Nieuwe telecomoperator Digi duikt met tarieven stevig onder de concurrentie
Digi, de vierde volwaardige telecomoperator in België, zet bij zijn lancering de sector op zijn kop met tarieven die stevig lager zijn dan die van zijn concurrenten. Daarmee wil het bedrijf 'een fair deel' van de markt binnenhalen. De telecomregulator BIPT bestempelt Digi als 'prijsbreker'.
Het is D-day voor Digi. Ruim twee jaar nadat de nieuwe operator, een alliantie tussen de Roemeense telecomgroep Digi Communications en het Belgische Citymesh, een zusterbedrijf van ICT-groep Cegeka, verrassend mobiele frequenties in de wacht had gesleept, lanceerde hij woensdag zijn eerste producten en tarieven. Zij het met vertraging.
Maar het is ook D-day voor de sector en de gevestigde waarden Proximus , Telenet en Orange Belgium . Digi kondigde al meermaals aan te zullen uitpakken met ‘ongeziene tarieven’, maar om uit te maken hoe lastig Digi het zijn tegenstrevers zou maken was het nog afwachten.
Die duidelijkheid is er nu. Digi pakt uit met een nationaal geldend mobiel tarief, met daarnaast drie producten voor supersnel internet via de glasvezelkabel, al zijn die voorlopig enkel beschikbaar in de Brusselse wijk Kuregem. De operator bouwt nog volop aan een ruimer glasvezelnet.
Mobiel in heel het land
Het bedrijf kan zijn mobiele aanbod meteen in heel het land aanbieden, omdat het een nationaal roamingakkoord sloot met Proximus in afwachting van de bouw van zijn eigen netwerk. Daardoor kunnen klanten voorlopig alleen surfen met 4G-technologie. Het snellere 5G van Digi's eigen net zit nog in de pijplijn en zal pas vanaf 2025 geleidelijk beschikbaar zijn.
Digi Mobile kost 5 euro per maand voor onbeperkt bellen (enkel in België), onbeperkt sms'en en 15 GB mobiel datavolume. Daarmee duikt Digi stevig onder de prijzen van de concurrentie. 'Sommigen zeiden dat we 10 procent goedkoper zouden worden, maar het is meer dan dat', zei Jeroen Degadt, de CEO van Digi. 'Het is echter moeilijk er een percentage op te plakken.'
Een goedgeplaatste bron in de sector, die al wat langer kon vergelijken, zegt dat Digi bijna over de hele lijn goedkoper is dan de concurrentie. Het BIPT kwam woensdagmiddag met een persbericht naar buiten waarin de telecomregulator Digi bestempelt als 'prijsbreker' voor de meeste gebruikersprofielen (zie inzet).
Het BIPT pakte woensdagmiddag uit met een eerste inschatting van de mobiele tarieven van Digi. Het gaat om een update van de tariefstudie die de telecomregulator vorige week publiceerde. De update vergelijkt voor mobiele abonnementen de gemiddelde maandelijkse kosten van het goedkoopste mobiel aanbod van elk merk op de markt. Dat gebeurt voor vijf profielen: van 'basis' met 100 belminuten en 2 GB mobiele data over 'gemiddeld' tot 'intensief' met 50 GB.
De toevoeging van Digi leert dat de nieuwkomer voor vier van de vijf profielen nu de goedkoopste speler is. Enkel voor het intensieve gebruik is Digi een middenmotor. Daar is Yoin, een virtuele speler op het net van Proximus, met een nieuw product nu de goedkoopste aanbieder. Het BIPT besluit dat Digi zich 'als uitdager gedraagt als een 'prijsbreker' ten opzichte van de andere operatoren voor vier van de vijf bestudeerde profielen'. Dat doet de mogelijke korting voor wie goed vergelijkt volgens het BIPT oplopen van 144 tot 324 euro.
Een snelle blik op de tariefsimulator van het BIPT, waarin Digi intussen is opgenomen, bevestigt dat, net als een snelle vergelijking met enkele producten van concurrenten. Zo vraagt Scarlet, het budgetmerk van Proximus, minimaal 8 euro voor 1 GB met beperkt belvolume. Het goedkoopste product bij Hey!, de goedkope tegenhanger van Orange Belgium, kost 7 euro voor 5 GB met gelimiteerd bellen en sms'en. Nochtans heeft de concurrentie zich de jongste tijd al beter gepositioneerd in de aanloop naar de komst van Digi.
Herhaling
Daarmee doet zich een herhaling voor van de lancering van Digi in Spanje en vorige maand in Portugal waar het zich ook profileert als prijsbreker. En van wat gebeurde bij de komst van Mobistar (nu Orange Belgium) in 1996 als tweede speler naast Proximus en KPN Orange (nu Base van Telenet) in 1998 als nummer drie. Mobistar dook ongeveer een derde onder de tarieven van Proximus en KPN Orange deed daar nog een schep bovenop.
Digi maakt zich sterk dat zijn mobiele aanbod driekwart van de noden van de Belgische bevolking dekt. Wie meer dan de voorziene 15 GB verbruikt, betaalt 0,6 euro per bijkomende GB. Digi richt zich op particulieren. Citymesh bedient grotere bedrijvenklanten.
'Gaan prijzen niet verhogen'
Degadt kondigde ook aan dat de nieuwe operator geen plannen heeft om het tarief op te trekken na de lanceringsperiode. 'Onze ambitie is om het product beter te maken, niet duurder.' Op het beoogde marktaandeel wil Digi zich niet laten vastpinnen. 'We gaan geen cijfer geven', aldus Mitch De Geest, de CEO van Citymesh, de telecomzuster van Cegeka. 'Ons doel is zo groot mogelijk te worden en een fair deel van de markt binnen te halen. We zijn hier niet aan begonnen voor slechts 100.000 klanten.'
Ons doel is zo groot mogelijk te worden en een fair deel van de markt binnen te halen. We zijn hier niet aan begonnen voor slechts 100.000 klanten.
Voor glasvezel of fiber gaan de producten van 10 euro per maand voor een snelheid van 500 Mbps tot 20 euro voor 10 Gbps. Digi zegt ook daarmee goedkoper te zijn dan de andere spelers. De operator rekent geen installatiekosten of een bedrag voor de modem aan. Voor telefonie op de vaste lijn moet een surplus worden betaald. Digi komt op termijn ook met een tv-product, gebaseerd op een eigen technisch platform.
2 miljoen huishoudens
Het glasvezelaanbod is voorlopig dus beperkt tot Kuregem, al heeft Digi al meer dan 140.000 woningen in het Brusselse aangesloten op zijn eigen netwerk. Het bouwt daaraan verder, met een focus op de grote steden en het doel om over vijf jaar 2 miljoen huishoudens aansluitbaar te maken.
Volgens De Geest zijn er al akkoorden met enkele steden. Digi start begin 2025 buiten Brussel. Het staat open voor samenwerking met andere operatoren rond netwerkdeling, maar op dat vlak is nog niets concreets afgesproken. In de tussentijd blijft het zelf glasvezel trekken.
De operator telt al 300 eigen werknemers, maar met anderen zoals de technici op het terrein erbij loopt dat op tot zo'n 500. De verkoop start online. Binnenkort volgen retailpartners zoals de supermarktgroep Cora en de eerste eigen winkels in Gent en Brussel. Vooral het aandeel van Proximus kreeg woensdag klappen in reactie op het nieuws. Het dreigt voor het eerst onder de grens van 5 euro te zakken.