Eindejaarsaankopen vrij succesvol op internet
Vielen de eindejaarsaankopen in de fysieke winkel meer dan eens tegen, dan ging het bij de meeste Belgische Webwinkels hard. Bij internethandelaars als Proxis en Azur was er in de aanloop naar de kerstperiode zoveel werk dat het management zelf mee moest inpakken.
"December was goed voor een kwart van onze jaaromzet", vertelt Jo Vansteenvoort van Azur, dat twee jaar geleden een doorstart beleefde en sindsdien zijn omzet zag vertienvoudigen. Die jaaromzet bedraagt volgens hem "enkele miljoenen euro's". De moeder van alle webwinkels, Amazon.com, brak de voorbije eindejaarsperiode alvast alle records, met een kleine drie miljoen aankopen op een dag, ofwel zowat dertig producten per seconde.
Een onderzoek van Goldman Sachs, Harris Interactive en Nielsen/NetRatings zag in vergelijking met eind 2003 de omzet van de Amerikaanse on line winkels met zowat 25 procent toenemen. Volgens de studie zouden tijdens de feestdagen in de Verenigde Staten zowat 17 miljard dollar zijn uitgegeven. Een cijfer dat volgens onderzoeker Forrester Research strookt met de omzet in Europa. "Internetshopping raakt algemeen aanvaard", besluit het rapport. "Alleen al bij ons werden de twee laatste maanden van het jaar liefst 10.000 verschillende titels besteld voor boeken, dvd's en aanverwante", vertelt Vansteenvoort van Azur.
Meest gelezen
- 1 Oost-Vlaming casht tientallen miljoenen op software voor 'next big thing' in bouw
- 2 Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
- 3 Aflopende Oekraïens-Russische deal verhoogt druk op Europese gasprijzen
- 4 Karl Huts zet grote stap naar opvolging van zijn vader bij Katoen Natie
- 5 Mysterieuze familie Brenninkmeijer knipt fors in Belgische vastgoedpoot