Advertentie

Overnemer van Jules Destrooper op zoek naar nieuwe prooi

Guido Vandermarliere in de productie van de amandelkoekjes, waar het voor Jules Destrooper 130 jaar geleden allemaal begon. ©Thomas De Boever

Guido Vandermarliere, de 75-jarige West-Vlaamse tabaksondernemer die een jaar geleden het iconische koekjesmerk Jules Destrooper kocht, is opnieuw op overnamepad.

'Momenteel liggen er twee concrete dossiers van buitenlandse bedrijven op mijn bureau.'

Het was een donderslag bij heldere hemel toen Guido Vandermarliere in april vorig jaar Jules Destrooper overnam, het koekjesbedrijf bekend van de natuurboterwafels of 'lukken'. Daarbij liep plots ook de broedertwist tussen de vorige eigenaars Patriek en Peter Destrooper in de kijker. Patriek had immers de helft van de aandelen eerst van zijn broer overgekocht aan een waardering van 55 miljoen euro en vervolgens doorverkocht aan Vandermarliere. Die betaalde een fors hogere prijs - 57 à 58 miljoen euro, zo blijkt nu uit een gesprek met Vandermarliere zelf. 'Een pijnlijke affaire', zegt Vandermarliere daarover nu. 'Maar het is nu eenmaal zo.'

Advertentie

Een trein passeert maar één keer, dus zorg ik dat ik erop zit.

Met de overname van Jules Destrooper heeft de tabaksondernemer evenwel nog lang niet de volle 475 miljoen euro geherinvesteerd die hij in 2012 kreeg bij de verkoop van zijn roltabakbedrijf Gryson aan Japan Tobacco. Maar ondanks zijn leeftijf van 75 jaar heeft Vandermarliere nog plannen te over. ‘Er liggen twee dossiers op tafel waar we al ver gevorderd zijn', stelt hij. 'Allebei buitenlandse bedrijven. Een ervan sluit aan bij de koekjes – je hebt wafeltjes in verschillende smaken en vormen, hè.' Een nieuwe overname mag voor hem een waarde hebben van 50 tot 80 miljoen euro. 

Het lijk er dus op dat Vandermarliere Jules Destrooper verder wil uitbouwen geflankeerd door andere voedingsbedrijven. 'Binnen tien jaar zou Jules Destrooper toch naar 100 miljoen euro omzet moeten evolueren', zo klinkt het. Dat wil Vandermarliere bereiken door kleinere verpakkingen, marketingacties zoals foodpairing met de koekjes en door meer jonge mensen aan te spreken met de traditionele koekjes. 'Wil je inbreken op een markt, moet je de jeugd aanspeken. Dat heeft  Philip Morris ooit bewezen voor sigaretten, en dat geldt  ook voor koekjes.’

Vorig haalde Jules Destrooper 40 miljoen euro omzet, een groei van 11 procent tegenover 2014. De ebitda viel dan weer terug van 4.6 naar 3,5 miljoen euro. Er werken 160 mensen. 

In de zaterdagtijd kan u het volledige interview lezen met Guido Vandermarliere. 

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Paul Gheysens richtte in 1985 Ghelamco op en bouwde het uit tot een van de grootste vastgoedontwikkelaars van het land.
Paul Gheysens, de gevreesde vastgoedboer met twee gezichten
In veertig jaar tijd bouwde de boerenzoon Paul Gheysens zijn familiebedrijf Ghelamco uit tot een van de belangrijkste en bekendste vastgoedontwikkelaars van België. Net nu zijn imperium in woelig water zit, staat hij voor een dubbele generatiewissel. Portret van een brutale visionair met een neus voor opportuniteiten.
Gesponsorde inhoud