Leerplicht

Koen Meulenaere fileert tot aan de verkiezingen van 9 juni elke dag de actualiteit.

We zijn ook in september alweer vijf dagen ver, Klaas en Kerst loeren reeds aan de einder, en het dagelijkse leven heeft zijn gangbare gangetje hervat. We staan weer drie uur in de file in plaats van twee. Het is vroeg donker. De vakbonden hebben nog eens onthutst vastgesteld hoeveel er op hun buitenlandse rekeningen staat en kondigen een staking aan. Op Canvas zijn de eerste drie documentaires over Hitler al gepasseerd. De Sabato is opnieuw de heerlijke kers op onze zo al verrukkelijke weekendkranttaart. De procureurs-generaal hebben geklaagd over te weinig mensen en middelen. En de Guimardstraat en de politiek rolden vechtend over de speelplaats, alle acties tegen geweld en pesterijen op school ten spijt.

Het woord ‘voorbeeldfunctie’ was niet het eerste dat opkwam bij het aanschouwen van de knokpartij tussen Koen Daniëls, een ambitieuze volksvertegenwoordiger voor de N-VA, en Lieven Boeve, een overspannen neuroot uit West-Vlaanderen. Boeve is de opvolger van monseigneur Alfred Daelemans en van la révérende mère supérieure Mieke Van Hecke. Hij is de baas van het katholiek onderwijs, en wil dat afschaffen. Dat althans beweerde onze leider nadat hij op een ochtend in zijn kangoeroewoning, naast de sierlijke bijl die daar in de muur hangt, in zijn krant las dat de godsdienstles zou worden vervangen door islamonderricht, met een keuzevak zenboeddhisme en verplichte practica brahmaanse meditatiemethoden en hindoeïstische levitatietechnieken.

Dat was niet helemaal wat die Boeve voor ogen had, hij pleitte ervoor dat in de lessen gewijde geschiedenis en catechese zo nu en dan aangestipt zou worden dat er ook andere religies bestaan, en eventueel zou worden verteld hoe amateurwetenschappers als Charles Darwin de evolutie van de schepping verkeerd uitlegden, maar onze leider is niet gemakkelijk vatbaar voor nuance.

Advertentie

En nu zijn ze weer oorlog aan het voeren over leerprogramma’s en eindtermen, en wie daarover mag beslissen. Hoe zou het nog zijn met de fameuze matrix van Hilde Creeevits? En met het opzalmen ervan? Hoe zat dat ook weer? Positioneerde alle studierichtingen op drie assen: de as Doorstroom die de mogelijkheden om door te studeren kwantificeert, de as Arbeidsmarkt die de mogelijkheden om niet door te studeren kwantificeert, en de as Dubbele Finaliteit die de mogelijkheden om zowel door te studeren als niet door te studeren kwantificeert en de andere twee combineert. Dit alles in acht overgebleven studiedomeinen die de heroriëntatie van de leerlingen moeten vergemakkelijken. In de doorstroomrichtingen van het aso zouden de meeste vakken domeinoverschrijdend worden, al werden de richtingen teruggebracht van 101 naar 75, terwijl ze voor de stommeriken uit bso en tso domeingebonden zouden blijven, met evenwel een basisoptie om op te zalmen naar een hogere doorstroomrichting voor leerlingen die naast de eindtermen ook uitbreidingsdoelen halen.

Lijkt niet veel opgelost te hebben, die matrix. Bij de discussies vorige week werd zij niet eens meer vernoemd. Toen Creeevits het in ‘Terzake’ kwam uitleggen - ‘live in de studio’ werd ons wijsgemaakt - brak het interview in de helft plompweg af. Waardoor bleek dat de VRT-nieuwsdienst ons zelfs daarmee beliegt. De betrapte Kathleen Cools keek alsof er net een Hwasong-12 over haar hoofd was gescheerd, stamelde en stuntelde wat, en toen was het weer tijd om op Donald Trump te schimpen.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Door het uitblijven van de lijst met vrij te laten gijzelaars, voerde Israël zondagochtend nog bombardementen uit op Gaza.
Staakt-het-vuren tussen Israël en Hames start met uren vertaging
Het staakt-het-vuren tussen Hamas en Israël, dat zondagochtend moest ingaan, is met meer dan drie uur vertraging ingegaan. Het uitstel was te wijten aan Hamas dat geen lijst met gijzelaars, die zouden vrijgelaten worden, had overhandigd aan Israël.