Advertentie

Jong Geweld | Pieter Josson (BiometrIQ): 'Een bedrijf uitbouwen is leuk, maar het is niet je volledige leven'

Pieter Josson van BiometrIQ. ©BiometrIQ

De Tijd brengt onder de vlag WAW! nieuws over starters en groeibedrijven. In de rubriek Jong Geweld laten we beloftevolle ondernemers aan het woord over hun parcours. Vandaag: Pieter Josson (36) van BiometrIQ, een dataplatform dat gepersonaliseerd voedingsadvies breed toegankelijk wil maken. Voor die missie haalde het eind vorig jaar geld op bij een hele serie businessangels uit de tech- en sportwereld.

Hoe legt u aan uw grootmoeder uit wat uw bedrijf precies doet?

'De technische details zijn nogal ingewikkeld, maar het waarom krijg ik wel helder. Het is bekend dat veel mensen met gezondheidsproblemen kampen vanwege een slechte relatie met voeding, en dat daarvoor geen unieke oplossing bestaat die voor iedereen werkt. Het klikt dus wel bij de meeste mensen als we zeggen dat we dat willen aanpakken door gepersonaliseerde voeding toegankelijk te maken via een combinatie van technologie en professioneel advies. Dat we dat met sensoren, DNA-analyses en datagedreven journeys doen, is in de uitleg minder belangrijk. (lacht)'

Wat is het voorlopige hoogtepunt uit uw ondernemersverhaal?

'Misschien wel de prijs van Beloftevolle kmo van het Jaar, die we vorig jaar van Unizo kregen. Tot dan waren we vooral gefocust op verkoop en waren we weinig bezig met marketing en communicatie. We werkten wat op zijn West-Vlaams: kop naar beneden en wroeten. (lacht) Maar toen suggereerde iemand van Unizo dat we ons zouden inschrijven en kregen we die bekroning. Die heeft ons de ogen wel wat geopend. Je verhaal naar buiten brengen is best waardevol en een deel van het vooruithelpen van je bedrijf.'

Advertentie

Is er ook een dieptepunt in uw voorlopige parcours?

'We hebben - hout vasthouden - nog geen echte make-or-breakmomenten meegemaakt. Maar toen we vorig jaar aan onze kapitaaloperatie begonnen, heb ik wel wat stress gehad. We hadden onderschat hoeveel tijd daarvoor nodig is en dan kom je in een situatie waarin cash even schaars wordt. Dat is spannend als je mensen op je payroll hebt staan. Dat willen we in de toekomst vermijden.'

Hoeveel onbeantwoorde whatsappberichten hebt u?

'Laten we zeggen dat ik erom bekendsta niet te antwoorden op berichten. Ik heb me wel voorgenomen daar werk van te maken. Want een bedrijf uitbouwen is leuk en spannend, maar het is niet je volledige leven. Het jammer zijn over vijf jaar te moeten vaststellen dat ons bedrijf een succes is, maar dat ik geen sociaal netwerk meer heb.'

Hoe maakt u uw hoofd leeg?

'Sporten. Dat was iets makkelijker voor ik twee kinderen had, maar ik doe wat ik kan. Ons kantoor ligt naast het zwembad van Kortrijk en over de middag probeer ik wel eens een halfuurtje te zwemmen of te lopen. Maar ik zou er liever meer tijd voor uittrekken. Eigenlijk kruip je het best eens af en toe drie uur op een fiets om uit te waaien. Ik geloof sterk dat je die verloren tijd achteraf terugwint door extra productiviteit. Die cultuur willen we bij BiometrIQ creëren.'

Waar wilt u over vijf à tien jaar staan met uw bedrijf?

'Wij zijn begonnen in een redelijk kleine niche van diëtistenpraktijken, maar we merkten gaandeweg dat onze markt veel groter is. Via een samenwerking met Energy Lab bereiken we nu ook grote bedrijven. En we praten met ziekenfondsen en verzekeraars, die baat kunnen hebben bij preventietrajecten voor hun klanten. Zulke trends zien we ook in het buitenland, maar hier zijn we voor op de curve. We zijn dus goed gepositioneerd om straks de vruchten van die trends te plukken.'

Profiel

BiometrIQ

  • Opgericht in 2020 door Pieter Josson en Tijs Engelrelst.
  • Bouwde een softwareplatform dat verschillende bronnen van gezondheidsdata bundelt en overzichtelijk presenteert.
  • Wordt gebruikt door meer dan 250 diëtisten en orthomoleculaire professionals, en bij bedrijven via partners als Energy Lab en Springbok Coaching.
  • Breidt dit jaar uit naar Duitsland en Scandinavië.
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud