider.
In de praktijk moet u aan uw nieuwe provider naast uw klantnummer (bij uw huidige provider) ook de Easy Switch-ID meedelen. Dat is een digitale code die verwijst naar de dienst met betrekking tot internet, televisie of telefoon.
Die code vindt u terug in uw klantenzone, op een aankoopbewijs of op een van uw facturen. U kunt het nummer vergelijken met het EAN-nummer op uw energiefactuur.
U moet eventueel aan uw nieuwe leverancier ook melden dat u uw vaste nummer wenst te behouden (alsook de mobiele nummers als die deel uitmaken van de overdracht van de ene leverancier naar de andere).
Let wel, net zoals voor het mobiele abonnement kan het zijn dat u, in het geval van een koppelverkoop, een verbrekingsvergoeding moet betalen gebaseerd op de restwaarde (zie kader).
De einddatum van uw oude abonnement bepaalt u zelf: ten vroegste de dag van activatie van uw nieuwe abonnement (waardoor u het risico op dubbele facturatie vermijdt), of later.
‘Dankzij Easy Switch kunt u namelijk zelf de opzegdatum kiezen en, als u dat wenst, gedurende een bepaalde tijd de diensten bij de beide operatoren geactiveerd houden’, zegt het IBPT.
Verder vergemakkelijkt Easy Switch ook het bezoek van een technicus. De operator moet u immers voor het tijdstip van zijn bezoek een tijdsslot van maximaal een halve dag voorstellen. Komt hij niet opdagen, dan heeft u per gemiste afspraak recht op een vergoeding van 10 euro.
Let wel, u kunt geen beroep doen op de Easy Switch-procedure als u maar gedeeltelijk overstapt. Bijvoorbeeld als u alleen voor het internet wilt overstappen, maar niet voor televisie.