opinie

De tien geboden van LinkedIn

Marketingconsultant, werkt bij Proximus als business & service designer

LinkedIn begon twintig jaar geleden als een professioneel netwerk. Handig om met (ex-)collega’s verbonden te blijven en via-via mensen te leren kennen, schrijft marketingconsultant Koen Peeters. Het breidde uit naar een platform om jobs en ideale kandidaten te zoeken. Later kwam er ook onlineopleiding bij.

Maar de jongste tijd heeft LinkedIn last van klimaatverandering. De professionele vijver begint steeds meer op een kikkerpoel te lijken, met gekwaak van blazers die gelijk wat beweren. Met spam en ongevraagde verkooppraatjes. Met virale wijsheden waarvoor zelfs de Bond Zonder Naam bedankt en een wildgroei aan coaches.

Daarom voor elke professional: de tien geboden van LinkedIn.

Advertentie

1. Gij zult professioneel converseren

LinkedIn is een vergaderruimte, geen toog. Post en comment alsof uw baas en uw klanten meekijken, wat ze waarschijnlijk ook doen.

2. Onwaarheden zult gij weren

Check de feiten voor u uw reputatie om zeep helpt. Als de bron of het bewijs discutabel is, denk dan nog eens na of de wereld geen betere plek zou zijn zonder die share.

3. De likes van uw naaste zult gij niet begeren

Dat iets trending is, betekent nog niet dat het op LinkedIn hoort. Laat dansende katten voor andere platformen. Like ze ook niet, anders vermenigvuldigen ze.

4. Uw netwerk zult gij eren

Ga respectvol om met anderen. Achter elke profielfoto zit een echt persoon (of een AI-bot of cybercrimineel). Denkt u dat een profiel fake is: rapporteer het.

5. Gij zult geen content stelen

Wees eerlijk. Kopiëren en plakken is makkelijk en een professional doet aan bronvermelding. Als iemand in de reacties u op de bron wijst, komt dat ook lullig over.

Advertentie

6. Hippe functietitels zult gij niet genereren

Vraag uzelf af: als ik mijn jobtitel uitspreek op een familiefeest, begrijpt mijn familie me dan? Als u zichzelf growth hacker, verbinder, AI prompt engineer of chief holistic coaching officer noemt waarschijnlijk niet. Ook ik was ooit schuldig, maar gaf die jeugdzonde snel op.

7. Gij zult niet koketteren

Het is oké om trots te zijn op een prestatie, maar als elke post gaat over hoe geweldig u bent, denken mensen misschien dat u iets te compenseren hebt.

8. Constructief zult gij participeren

LinkedIn is om te netwerken en bij te leren, niet om te muggenziften. Geef constructieve feedback, stel oprechte vragen en vermijd trollen.

9. Persoonlijk drama zult gij niet ventileren

Een meningsverschil met een collega? LinkedIn is niet de plek om u af te reageren. Bewaar het drama voor je drama lama.

10. Gij zult nadenken alvorens te connecteren

Vraag u voor u op ‘verbinden’ klikt af: is dit een zinvolle professionele connectie of wil ik mijn aantal volgers opkrikken? Misschien kent u Adriaan Windhaan of Trix de Roo-Bot toch niet zo goed.

Akkoord? Laat het me weten. U vindt me op LinkedIn.

Advertentie
Gesponsorde inhoud