De Tijd onthult de onzichtbare netwerken achter uw persoonsgegevens.
Van de app die u opent op uw smartphone tot het bezoek aan uw dokter of het pad dat u aflegt in de supermarkt. Wat gisteren nog banaal leek, verbergt vandaag een technologische revolutie. En die draait rond u.
De onzichtbare netwerken achter uw persoonsgegevens. Vanaf zaterdag 14 september drie weekends langs in De Tijd.
Een compromis voor de aankoop van een woning ondertekenen en een werkdag later de authentieke akte verlijden bij de notaris, het wordt mogelijk. Voor het zover is, zullen de wachttijden al fors afnemen door een efficiëntere uitwisseling van data dankzij de datakluizen van het Vlaams Datanutsbedrijf.
Dit is de intro die ik wat langer maak want anders is de intro veel te kort. Misschien moet ik nog wat bijschrijven want het blijft nogal kort. Zo is het goed.
Dinsdag gaat in de gokstad Las Vegas de jaarlijkse technologiebeurs CES van start. Onder de 4.500 exposanten bevinden zich een handvol Vlaamse bedrijven. Hun producten zullen niet misstaan op het grootste gadgetfestival ter wereld.
Big data is niet alleen iets van hippe techbedrijven, maar ontketent stilaan ook in de klassieke productiefabriek een kleine revolutie. ‘Wij kunnen dankzij automatisatie en data 48.000 miljard verschillende keukenlades maken’, zegt de ene. ‘Het is wachten op het Google van de industrie. Dan kan het echt hard gaan’, zegt de andere.
De Amerikaanse dataspecialist Alex Pentland ziet de gevaren van een wereld die door data wordt gedreven. Maar als burgers hun persoonlijke gegevens bundelen, ontstaan ook mogelijkheden.
Het buikgevoel waarop bedrijven hun personeelsbeleid stoelen, maakt stilaan plaats voor gesofisticeerde algoritmes en harde data. Krijgt u straks een geautomatiseerd C4 omdat het model voorspelt dat u een probleemgeval voor de firma wordt? ‘In theorie kan het.’
Medische sensoren en apps kunnen een zegen zijn voor de gezondheidszorg, maar ze staan nog lang niet op punt. Dat zegt Metaforum, de interdisciplinaire denktank van de KU Leuven.
Gratis apps en websites bestaan niet. We betalen met onze data. Dat weten we intussen. En dat vinden we blijkbaar oké, want we blijven ze gebruiken. Maar dat is niet zonder gevolgen.
Ruben Verborgh
, Professor webtechnologie aan de Universiteit Gent
U geeft meer prijs over uzelf via uw smartphone dan u denkt. Dat leert een analyse van de meest gedownloade smartphoneapps in België. Vier op de tien apps deelt uw persoonlijke gegevens zonder dat u het beseft.
Uw privacy wordt via uw smartphone elke dag geschonden. Schimmige bedrijven verdienen gretig geld aan de handel in al die persoonlijke gegevens. Dat baart de Amerikaanse computerwetenschapper Serge Egelman zorgen.
Ruim een derde van de apps op uw smartphone geeft via de achterdeur persoonlijke informatie prijs. Dat blijkt uit een analyse van 120 populaire Android-apps in België die De Tijd liet uitvoeren. Die gegevens komen terecht bij een amalgaam van databedrijven die u profileren. ‘Informatie over uw gedrag is de belangrijkste koopwaar geworden.’
Ruim een derde van de apps op uw smartphone geven ongemerkt persoonlijke informatie prijs. Dat blijkt uit een analyse van 120 populaire Android-apps die De Tijd liet uitvoeren.
Als een dienst gratis is, ben je zelf het product. Maar het onrechtvaardige aan betalen met onze persoonlijke data voor smartphoneapps is dat we niet weten hoelang en hoeveel we betalen.
In Noelsspeak spreekt econoom en Econopolis-stichter Geert Noels zich maandelijks onomwonden uit. Vandaag heeft hij het over de valse beloftes van big data.
De snelle opkomst van artisanale bieren plaatste de grote, traditionele brouwers de voorbije jaren voor grote uitdagingen. Hoe ga je om met een veelheid aan nieuwe merken en smaken als je zakenmodel vooral focust op volumeproductie
en massamarketing?
In ziekenhuizen kan een beter begrip van data het verschil maken tussen een geslaagde en een mislukte operatie. Heel wat ziekenhuizen en dokters zijn ermee bezig.
Als we van de toekomst dromen, zien we vliegende auto’s, pratende horloges en gedienstige robots. Wat we niet zien, is de brandstof die al die fantastische technologie aan de praat moet houden: data.
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Deze berichten zijn ingezonden, de bedrijven zijn verantwoordelijk voor de inhoud.