Doorgewinterde bedrijfsleiders Yves Noël (voormalig CEO en Chairman NMC) en Rik Jacob (voormalig CEO Ardo Group) delen hun strategische, organisatorische en maatschappelijke kijk op duurzaam ondernemerschap. ‘Steeds meer bedrijven opereren duurzaam: niet omdat het van hen verwacht wordt, maar omdat ze er zélf in geloven.’
Organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen, integreren aandacht voor onder meer sociale, ethische en milieukwesties in hun kernstrategie. Ze doen dat idealiter in samenwerking met hun stakeholders. Zo creëren ze zoveel mogelijk gedeelde waarde: voor hun aandeelhouders én voor de samenleving. Daarbij voorkomen en verminderen ze tegelijk mogelijke negatieve effecten in hun bedrijfsactiviteiten.
Kleinkinderen
‘Duurzaam ondernemerschap betekent voor mij de toekomst veiligstellen voor toekomstige generaties’, zegt Yves Noël, voormalig CEO en Chairman bij NMC, industrieel specialist in synthetische schuimen en lid van de Best Managed Companies-jury. ‘Dat kan door bedrijfsactiviteiten zo te organiseren dat ze onder meer bijdragen aan een schoner milieu en betere levensomstandigheden voor de bevolking. Persoonlijk wil ik dat mijn kleinkinderen later kunnen zeggen dat ik als bedrijfsleider vandaag de juiste duurzaamheidsbeslissingen genomen heb.’
Bedrijven doen best wat ze beloven op vlak van duurzaamheid, via rapportering, metingen en KPI’s.
Die mening deelt ook collega-ondernemer Rik Jacob, voormalig CEO van Ardo Group, een wereldwijde speler in de markt van vriesverse groenten, kruiden en fruit, actief lid van diverse raden van bestuur en eveneens lid van de Best Managed Companies-jury. ‘Er bestaat geen betere samenvatting van duurzaam ondernemerschap dan het optimaal trachten na te leven van de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties: een actieplan om de planeet en de mensheid economisch, sociaal en ecologisch zo duurzaam mogelijk te ontwikkelen.’
Onmisbaar
Maar duurzaam ondernemen vereist een doelgericht management. Yves Noël: ‘Bedrijven moeten hun duurzaamheidsambities in de eerste plaats afstemmen met al hun stakeholders. Niet alleen met de aandeelhouders maar ook met werknemers, klanten en hun omgeving.’
Pas als die basis er is, heeft het zin om duurzaamheid ook te ’meten’. Dat vindt ook Rik Jacob: ‘Bedrijven doen best wat ze zeggen en beloven op vlak van duurzaamheidsinspanningen. De enige manier waarmee ze dat kunnen staven, is via rapportering, metingen en het nastreven van KPI’s.’
Duurzaam ondernemerschap is steeds minder een keuze, maar een must. Het is vandaag en zeker morgen onmisbaar om zaken te doen, menen de twee bedrijfsleiders.
Green Team
‘Ook binnen de oorlog om talent is duurzaamheid geen modewoord meer’, weet Rik Jacob. ‘Jongere generaties verwachten dat hun werkgever strategische inspanningen levert om de wereld beter te maken. Anders missen ze verbondenheid met het bedrijf en purpose in hun job.’
Dat merkt ook Yves Noël. ‘We hebben een Green Team binnen de organisatie, waar veel jongeren spontaan deel van willen uitmaken. Duurzaamheid is één van triggers waardoor jongeren geïnteresseerd geraken in ons bedrijf en reageren op vacatures.’
Start-ups hebben volgens Rik Jacob alle troeven in handen om hun business vanaf dag één duurzaam uit te bouwen. ‘Ze beginnen vanaf nul en kunnen snel en direct hun groeiende business in overeenstemming brengen en houden met hun duurzaamheidsambities.’
Als ik vandaag een nieuw bedrijf zou starten, zouden duurzaamheidsambities daar een vooraanstaande rol in spelen.
Bijsturen
Dat is een voordeel dat grotere gevestigde organisaties die het roer nu moeten omgooien of moeten bijsturen niet hebben. ‘Als ik vandaag een nieuw bedrijf zou starten, zouden duurzaamheidsambities daar een vooraanstaande rol in spelen’, zegt Yves Noël.
Al is het wel zo dat grotere organisaties – alleen al door hun schaal – een grotere impact op de planeet kunnen realiseren. ‘Dankzij onder meer circulaire productieprocessen en het gebruik van gerecycleerde materialen genereert ons bedrijf vandaag nog nauwelijks afval’, besluit Yves Noël.
Een vergelijkbaar verhaal is te horen bij Rik Jacob. ‘76 procent van alle gewassen die door Ardo vermarkt worden, bevatten geen pesticiden. Dat is een impactvolle prestatie in vergelijking met vroeger.’