Advertentie

Een op vijf betaalt vervalste facturen

Oplichters halen echte facturen uit de rode brievenbussen en passen het rekeningnummer aan. ©Photo News

Vorig jaar kreeg de economische inspectie 303 meldingen van door oplichters aangepaste facturen.

Twee weken geleden raakte bekend dat steeds meer spookfacturen opduiken. Dat zijn compleet verzonnen facturen die worden rondgestuurd in de hoop dat iemand ze zomaar betaalt.

Maar oplichters gaan nog een stap verder. Ze slagen er ook in echte facturen, die bedrijven en consumenten verwachten, te vervalsen. Op verschillende manieren slagen ze erin het rekeningnummer op honderden papieren en elektronische facturen aan te passen. Volgens nieuwe cijfers van de economische inspectie trapt een op de vijf slachtoffers in de val.

Advertentie

Verdriedubbeling

Het afgelopen jaar (tot midden december) kreeg de economische inspectie 303 meldingen over vervalste facturen, zowel van consumenten als van ondernemingen. ‘Sinds de start van onze sensibiliseringscampagne over factuurfraude eind oktober en de invoering van een uniek meldpunt is er een verdriedubbeling van het aantal meldingen’, stelt Chantal De Pauw, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie. ‘In een op de vijf gevallen - 18,8 procent of 57 meldingen - werd de vervalste factuur betaald’, waarschuwt ze.

Hoe werken oplichters?

In sommige gevallen kleefden oplichters een sticker op de brief om te waarschuwen dat het rekeningnummer was aangepast.

De modus operandi van de oplichters bleef lang beperkt tot papieren facturen. Ze haalden de brieven met facturen uit de rode brievenbussen van Bpost, uit brievenbussen van particulieren, uit postkamers of ze drukten ze achterover voor de verzending van de facturen. Vervolgens scanden ze de oorspronkelijke facturen in en pasten ze de gegevens aan met gespecialiseerde computerprogramma’s. In sommige gevallen kleefden ze een sticker op de brief om te waarschuwen dat het rekeningnummer was aangepast.

Maar de oplichters onderscheppen ook steeds vaker digitale facturen, bijvoorbeeld door het computersysteem van bedrijven te hacken en het rekeningnummer op de facturatiemails aan te passen.

Meer klachten bij BPost

Volgens minister van Post, Alexander De Croo (Open VLD), is ook de Ombudsdienst voor de postsector vertrouwd met het probleem. ‘Bpost stelt vast dat het aantal klachten in 2016 hoger was dan het aantal klachten dat de voorbije jaren werd geregistreerd, met gemiddeld 100 per jaar. Dat is het gevolg van een betere registratie van de klachten. Die tendens zien we ook in andere landen’, laat hij weten in een parlementair antwoord aan CD&V-Kamerlid Leen Dierick.

Bpost beschikt niet over nauwkeurige cijfers, laat Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck weten.

‘De Ombudsdienst voor de postsector ontving in 2016 als beroepsinstantie 43 schriftelijke klachten van 13 verschillende afzenders’, zegt minister De Croo. ‘In die klachten ging het om 248.543 euro.’

Advertentie

De Open VLD’er benadrukt dat in 2016 geen bewijzen zijn geleverd dat personeelsleden van Bpost betrokken waren bij het onderscheppen van de oorspronkelijke facturen.

De Croo benadrukt ook dat sinds midden oktober 2.300 rode brievenbussen met een elektronisch slot zijn uitgerust. ‘Uit de bevindingen blijkt dat zo’n elektronisch slot een belangrijke bijdrage levert aan de integriteit van het postnetwerk.’

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Onder meer de Duitse auto-industrie heeft het zwaar te verduren.
Duitse economie krimpt tweede jaar op rij
Het bruto binnenlandse product van Duitsland is in 2024 met 0,2 procent gedaald, nadat de grootste economie van Europa een jaar eerder al 0,3 procent kleiner was geworden. Vooral de Duitse industrie krijgt klappen.
Gesponsorde inhoud