Advertentie
opmerkelijk

10.000 Indiërs vinden CD&V leuk

©BELGA

Slechts de helft van de 36.000 likes op de Facebook-pagina van CD&V komt uit België. 10.000 ervan komen, vreemd genoeg, uit India.

Knack jaagde de Facebook-pagina's van de Vlaamse partijen door Fblikecheck.com, een tool die analyseert uit welke landen de likes afkomstig zijn. Daar is weinig vreemds op te zien, behalve bij CD&V, waar slechts 18.811 van de 35.752 likes afkomstig zijn uit België. Op de tweede plaats staat India met 10.266 likes. Ook enkele Afrikaanse landen leveren elk een paar honderd fans.

Wat maakt CD&V zo populair in India? Tom Schiettecat, directeur communicatie, benadrukt in Knack dat zijn partij geen likes kocht. Het gaat om een verkeerd gelopen campagne.

Advertentie

‘We hebben naar aanleiding van de verkiezingen gemerkt dat we een achterstand hadden op sociale media. Daarom hebben we daar extra mensen en budget op gezet om ons te versterken. We hebben niet betaald voor click farms, maar acties opgezet met gesponsorde posts voor specifieke doelgroepen. Op een bepaald moment hebben we vastgesteld dat bij een bepaalde actie een aantal posts internationaal is opgepikt. Dat was niet de bedoeling.’

Diamantstad Antwerpen

Schiettecat wijst naar twee gesponsorde posts in het Engels die als doel hadden de CD&V-pagina te laten liken. In beide gevallen gaat het om standpunten van kandidaat-burgemeester Kris Peeters over Port of Antwerp en Antwerpen als diamantstad. ‘We hebben gezien dat het bericht werd opgepikt op de Indiase markt, vooral omdat we mikten op mensen met interesse in de haven van Antwerpen en de diamantsector. Intussen hebben we daar intern betere afspraken over gemaakt. Sinds kort worden de Indiase volgers geleidelijk van onze pagina gehaald.’

Advertentie
Gesponsorde inhoud