Pakjeskoeriers moeten minstens 32 euro per uur verdienen
Zelfstandige pakjeskoeriers hebben vanaf 2024 recht op een minimumvergoeding van 32,77 euro per uur. Dat staat in een koninklijk besluit dat de federale regering zal goedkeuren.
Pakjeskoeriers krijgen binnenkort een minimumvergoeding die bepaald is door de federale overheidsdienst Economie. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Het bedrag is 32,77 euro per uur en zal elke zes maanden herbekeken worden. 'De minimumvergoeding, mogelijk gemaakt door de pakjeswet, is uniek', zegt Petra De Sutter, minister van Post en Overheidsbedrijven (Groen), op Black Friday, de drukste dag van het jaar voor pakjesbezorgers.
De pakjeswet moet de uitwassen in de sector beteugelen. In 2021 en 2022 kwamen bij verschillende bedrijven herhaaldelijk wantoestanden aan het licht, waarop het gerecht onderzoeken opende naar PostNL en GLS.
De wet, die begin november groen licht kreeg van de Kamer, beperkt overuren en ellenlange dagen. Koeriers mogen maximaal 9 uur per dag en 56 uur per week pakjes bezorgen. Twee keer per week mogen ze een langere dag van 10 uur maken. Ook de loon- en arbeidsvoorwaarden verbeteren, via een wettelijke minimumvergoeding en de terugbetaling van brandstof, garagekosten en verzekeringen.
In de koninklijke besluiten die nu voorliggen zijn die principes concreet gemaakt. Het bedrag van 32,77 euro staat er nog niet expliciet in. Dat wordt later geregeld via een ministerieel besluit. De minimumvergoeding is een brutobedrag waarin onder meer vervoerskosten, kledingkosten, telefoonkosten, loon, socialezekerheidsbijdragen en een hospitalisatieverzekering zitten. Die bedragen worden geïndexeerd en hangen af van of iemand fietst of met een bestelwagen rijdt.
Druk op marges
Ook de preventieve taken van de coördinatoren zijn vastgelegd. 'In de postpakjesdepots worden coördinatoren aangeduid die bezorgers informatie geven. Ze brengen pakjeskoeriers op de hoogte van hun rechten en plichten als ze beginnen te werken voor een pakjesbedrijf. Daarnaast schrijven ze een plan dat risico's in kaart brengt en overtredingen kan voorkomen', zegt De Sutter.
Volgens Roel Gevaers, transporteconoom aan de UAntwerpen, is de minimumvergoeding correct. 'Ook al zijn er logistieke spelers die hoger in de markt zitten en meer betalen', zegt hij. Het bedrag van 32 euro is volgens hem moeilijk te vergelijken met de situatie tot nu, waarbij betaald werd per pakje. 'PostNL betaalde 50 tot 60 euro per begonnen route en daarbovenop 1 tot 1,2 euro per geleverd pakje. In de stad zijn dat er 250 tot soms 350 per dag, op het platteland valt dat terug naar 150. Andere spelers betalen 250 tot 300 euro per dag, als een minimumaantal pakjes geleverd is.'
De pakjeswet zal e-commerce duurder maken: 0,50 euro per pakje extra in de steden tot 6 euro in afgelegen streken.
Volgens Gevaers zal de pakjeswet e-commerce duurder maken. 'Dat kan gaan van 0,50 euro per pakje in de steden tot 6 euro in afgelegen streken in bijvoorbeeld Luxemburg of de Westhoek.'
De sector reageerde eerder negatief op de wet. Volgens de transportfederatie Febetra is extra personeel nodig en zullen de kosten voor de consument stijgen. De kleinere spelers zullen de hoogste druk op hun marges voelen, luidt het. Bpost, dat zijn pakjes grotendeels laat rondbrengen door werknemers met een voltijds contract en waar de nieuwe wet vooral de administratieve verplichtingen zal verzwaren, wilde nog niet reageren op de nieuwe regelgeving. PostNL, dat in België via 200 onderaannemers 1.200 pakjesbezorgers heeft, stelt 'bezorgd te blijven over de impact en de uitvoerbaarheid van de wet'. 'Die zal leiden tot bijkomende kosten voor de sector die zullen doorgerekend worden aan de consument. Dit zonder een eerlijk speelveld te verwezenlijken.'
'Mythe gratis levering doorprikt'
Bij de vakbonden klinkt het dat nu 'eindelijk de mythe van gratis levering wordt doorprikt', zegt Tom Peeters, de secretaris van de socialistische transportbond BTB. 'De beperking van het aantal toegelaten gewerkte uren per dag en per week is nu vergelijkbaar met het systeem van de rij- en rusttijden bij het zwaar transport. De grote vraag is hoe dat allemaal gecontroleerd gaat worden. Er zal een digitale tijdsregistratie komen, georganiseerd door het BIPT (Belgisch instituut voor postdiensten en telecommunicatie, red.).'
Los daarvan betreurt Peeters dat de pakjeswet niet verder gaat door de pakjesdiensten onder te brengen in het paritair comité van het transport en de logistiek, in plaats van dat van de posterijen. Gevaers onderschrijft dat. 'Een transporteur die nu pakjes en palletten in zijn vrachtwagen heeft liggen, valt onder beide stelsels.'
Meest gelezen
- 1 Verkoop e-auto's trekt aan, Tesla halveert in Europa
- 2 ‘Van 0 naar 1939 in 3 seconden’: affiches dopen Tesla om tot ‘Swasticar’
- 3 Musk botst op weerstand bij Amerikaanse ambtenaren
- 4 De Wever saneert dit jaar hooguit de helft van wat Europa vraagt
- 5 Jarenlange rechterhand van De Wever maakt comeback in Antwerpse politiek