Advertentie

Google lanceert Gemini 2.0

Google wil met Gemini 2.0 mee zijn in het 'agentische tijdperk'. ©AFP

Met Gemini 2.0 heeft Google een nieuwe versie van zijn AI-model gelanceerd. De technologiereus hoopt zo het voortouw te nemen in de snel evoluerende wereld van de AI-chatbots.

Google DeepMind, de AI-afdeling van Alphabet, heeft woensdag een nieuwe versie van zijn chatbot Gemini gelanceerd. Volgens de techreus zou Gemini 2.0 tweemaal sneller werken dan de vorige versie. De AI-chatbot kan nu niet alleen converseren, maar ook afbeeldingen en audio in alle talen genereren. Daarnaast staat de nieuwe versie van Google's AI-model gebruikers ook bij tijdens zoekopdrachten en het coderen. Dat maakt het bedrijf bekend in een statement.

Met Gemini 2.0 maakt Google zich op voor het 'agentische tijdperk'. Want naast het genereren van teksten, code of beelden worden bots steeds meer 'agenten' die taken uitvoeren voor de gebruiker. Ook de nieuwe mogelijkheden van Gemini 'maken het mogelijk om 'agenten' te bouwen die kunnen denken, onthouden, plannen en zelfs namens u actie kunnen ondernemen', zegt directeur productmanagement Tulsee Doshi.

Advertentie

Een van de producten die vanaf vandaag voor gebruikers beschikbaar zijn, is Gemini 2.0 Flash. Daarover zegt Google dat het afbeeldingen beter kan verwerken en menselijke redeneringsvermogen dichter benadert. Deap Research moet dan weer als 'aangestuurde onderzoeksassistent' gebruikers helpen om gedetailleerde rapporten te doorzoeken. De techreus test ook nog prototypes uit in zijn vertrouwde testcommunity.

ChatGPT

Google wil een antwoord bieden op ChatGPT van concurrent OpenAI. De afgelopen twintig jaar domineerde Google het opzoeken van informatie op het internet en daarmee ook de onlineadvertentiemarkt. Met de opkomst van op taal gebaseerde AI-modellen, zoals ChatGPT, komt dat overwicht mogelijk ten einde. Steeds meer mensen gebruiken AI-chatbots als alternatief voor Google Search.

Gemini 2.0 zou vanaf begin 2025 toegankelijk zijn voor het grote publiek.

Advertentie
Gesponsorde inhoud