Gosuin: 'Jobcijfers Brussels Airport zijn nep'
Brussels minister van Economie en Tewerkstelling Didier Gosuin pleit voor een observatorium dat op een wetenschappelijke basis de tewerkstelling bepaalt.
'De kakofonie van cijfers over de tewerkstelling op Brussels Airport die we over ons heen krijgen, heeft geen enkele wetenschappelijke basis.' Dat zei Brussels minister van Economie en Tewerkstelling Didier Gosuin (DéFI) tijdens een persconferentie op de luchthaven.
Brussels Airport zelf spreekt steeds van 20.000 directe jobs op de luchthaven, waarvan 3.000 worden ingevuld door Brusselaars. 'Ik zeg niet dat die cijfers verkeerd zijn', aldus Gosuin, 'maar wel dat ze niet exact zijn. Het kunnen er meer of minder zijn.'
20.000 directe jobs op de luchthaven? Ik zeg niet dat die cijfers verkeerd zijn, maar wel dat ze niet exact zijn. Het kunnen er meer of minder zijn.
Dat de cijfers niet correct zijn, komt volgens de Brusselse minister 'omdat er vandaag géén gemeenschappelijke criteria zijn waarmee je kan zeggen dat de luchthaven een bepaald aantal jobs creëert'. Er is bijvoorbeeld wel een studie van de Nationale Bank, maar die is volgens Gosuin te beperkt en maakt geen opsplitsing tussen jobs ingevuld door Vlamingen, Brusselaars en Walen. De Nationale Bank berekende dat Brussels Airport in 2012 goed was voor 17.463 directe jobs en 20.825 indirecte. Samen dus goed voor 38.300 (voltijdse) jobs.
Gosuin liet het Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving (HIVA) van de KU Leuven een studie uitvoeren. Naargelang de criteria is daarin sprake van 13 procent Brusselaars op 10.663 voltijdse banen, of 23 procent op 11.672. Maar ook die studie vertoont gaten, benadrukte Gosuin, onder meer omdat Brussels Airport volgens de minister sinds 2013 weigert een lijst van ondernemingen, concessiehouders en onderaannemers die aanwezig zijn op de site van Brussels Airport, vrij te geven.
De Brusselse minister roept federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op om werk te maken van een observatorium dat een gemeenschappelijke methodologie vastlegt. 'Het is tijd om op een objectieve en wetenschappelijke basis te komen tot één enkel cijfer', zei Gosuin. Volgens de minister kan een uitgewerkt voorstel, als iedereen meewerkt, tegen eind dit jaar op tafel liggen.
'Welles-nietes'
In plaats van een welles-nietesspelletje te spelen, zouden we beter de handen in elkaar slaan om de werkgelegenheid veilig te stellen en nog meer aan te wakkeren', reageert Voka Vlaams-Brabant. 'Elk jaar bezoeken 1,6 miljoen buitenlanders Brussels met het vliegtuig, het spreekt voor zich dat dit veel werkgelegenheid met zich meebrengt.
'In plaats van een welles-nietesspelletje te spelen, zouden we beter de handen in elkaar slaan om de werkgelegenheid veilig te stellen en nog meer aan te wakkeren', reageert Voka Vlaams-Brabant. 'Elk jaar bezoeken 1,6 miljoen buitenlanders Brussels met het vliegtuig, het spreekt voor zich dat dit veel werkgelegenheid met zich meebrengt', aldus Peter Van Biesbroeck. 'Of dat nu duizend jobs meer of minder zijn, daar gaat het niet om. Het is belangrijk dat de jobs die er zijn, zeker beschermd worden.'
Geluidsnormen
De Brusselse regering werd de voorbije maanden fors bekritiseerd door de Vlaamse regering, Brussels Airport en de luchtvaartmaatschappijen die vliegen op Zaventem omdat ze nieuwe strengere geluidsnormen oplegt. Die kosten jobs, is de kritiek. Meerdere cargomaatschappijen hebben al hun conclusies getrokken en verlaten Zaventem.
Werkgevers en vakbonden lanceerden samen al een campagne #keepourairportjobs tegen de geluidsnormen.
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
- 4 Euroclear werd bijna voor 2 miljard euro opgelicht, maar parket weigert dat te onderzoeken
- 5 De must reads van het weekend