Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Voor institutionele beleggers zijn we de poort naar Azië’

Stéphane Denys, Nagelmackers (© Marco Mertens)

Nagelmackers heeft vandaag meer dan 4,5 miljard euro vermogen onder beheer. Met een ambitieus groeiplan wil de bank dat de komende vijf jaar optrekken naar 10 miljard euro. ‘We gaan ons nog sterker richten op vermogende private banking-cliënten, maar ook op institutionele beleggers’, zegt Stéphane Denys, Head of Asset Management.

Zelfs in de huidige socio-economische context noteerde Nagelmackers stabiele beleggingsresultaten voor zijn cliënten, ondanks de nasleep van corona, verstoorde distributieketens, grondstofschaarste, de energiecrisis, prijsstijgingen en de inflatie. ‘We hanteerden daarvoor een combinatie van strategieën die de best mogelijke rendementen nastreven en de risico’s zo goed mogelijk spreiden en inperken’, zegt Denys.

Cashbuffer

Advertentie

Eerst en vooral was er een sterke cashbuffer: die bedroeg meer dan 12 procent voor een gemiddeld beleggersprofiel. Maar Nagelmackers verplaatste ook beleggingen naar meer defensieve sectoren zoals nutsvoorzieningsbedrijven.

‘Aziatische markten vormen een mooie diversificatie binnen beleggingsportefeuilles’

Stéphane Denys
Head of Asset Management bij Nagelmackers

‘We combineerden die aanpak met alternatieve oplossingen zoals hedgefondsen die ook short kunnen gaan op de markten’, vertelt Stéphane Denys. ‘Vorig jaar konden sommige van die fondsen een positief rendement voorleggen van 10 tot 15 procent. Zo hielden we de impact van turbulente economische factoren op de portefeuilles van onze cliënten sterk binnen de perken.’

Dalende inflatie

Voor 2023 houdt Nagelmackers rekening met een macro-economische vertraging en een milde recessie in bepaalde regio’s. Tegelijk calculeert de vermogensbeheerder ook in dat de markt anticipeert op die evoluties. ‘We verwachten dat de renteniveaus stabiliseren en de inflatie verder daalt’, vertelt Stéphane Denys. ‘Dat zou een relance kunnen triggeren van bepaalde cyclische aandelen en consumptieaandelen, die vorig jaar fel werden afgestraft.’

Stéphane Denys, Nagelmackers
Stéphane Denys, Nagelmackers

Daarnaast mikt Nagelmackers de komende maanden en jaren nog prominenter op institutionele cliënten. ‘Onze experts beheren al tientallen jaren vermogens voor institutionele beleggers. Die activiteiten zijn niet nieuw voor ons’, benadrukt Stéphane Denys. ‘Maar de komende jaren drijven we onze commerciële aanpak sterk op. We willen onder meer via onze huisfondsen niet alleen nieuwe institutionele klanten aantrekken, maar ook andere types, zoals pensioenfondsen van bedrijven en verzekeraars.’

China en India

Advertentie

Nagelmackers biedt al zijn cliënten bovendien een poort naar Azië. Een regio waarin weinig andere Belgische banken beleggingservaring kunnen bieden. ‘Dankzij onze directe band met Aziatische assetmanagers, onze eigen beleggingsproducten die we sinds kort ook op de Chinese markt distribueren én onze link met Dajia Asset Management bieden wij onze institutionele en private cliënten een aantrekkelijke gateway naar het Oosten.’

De komende jaren wil Nagelmackers zich ook richten op potentiële groeimarkten in India. ‘Die Aziatische markten vormen een mooie diversificatie binnen beleggingsportefeuilles’, klinkt het.

Duurzaamheid als rode draad

Minder bekend maar zeker niet onbelangrijk: Nagelmackers streeft al jarenlang duurzaamheid na via zijn investeringsbeheer. Vandaag vertoont 75 procent van alle beleggingsfondsen waarin de bank voor zijn cliënten investeert duurzaamheidskenmerken (volgens de SFDR, de Europese Verordening betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiëledienstensector). Het zijn producten die ecologische en/of sociale kenmerken promoten, en waarbij de bedrijven waarin wordt belegd blijk geven van good governance.

‘Tegen eind 2024 willen we dat àl onze beleggingen een duurzaamheidscomponent bevatten’, besluit Denys. ‘We werken daarom aan een nog sterkere ESG-rapportering. Dat is een troef voor institutionele klanten, en voor het fors groeiende aantal cliënten dat bewust wil beleggen met het oog op een positieve impact voor milieu, mens en maatschappij.’

Advertentie
Lees verder
6 van 14
Een initiatief van
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.