opinie

Verlaten we X of niet? Bedrijven staan voor meer dan één moeilijke keuze

Standpunten innemen komt voor organisaties voortaan met een kostprijs. Wen er maar aan, schrijven de communicatiestrategen Kristien Vermoesen en Raf Weverbergh, die twijfelende bedrijven enkele tips geven.

Blijven we op X, het vroegere Twitter, of niet? Met die vraag worstelen leiders en communicatieteams, net als media en politici. Sommige organisaties stellen zelfs Meta in vraag. Dat trok de stekker uit zijn diversiteitsbeleid en factchecking, maar lijkt als eigenaar van Facebook, Instagram en WhatsApp incontournabel in de communicatie.

De beslissing bepaalde platformen te verlaten wordt als risicovol gezien. En dat is ze inderdaad, want de kans dat je een deel van je publiek schoffeert, is reëel.

Advertentie
  • De auteurs
    Kristien Vermoesen en Raf Weverbergh zijn communicatiestrategen bij Finn.
  • De kwestie
    Bedrijven twijfelen om beslissingen te nemen over sociale media, klimaat of diversiteit. De kans dat ze een deel van hun publiek schofferen, is reëel.
  • De conclusie
    Meer dan ooit moeten bedrijven weten voor welke waarden ze staan en voor welke waarden ze bereid zijn een prijs te betalen.

Erger nog: het zal niet de laatste keer zijn dat bedrijven voor zulke keuzes staan. Wen er maar aan. Voor organisaties en hun communicatieteams wordt Zugzwang of zetdrang de volgende jaren een realiteit. Zugzwang is een Duitse term uit het schaken voor situaties waarin spelers verplicht zijn een zet te doen in de volle wetenschap dat elke zet hun situatie verslechtert.

Polarisering trekt complexe en soms onmogelijke discussies en cultuuroorlogen tot binnen in organisaties. Zo dwingen studenten universiteiten een positie in te nemen over het conflict in Gaza.

Belgische multinationals met vestigingen in de VS moeten beslissen of ze in hun ESG-verslag nog de term ESG (environment, social, governance) gebruiken, net als de afkorting DEI (diversity, equity, inclusion). DEI is de inzet van een cultuuroorlog in de VS, en kan daar rechtszaken uitlokken die ook een kans op slagen hebben. Tegelijk zijn ESG- en diversiteitsinitiatieven in Europa verplicht en breed gedragen door de eigen werknemers.

Advertentie
Advertentie

De tijd dat bedrijven gratis konden surfen op een golf van feelgoodcommunicatie over diversiteit, klimaat en andere onderwerpen is voorbij.

De tijd dat bedrijven gratis konden surfen op een golf van feelgoodcommunicatie over diversiteit, klimaat en andere onderwerpen is voorbij. Beslissingen en communicatie komen voortaan met een kostprijs: ontevreden werknemers, boze boycotters, fronsende regulatoren.

Meer dan voorheen moeten bedrijven heel goed weten voor welke waarden ze staan en voor welke waarden ze bereid zijn een prijs te betalen. Zo begon het ijsjesmerk Ben & Jerry’s een proces tegen de eigen moederholding Unilever omdat het geen standpunt mocht innemen over Gaza. Dat is tamelijk ongezien, en niet altijd bevorderlijk voor carrières in een multinational, maar Ben & Jerry’s toont daarmee dat het vasthoudt aan zijn principes.

Tegelijk weten we uit onderzoek dat niets zoveel schade berokkent aan een reputatie als een standpunt innemen om dan bij de eerste zucht tegenwind te plooien. Dat maakt je veel kwetsbaarder voor criticasters. Het komt er dus op aan de volgende jaren de moed te bezitten om jezelf te zijn - vrij naar een boekje dat in het Engels niet toevallig ‘The Courage to be Disliked’ is getiteld.

Enkele tips

  • Begin bij de data: hoeveel (actieve) volgers telt je organisatie op welk platform? Wat is het engagement? Neemt dat toe of af?
  • Mogelijk is je doelpubliek of een deel ervan zelf al aan het verhuizen naar andere platformen als Bluesky, Threads of LinkedIn. Neem een steekproef van je belangrijkste stakeholders en kijk waar die actief zijn.
  • Afhankelijk van hoe belangrijk bepaalde waarden voor je bedrijf zijn, kan je ervoor kiezen een voorbeeldfunctie op te nemen en zelf de weg te banen naar alternatieve platformen.
  • Aarzel niet om daar in je communicatie expliciet over te zijn: stakeholders kunnen best een beslissing aan waarmee ze het niet per se eens zijn, zolang die maar consistent is met de waarden van je organisatie.
  • Neem ook risicomanagement mee in je beslissing: het kan nuttig zijn je account op een platform te behouden zonder er per se actief te zijn. Zo kan je toch snel reageren op een moment dat je aangevallen wordt.
  • De oplossing kan ook liggen in een juiste balans, bijvoorbeeld wel de account behouden op bepaalde platformen, maar er minder frequent op publiceren, alternatieven exploreren of er geen advertentieruimte meer kopen.
Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Johan Thijs, de CEO van KBC. De bankgroep was vorig jaar opnieuw de winstkampioen onder de Belgische grootbanken.
Grootste vier Belgische banken boeken 8,35 miljard euro winst
De Belgische grootbanken - BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius en ING - hebben 2024 afgesloten met 8,35 miljard euro nettowinst. Dat is iets minder dan in 2023. Ook de inkomsten daalden licht.
Gesponsorde inhoud