Leasefiets blijft onbelast bij thuiswerk
Wie door de coronacrisis niet meer regelmatig naar kantoor fietst op zijn bedrijfsfiets, hoeft zich geen zorgen te maken dat hij door dat thuiswerk belast wordt op die fiets.
De files beu pendelen steeds meer werknemers (deels) met de (elektrische) fiets naar het werk. Steeds vaker trappen ze die kilometers op een door de werkgever geleasede fiets. Dat is interessant voor werknemers die graag een fiets willen gebruiken, maar de kostprijs om er zelf een aan te schaffen te hoog vinden. Zeker aan de keuze voor een elektrische fiets hangt een stevig prijskaartje van enkele duizenden euro’s. Door te leasen kan de werknemer die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer en na enkele jaren overkopen aan de restwaarde.
Belastbaar voordeel
Rijdt u met uw bedrijfswagen ook privékilometers, dan beschouwt de fiscus dat als een belastbaar ‘voordeel alle aard’ waarop hij belastingen int. Niet zo bij de bedrijfsfiets, op voorwaarde dat u regelmatig het woon-werktraject met de fiets aflegt. ‘Door de coronacrisis zijn heel wat kantoren gesloten en is telewerk de norm, waardoor die voorwaarde momenteel niet ingevuld kan worden', signaleert Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). Omdat bedrijven met de vraag zaten of dat gevolgen heeft voor hun fietsbeleid, kaartte Van den Bergh de situatie aan bij minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V).
‘De minister benadrukte in zijn antwoord dat telewerk gedurende de coronacrisis geen impact heeft op de fiscale vrijstelling van de terbeschikkingstelling van bedrijfsfietsen bij de werknemer’, meldt het CD&V-Kamerlid.
Regelmatig
De wet definieert de term ‘regelmatig’ niet. Er moeten wel een zeker patroon en regelmaat zijn. Een keer per jaar met de fiets naar het werk gaan, volstaat niet. Maar een dag per week in de winter en drie dagen per week in de andere maanden is effectief gebruik.
Controleren of een werknemer zijn fiets inderdaad regelmatig van stal haalt, is niet eenvoudig, voor de fiscus noch voor de werkgever. Vaak werken bedrijven met een verklaring op eer, waarbij de werknemer verklaart naar het werk te fietsen. Ook motivatiesystemen zoals Bike To Work, waarbij leasefietsers punten verdienen per keer dat ze naar het werk fietsen, zijn een manier om de werkelijk getrapte kilometers te monitoren.
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Weinig reden tot toosten bij champagnehuis Vranken-Pommery
- 4 Frankrijk neemt zijn krachtigste kernreactor ooit in gebruik
- 5 Federale formatie: De Wever legt nieuwe hervormingsnota op tafel na ruzie van vrijdag