François Mercier, aka Mr. François, creëert met AI fantasie-auto’s die je niet voor mogelijk houdt. Hier: de Ferrari 368 GTF.
François Mercier, aka Mr. François, creëert met AI fantasie-auto’s die je niet voor mogelijk houdt. Hier: de Ferrari 368 GTF.
© Francois Mercier / Palass

Ontdek hoe AI iconische auto's transformeert tot verrassende modellen

De Brusselse reclameregisseur en fotograaf François Mercier, beter bekend als Mr. François, kroonde zichzelf tot ‘promptograaf’ en liet AI los op de meest iconische auto’s.

Een Jaguar Duplex? Een Rolls-Royce Counter? Of een kleine Citroën DS Junior? ‘Secret Cars’ is een boek dat de ingebeelde auto’s tot leven brengt die de grote automerken hadden kúnnen lanceren. Bwah, denk je misschien eerst, maar geef het toch een kans. Dit originele en prikkelende boek – met driehonderd door AI gegenereerde ‘promptographs’ – brengt je gegarandeerd aan het lachen én dromen. Het is zalig origineel. Met veel humor en lekker tongue in cheek.

Ideaal voor op de markt: de Rolls-Royce Eatery Deluxe.
Ideaal voor op de markt: de Rolls-Royce Eatery Deluxe.
© Francois Mercier / Palass
Advertentie
Advertentie

Uiteraard is François Mercier een petrolhead, en zoals bij velen begon die liefde met de obligate miniaturen. Maar al vroeg sloop er creativiteit in: ‘Als kind bouwde ik ook zelf modellen en al knutselend transformeerde ik ze’, lacht hij. Nu rijdt hij dagelijks met een Mini, maar in zijn garage staan ook een Peugeot 504 Coupé uit 1969 – een wondermooi ontwerp van Pininfarina – en een vintage scooter: een Honda Elite 250 uit 1989. ‘Ik hou vooral van de esthetiek van gemotoriseerd vertier, en de wereld eromheen. En van de trips, natuurlijk. Maar een dikke motor met veel pk’s is niet meteen aan me besteed.’

Mini Pathman.
Mini Pathman.
© Francois Mercier / Palass

Planet of the Apes

Toen hij anderhalf jaar geleden AI ontdekte, sloeg Mercier meteen aan het experimenteren met auto’s. ‘Het project past in het concept ‘Uchronia’, waarin je alternatieve werkelijkheden bedenkt’, vertelt hij. ‘De centrale vraag daarbij is altijd: wat als? Als je de premissen een beetje anders maakt, hoe zou de wereld er dan uitzien? Dat fascineert me al lang. Daarom keek ik vroeger zo graag naar sciencefiction zoals ‘Planet of the Apes’, waarin de ingebeelde wereld dicht aanleunt bij onze realiteit, terwijl er toch een parallel universum ontstaat. Nu kan ik zelf zoiets creëren. Bijvoorbeeld: wat als Fiat van zijn klassieke 500 een stretchlimousine had gemaakt? Absurde vragen stellen aan een AI-programma resulteert in grappige beelden waarin het bekende en het surreële naast elkaar bestaan.’

Liefde voor Lancia | Ontdek de unieke Lancia-collectie van Jan Van Hoorick
Advertentie

Sommige modellen in Merciers boek zijn niet gebaseerd op bestaande auto’s, ‘maar de grootste fun zit toch in het transformeren van bestaande wagens. Zoals de Lamborghini Puntach CF – een Countach als lijkwagen’.

Advertentie
Advertentie
‘De grootste fun zit in het transformeren van bestaande wagens’, zegt Mercier. Zoals deze Lamborghini Miuralino-camper.
‘De grootste fun zit in het transformeren van bestaande wagens’, zegt Mercier. Zoals deze Lamborghini Miuralino-camper.
© Francois Mercier / Palass

De mist in

Als promptograaf gebruikt Mercier het generatieve AI-programma Midjourney, dat hij integreert in Discord, het messaging- en digitaal distributieplatform dat veel gamers gebruiken om online­gemeenschappen te creëren. ‘Ik vertrek altijd van een bestaand automerk, maar nooit van een bestaand beeld’, legt hij uit. ‘Ik maak een prompt: een reeks woorden die het gewenste beeld beschrijven. Eenvoudig gesteld typ ik het volgende: “Maak een motorhome op basis van een rode Ferrari uit de jaren 80.” Dan analyseert het systeem zijn database: Wat is een Ferrari? Wat is rood? Hoe zag een Ferrari eruit in de jaren 80? Wat is een motorhome? En dertig seconden later rolt er een nieuw beeld uit.’

