Overnemer van Jules Destrooper op zoek naar nieuwe prooi
Guido Vandermarliere, de 75-jarige West-Vlaamse tabaksondernemer die een jaar geleden het iconische koekjesmerk Jules Destrooper kocht, is opnieuw op overnamepad.
'Momenteel liggen er twee concrete dossiers van buitenlandse bedrijven op mijn bureau.'
Het was een donderslag bij heldere hemel toen Guido Vandermarliere in april vorig jaar Jules Destrooper overnam, het koekjesbedrijf bekend van de natuurboterwafels of 'lukken'. Daarbij liep plots ook de broedertwist tussen de vorige eigenaars Patriek en Peter Destrooper in de kijker. Patriek had immers de helft van de aandelen eerst van zijn broer overgekocht aan een waardering van 55 miljoen euro en vervolgens doorverkocht aan Vandermarliere. Die betaalde een fors hogere prijs - 57 à 58 miljoen euro, zo blijkt nu uit een gesprek met Vandermarliere zelf. 'Een pijnlijke affaire', zegt Vandermarliere daarover nu. 'Maar het is nu eenmaal zo.'
Een trein passeert maar één keer, dus zorg ik dat ik erop zit.
Met de overname van Jules Destrooper heeft de tabaksondernemer evenwel nog lang niet de volle 475 miljoen euro geherinvesteerd die hij in 2012 kreeg bij de verkoop van zijn roltabakbedrijf Gryson aan Japan Tobacco. Maar ondanks zijn leeftijf van 75 jaar heeft Vandermarliere nog plannen te over. ‘Er liggen twee dossiers op tafel waar we al ver gevorderd zijn', stelt hij. 'Allebei buitenlandse bedrijven. Een ervan sluit aan bij de koekjes – je hebt wafeltjes in verschillende smaken en vormen, hè.' Een nieuwe overname mag voor hem een waarde hebben van 50 tot 80 miljoen euro.
Het lijk er dus op dat Vandermarliere Jules Destrooper verder wil uitbouwen geflankeerd door andere voedingsbedrijven. 'Binnen tien jaar zou Jules Destrooper toch naar 100 miljoen euro omzet moeten evolueren', zo klinkt het. Dat wil Vandermarliere bereiken door kleinere verpakkingen, marketingacties zoals foodpairing met de koekjes en door meer jonge mensen aan te spreken met de traditionele koekjes. 'Wil je inbreken op een markt, moet je de jeugd aanspeken. Dat heeft Philip Morris ooit bewezen voor sigaretten, en dat geldt ook voor koekjes.’
Vorig haalde Jules Destrooper 40 miljoen euro omzet, een groei van 11 procent tegenover 2014. De ebitda viel dan weer terug van 4.6 naar 3,5 miljoen euro. Er werken 160 mensen.
In de zaterdagtijd kan u het volledige interview lezen met Guido Vandermarliere.
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
- 4 Euroclear werd bijna voor 2 miljard euro opgelicht, maar parket weigert dat te onderzoeken
- 5 Kerstakkoord bij Volkswagen: 35.000 jobs weg, autoproductie stopt in twee fabrieken