Edouard Herinckx is optimistisch over de financiële prestaties van Thomas & Piron in 2021, ondanks de moeilijke omstandigheden. Hij blikt terug op een bewogen jaar. Het bouwbedrijf schreef zich de afgelopen drie jaar in voor de coaching in het kader van het Best Managed Companies-programma van Econopolis, KU Leuven en Deloitte Private.
Toen Laurent Van Melckebeke, directeur bij Deloitte en coach van Best Managed Companies, drie jaar geleden Thomas & Piron begon te coachen, was de vraag niet hoe goed de onderneming presteerde, maar of de fundamenten aanwezig waren om die goede prestaties vol te houden. ‘Zelfs in grote bedrijven kunnen problemen verhinderen dat de groei na verloop van tijd vaste voet krijgt. Dat was niet het geval bij Thomas & Piron.’
‘Een van onze sterke punten is de structurele aanpak van onze groei’, vervolgt afgevaardigd bestuurder Edouard Herinckx. ‘We streven naar het nemen van berekende risico's. Wij blijven ook zeer nauw betrokken bij het veld: werven bezoeken en luisteren naar de werknemers is van fundamenteel belang. Dat geeft ons op een eenvoudige manier goede indicatoren.’
Als coach ziet Laurent Van Melckebeke hier twee sterke punten in. ‘Dankzij de systemen voor risicobeheer en interne controle kunnen we niet alleen de activiteiten controleren, maar ook de kostbare prestatie-indicatoren: het beheren van vastgoed, het aantal verkochte eenheden – 120 alleen al in juni, dat betekent vier verkochte huizen per dag –, de omzet, de cashflow, enzovoort.’
Geen compromissen, ondanks de crisis
De impact van de pandemie op de activiteiten van Thomas & Piron bleef beperkt. ‘We hebben alles in twee dagen tijd stilgelegd. Daarna hebben we vijf weken nagedacht over hoe we konden herstarten’, herinnert Edouard Herinckx zich. ‘Het kostte ons 10 procent van onze omzet. Maar we zijn wel van 590 miljoen euro in 2019 naar 630 miljoen euro in 2020 gegaan. Een mooie groei dus, ondanks de moeilijke omstandigheden.’
‘Zelfs in grote bedrijven kunnen problemen verhinderen dat de groei na verloop van tijd vaste voet krijgt. Dit was niet het geval bij Thomas & Piron’
Laurent Van Melckebeke wijst op drie belangrijke aspecten die naar boven kwamen tijdens de gesprekken met de bedrijfsleiding . ‘Geen compromissen maken als het gaat over veiligheid, een sterke marketingcampagne enkele weken voor het einde van de lockdown om een snelle herstart mogelijk te maken, en de eis om leveranciers op tijd te betalen, waardoor het vertrouwen behouden bleef.’
Daaraan voegt Edouard Herinckx een vierde dimensie toe: eigen arbeid. ‘Het is misschien iets duurder, maar onze lokale arbeidskrachten waren gemakkelijker weer aan het werk te krijgen. Dit korte-ketenaspect komt trouwens ook tot uiting in onze manier van werken, bij de inkoop van onze grondstoffen en bij het belang dat we hechten aan duurzaamheid.’
Nieuwe ERP en duurzaamheid
De nieuwe boekhoudsoftware van het bedrijf ontwikkelt zich tot een complete ERP-software, niet alleen voor het financiële beheer maar ook als een soort gemeenschappelijke kern voor alle afdelingen van Thomas & Piron, elk met haar eigen specifieke kenmerken. Dit zal ook de duurzaamheidsinspanningen van de groep ondersteunen.
Duurzaamheid is ongetwijfeld de volgende grote werf voor Thomas & Piron, concludeert de coach van Best Managed Companies. ‘Het definiëren van een ambitie en aanpak op het vlak van milieu, maatschappij en goed bestuur moet deel uitmaken van de toekomstplannen van Thomas & Piron, net zoals het monitoren van niet-financiële prestaties. Iets om naar uit te kijken. ’