Suber Factory | Waar Vettel zijn modelbouwwagens koopt

Zo’n prompt kan vrij kort zijn, bijvoorbeeld twee zinnen van samen 25 woorden. Maar ook veel langer, al werkt dat niet altijd beter. ‘Soms is het beter om kort en direct te zijn’, zegt Mercier. ‘Sowieso is het eerste resultaat zelden goed en moet ik gaan verfijnen. Soms komt er iets totaal anders uit dan wat ik voor ogen had. Het systeem is in essentie dom. Ik moet het voeden met mijn eigen ideeën, zeer duidelijk omschrijven wat ik wil, en een gesprek opbouwen met de machine. Dat heb ik intussen geleerd, waardoor ik nu veel vlugger een aanvaardbaar resultaat heb dan toen ik ermee begon. Vaak prompt ik in verschillende talen – Frans, Nederlands en Engels – wat verschillende uitkomsten oplevert.’

Elk ‘nieuw’ model van Mercier krijgt uiteraard een bijbehorende modelnaam. Zoals hier de Ford GT41.
Elk ‘nieuw’ model van Mercier krijgt uiteraard een bijbehorende modelnaam. Zoals hier de Ford GT41.
© Francois Mercier / Palass
Advertentie

Soms is het resultaat na een uur perfect, andere keren duurt het een week. ‘Het is natuurlijk nooit exact wat ik in mijn hoofd had’, zegt Mercier. ‘Misschien gebeurt dat ooit wel, dat we onszelf inpluggen in de machine, die onze gedachten leest. Al hoop ik dat ik dat nooit zal beleven.’ (lacht)

Sommige van zijn pogingen gingen compleet de mist in, zoals nieuwe modellen op basis van Saabs. Leent het ene merk er zich beter toe dan het andere? ‘Alles hangt af van de hoeveelheid beelden in de buik van het systeem’, aldus Mercier. ‘Van een Saab zijn dat er veel minder dan van pakweg een Porsche 911. Daardoor wordt het resultaat flou: de machine begrijpt het niet echt. Ik werk aan een ander project met bekende mensen. Vraag ik om een beeld van Donald Trump te genereren, dan lukt dat perfect. Vraag ik om er een te maken van onze koning: hij lijkt er niet op. Er zijn wel veel getagde beelden van hem, maar niet genoeg om een nieuwe, duidelijke Filip te genereren.’

Ferrari als camper

Elk ‘nieuw’ model krijgt uiteraard een bijbehorende modelnaam. Wat te denken van een Audi Sixtro, Ferrari Minima S2, Mercedes 30000 SL, Porsche Combi 1, Aston Martin DBXL, Maserati Carrio GT of Citroën 20CV. Ook AI? ‘Néén’, lacht hij. ‘Die typenamen heb ik zelf verzonnen – dat is natuurlijke intelligentie. Het was een belangrijk deel van het werk, en een heerlijk spelletje.’

Een Citroën zoals Salvador Dalí die had kunnen bedenken: Citroën Dalí Concept.
Een Citroën zoals Salvador Dalí die had kunnen bedenken: Citroën Dalí Concept.
© Francois Mercier / Palass

Terwijl je geamuseerd door het boek bladert, maak je je de bedenking dat sommige fantasiemodellen mogelijk een succes waren geworden. Je vraagt je af wat die merken destijds allemaal hebben laten liggen. ‘Veel van de creaties zijn in werkelijkheid totaal onmogelijk’, relativeert Mercier. ‘Zo kúnnen de supersportwagens in motorhomevariant – zoals de Ferrari F4000L – niet bestaan, want in de realiteit zit de motor achterin, en daar is in de beelden geen ruimte voor. Maar de piepkleine Alfa Romeo O, een van mijn favorieten, zou wel echt kunnen bestaan, bijvoorbeeld op het chassis van de originele Fiat 500. En guess what: drie jonge autodesigners uit Italië en Frankrijk zijn fan van mijn werk en zullen er een miniatuur van maken. De auto-industrie gebruikt overigens volop AI om ideeën te ontwikkelen. AI is geïntegreerd in onder meer Photoshop, om helemaal in lijn met het Uchronia-concept ‘wat als’-vragen te testen op beelden van bestaande modellen.’

Drie jonge autodesigners uit Italië en Frankrijk zijn zo’n fan van Merciers werk dat ze een miniatuur van de Alfa Romeo O willen maken.
Drie jonge autodesigners uit Italië en Frankrijk zijn zo’n fan van Merciers werk dat ze een miniatuur van de Alfa Romeo O willen maken.
© Francois Mercier / Palass

Het project is ook te verkrijgen als prints op metaal. Er waren al tentoonstellingen in Brussel, Knokke en Namen. ‘Nu probeer ik plekken te vinden in het buitenland – ik zou graag iets doen in Turijn, het mekka van het autodesign’, aldus Mercier, die intussen nieuwe auto’s blijft genereren. ‘Als ik in de metro zit, kan ik gewoon op mijn telefoon beelden beginnen te prompten’, lacht hij. ‘Ik maak er meerdere tegelijk en voer met de machine constant gesprekken over auto’s.’

De Ford Kiger Mustang.
De Ford Kiger Mustang.
© Francois Mercier / Palass

‘Secret Cars – 300 Promptographs’ van Mr. Francois
| Uitgeverij | Luster
| Prijs | 25 euro
Een print op metaal
| Prijs | Tussen 200 en 1.000 euro
| Website | mrfrancois.com

Advertentie