Leren van astronauten
Na corona moeten we weer meer als een collectief samenwerken. Daarom zijn empathie en emotionele intelligentie de waardevolste vaardigheden die we nu versneld kunnen leren.
Een groeiend aantal onderzoeken toont de langdurige impact van Covid-19 op de hersenen en het lichaam aan. Maar factoren als sociaal isolement, het inperken van onze privacy en interpersoonlijke problemen, samen met de scheiding van dierbaren en het niet kunnen afscheid nemen, blijven relatief onontgonnen. Er bestaat al een bijzondere context die we als voorbeeld kunnen bestuderen: astronauten op missie.
Astronauten bezitten waardevolle en unieke ervaringen en kunnen ons helpen onbekende situaties beter te begrijpen. Ze leiden een deel van hun leven in isolement. Nu voelt het alsof we allemaal in dat schuitje zitten. We ervaren hoe hartverscheurend het is geliefden te missen en te verliezen, om met teamgenoten te communiceren via enkel stemgeluid, om verschillende facetten van onze identiteit in elkaar te laten vloeien en tegelijk een uitstekende moeder, werkgever en partner te willen zijn.
Astronauten leiden een deel van hun leven in isolement als onderdeel van hun job. Nu voelt het alsof wij allemaal in hetzelfde schuitje zitten.
Dat heeft een grote impact op hoe we ons voelen, op onze identiteit en onze omgeving. Emotionele intelligentie en nieuwe manieren van empathisch communiceren kunnen bijdragen tot een beter emotioneel welzijn. Vanuit die stabiele basis kunnen we leren optimaal te functioneren in welke situatie ook, zodat we gezondere beslissingen nemen en zelfverzekerder en creatiever zijn. Daarnaast kunnen we bouwen aan sterkere relaties en communiceren we effectiever. Ons emotioneel welzijn is direct gelinkt aan ons succes.
De NASA onderzoekt hoe emotioneel intelligente kledingstukken daarbij een rol kunnen spelen. Stel dat je omhelzingen kan sturen naar je grootvader die alleen is. Dat een sjaal met de geur van een pas overledene je verdriet helpt te verwerken. Dat een jas je een schouderklopje geeft of een shirt je helpt het hoofd koel te houden en eventueel je gezondheid monitort vanop afstand. Daarop inzetten kan tegelijk een alternatief bieden voor het economische doemscenario dat de mode-industrie te wachten staat.
Corona heeft inkomsten doen crashen, businessmodellen ontwricht, gewoontes dooreengeschud, veranderingen doorgeduwd. Wat keert terug naar het oude? Wat blijft voor altijd anders? En vooral: welke kansen biedt dat?
Leiderschapsvaardigheid
Studies van het World Economic Forum, McKinsey, Forbes, The Washington Post en Google gaven al in 2018 aan dat empathie de vaardigheid bij uitstek is. Het is de belangrijkste leiderschapsvaardigheid die we nodig hebben, ook na de pandemie, en niet alleen op onze werkplek. Na corona wordt het veel belangrijker om weer meer als een collectief te gaan samenwerken.
De pandemie stelt onze fundamentele basisopvattingen over de relatie tussen mens, maatschappij en waarden in vraag. Als we leren met meer empathie met elkaar om te gaan, kunnen we dingen vanuit een geheel nieuw perspectief bekijken, met meer authenticiteit, kwetsbaarheid, gevoeligheid en transparantie. Die gedragsverandering kan leiden tot systeemverandering. Als we samenwerken, kunnen we geweldige dingen bereiken, denk maar aan de eerste maanlanding.
Het is best mogelijk dat onze kleinkinderen straks naar andere planeten reizen en wij hun verhalen vertellen over deze periode. Hoe we uit het duister onze sterkte haalden en hoe we onze emoties gebruikt hebben als brandstof voor het nieuwe. Laten we de handen in elkaar slaan en als collectief weer gaan dromen.
Jasna Rokegem
Fashiontechdesigner en oprichtster van de designstudio Jasna Rok Lab
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
- 4 Euroclear werd bijna voor 2 miljard euro opgelicht, maar parket weigert dat te onderzoeken
- 5 Kerstakkoord bij Volkswagen: 35.000 jobs weg, autoproductie stopt in twee fabrieken