Advertentie

Facebook maakt bekend hoe het haatpraat wil aanpakken

Facebook wil aantonen dat het niet in het wilde weg aan censuur doet. ©REUTERS

Door een document met richtlijnen vrij te geven wil Facebook open kaart spelen.

Voor het eerst geeft het sociale medium Facebook een inkijk in de richtlijnen die het hanteert om specifieke content van het platform te verwijderen. Dat doet het door het vrijgeven van een document van 27 pagina’s. Daarin staan richtlijnen over hoe het bedrijf omspringt met boodschappen met onder andere geweld, spam, kwetsende berichten, terrorisme, diefstal van intellectueel eigendom en haat.

Door open kaart te spelen wil Facebook vermijden dat het verweten wordt om in het wilde weg aan censuur te doen. Tegelijk leggen overheden het bedrijf regels op over hoe het met specifieke berichten om moet gaan. Zo is het platform in Duitsland verplicht om haatdragende boodschappen binnen de 48 uur te verwijderen.

Advertentie

Gebruikers kunnen bij Facebook aangeven wanneer ze een kwetsend bericht tegenkomen, maar het platform zet daarnaast ook artificiële intellentie in om die op te sporen. Daarna worden die door werknemers van Facebook goed- of afgekeurd. Bij het bedrijf werken tegenwoordig 7500 ‘content reviewers’, een stijging van 40 procent in vergelijking met vorig jaar.

Dat personeel werkt onder andere in Manilla, Dublin en Berlijn. Afgelopen weekend publiceerde de Nederlandse krant De Volkskrant een reportage over de vreemde omstandigheden waarin de werknemers in die kantoren moeten werken. Zo moeten telefoons in kluisjes opgeborgen worden en zijn pen en papier verboden, uit angst dat zou lekken hoe Facebook bepaalt welke berichten wel en niet op het platform mogen.

Advertentie
Gesponsorde inhoud