Ze is de koningin van de lach, maar het spectrum van actrice Lucie Plasschaert waaiert breder uit dan dat. Na een vruchtbaar theaterjaar komt er ook steeds meer tv-werk bij.
Annelies Van Damme was in 2024 op Biënnale van de Schilderkunst in Oost-Vlaanderen een van de boeiendste kunstenaars. In haar werk onderzoekt ze extreem geweld. 'Ik zou mijn schilderijen niet in mijn eigen living hangen'.
Op de dag waarop de winter begon, sloot Albert Baronian de deuren van zijn kunstgalerij in Brussel. Na 51 jaar. ‘Als ik een werk niet begreep, dan interesseerde het me.’
Begin dit jaar was Tessa Van den Broeck nog gewoon een jong tennistalent. In mei stond ze als hoofdactrice van het ingetogen drama ‘Julie zwijgt’ plots op het filmfestival van Cannes.
Bart Moeyaert werd dit jaar zestig, maar voelde er weinig voor om feestslingers op te hangen. Met het schrijven van ‘Een ander leven’ ging hij door een uitgesteld rouwproces. ‘Ik wilde mijn vrolijke kant tonen, maar die was er even niet.’
Stijn Alsteens liep ooit stage bij de Fondation Custodia in Parijs, een prestigieus privémuseum gespecialiseerd in oude tekeningen. In april wordt hij er directeur. 'Je blijft altijd een beetje gehecht aan je eerste liefde.'
Na gemengde reacties op zijn Toneelhuis-debuut vorig jaar sleutelt podiumkunstenaar Benjamin Abel Meirhaeghe vol overgave aan de opvolger ‘Shelly Shonk Fiffit’. ‘Ik wil trouw blijven aan de radicaliteit die in mij schuilt, en tegelijk wil ik het publiek genoeg betrekken.’
Zoë Gray verhuisde in september van het Brusselse Wiels naar Bozar, waar ze directeur tentoonstellingen werd. Haar doel is een nieuw publiek aan te trekken zonder het bestaande af te stoten. 'Het programma mag misschien wat klaarder worden.'
Peter de Caluwe was dit jaar kandidaat voor een nieuw mandaat als directeur van De Munt. Hij haalde het niet. 'Ik was niet ontgoocheld, eerder verrast. Maar diep vanbinnen wist ik wel dat het tijd was voor verandering.'
Op de valreep bereikte dj Amber Broos vorige week nóg een mijlpaal in 2023: haar rijbewijs. Die kan mee in het rijtje naast ‘de mainstage van Tomorrowland’ en ‘een uitverkochte Waagnatie’. Haar succesrecept? Een portie geluk in de mix met lef en hard werken.
De Leuvense neurobiologe Isabel Beets bracht dit jaar als eerste ooit 'het wifinetwerk in de hersenen' volledig in kaart. Een veelbelovende stap om ons eigen denken beter te doorgronden en ziektes als alzheimer te bestrijden.
Met haar eerste solo-expo en de Fintroprijs voor beeldende kunsten op zak blikt Clara Spilliaert dankbaar terug op 2023. ‘Het was een fantastisch jaar. Zo gek als je je bedenkt dat ik pas twee jaar geleden ben afgestudeerd.’
2023 was het jaar waarin Merho 'De Kiekeboes' na 164 albums uit handen gaf, zodat de zijne vrijkomen voor nieuwe projecten. ‘Ik ben eindelijk aan de synopsis van mijn thriller begonnen.’
Met 230.000 bezoekers in iets meer dan drie maanden overtrof het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen ruimschoots de verwachtingen. ‘We wilden van de tempel van de kunst een open huis maken’, zegt algemeen directeur Carmen Willems.
Paddenstoelen als penissen zo groot, kwetsbare hoofden in albast en schimmeldraden als kunstzinnige olieverfminiatuurtjes. Uiteenlopend in vorm en taal, als een levenshouding. ‘De goesting om te experimenteren verdwijnt nooit’, zegt kunstenares Sofie Muller.
2022 betekende voor schrijver Angelo Tijssens de doorbraak van de kwetsbaarheid. Samen met Lukas Dhont veroverde hij de filmwereld met 'Close'. Ook bracht hij zijn debuutroman uit en kwam hij met nieuw theaterwerk. 'Je moet de onvolmaaktheid van de wereld accepteren om er iets aan te veranderen.'
Sophie Cocquyt werd in oktober aangesteld als manager van Collegium Vocale Gent. De artistieke keuzes laat ze over aan oprichter Philippe Herreweghe. Dat het bedrijfsleven haar terrein is, tempert haar liefde voor muziek niet.
Kunstencentrum Bozar plukte dit najaar met Christophe Slagmuylder een relatief onbekende Belg weg uit museum- en muziekstad Wenen als opvolger voor de overleden ceo Sophie Lauwers. ‘Ik heb geen radicaal ander project voor ogen.’
In het jaar waarin Oekraïne en hoge energiefacturen ons doen en laten bepaalden, beleefde zangeres Sylvie Kreusch haar grote doorbraak. ‘Ik kies niet voor de makkelijkste weg.’
Bedrijven vechten om een plek in de populairste films en series. Ze geven dit jaar meer geld uit aan sluikreclame dan ooit tevoren, want de aandacht grijpen van kijkers valt niet mee in het streamingtijdperk.
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Deze berichten zijn ingezonden, de bedrijven zijn verantwoordelijk voor de inhoud.