Zit u op Twitter? Proficiat, u bent 135 dollar waard
Twitter is volgens beleggers meer waard per gebruiker dan Facebook en LinkedIn. Ook volgens andere waarderingsmaatstaven is Twitter duurder dan andere sociale media.
Zit u op Twitter? Dan bent u volgens de beurs ongeveer 135 dollar waard. Heeft u daarnaast ook een profiel op Facebook (102 dollar) en op Linked- In (93 dollar), dan bent u in totaal goed voor zowat 335 dollar beurswaarde. We delen eenvoudigweg de totale beurswaarde door het aantal actieve gebruikers van de verschillende sociale media.
Facebook heeft verreweg het meeste actieve maandelijkse gebruikers: meer dan 1 miljard. Maar grote gebruikersaantallen staan niet automatisch voor grote winsten, zoals Mary Jo White, de topvrouw van de Amerikaanse beurswaakhond SEC woensdagavond nog waarschuwde. Twitter maakte als bedrijf nog geen cent winst.
Een van de weinige bruikbare waarderingsmaatstaven voor beleggers is daarom de verhouding van de ondernemingswaarde (beurswaarde plus schulden) en de omzet. Quirien Lemey, de technologie-analist van Petercam, berekende dat beleggers die inschreven op de beursintroductie (IPO) van Twitter (tegen 26 dollar per aandeel) bijna 17 keer de verwachte omzet voor 2014 en 13 keer de verwachte omzet voor 2015 betaalden.
‘Het heeft weinig zin de verkopen van 2012 - of zelfs die van 2013 - als basis te nemen voor een waardering’, legt Lemey uit. ‘De verkopen van Twitter verdubbelen normaal gezien dit jaar. Voor volgend jaar ga ik uit van een omzetstijging met 53 procent en voor 2015 reken ik op een stijging van 30 procent.’
Volgens dezelfde maatstaf zijn Facebook (12 keer de verwachte omzet voor 2014) en LinkedIn (14 keer de verwachte winst voor 2014) een pak minder waard. Lemey somt enkele risico’s op: ‘Twitter moet nog meer bewijzen dan Facebook en LinkedIn. Facebook groeide sneller toen de netwerksite evenveel gebruikers had als Twitter vandaag.’
Daarnaast ziet Lemey ook in dat Twitter op sommige vlakken een streepje voor heeft op Facebook. ‘Twitter haalt het leeuwendeel van zijn inkomsten uit mobiele reclame, iets wat een pijnpunt was voor Facebook bij zijn IPO. Twitter blijft populair, terwijl Facebook stilaan minder in trek lijkt te worden bij jongeren. Twitter kan ten slotte uitpakken met realtime gebruik, zoals tijdens tv-programma’s.’ Toen de lichten uitvielen tijdens de Superbowl in de VS, het meest bekeken sportevenement, speelden bedrijven daar bijvoorbeeld gretig op in door tweets met reclameboodschappen te sturen.
‘De vraag blijft of een bedrijf dat elke dag 1 miljard tweets verwerkt en nog een tijdlang verlies zal maken zoveel waard is? Dat antwoord moeten we u schuldig blijven.’ Zo besloot Tom Simonts, marktenspecialist van Bolero, de aandelenfocus over Twitter die hij naar de klanten van de onlinebroker stuurde.
Meest gelezen
- 1 Oost-Vlaming casht tientallen miljoenen op software voor 'next big thing' in bouw
- 2 Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
- 3 Aflopende Oekraïens-Russische deal verhoogt druk op Europese gasprijzen
- 4 Karl Huts zet grote stap naar opvolging van zijn vader bij Katoen Natie
- 5 Crash passagiersvliegtuig in Kazachstan 'waarschijnlijk' veroorzaakt door Russische luchtafweer