Advertentie

Verse miljoenen voor Vlaamse speedpedelecbouwer

Tomas Keppens en Jorrit Heidbuchel (r.) zijn de co-oprichters van IntuEdrive. ©Tim Dirven

Het bedrijf achter de Vlaamse speedpedelecs Ellio haalt 5 miljoen euro kapitaal op voor expansie in het buitenland. ‘We verdubbelen elk jaar. We gaan dit jaar richting 1.500 fietsen’, klinkt het.

De start-up IntuEdrive lanceerde drie jaar geleden zijn eerste speedpedelec onder het merk Ellio. Sindsdien profiteert het bedrijf volop van de groei van de markt. De inschrijvingen van die snelle e-bikes, met een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, stegen vorig jaar nog maar eens met 41 procent, tot bijna 17.000 stuks. Intussen rijden er in Vlaanderen al 75.000 rond.

Vlaanderen is, samen met Zwitserland, zowat het mekka van de speedpedelecs dankzij de fiscale stimuli voor bedrijfsfietsen, de regelgeving, de talrijke files en de opkomst van de fietsostrades die het fietspendelen met hoge snelheid aantrekkelijk maken. ‘Het zit allemaal mee’, zegt Jorrit Heidbuchel, CEO en medeoprichter van Ellio.

Advertentie

Nederland

Ook in andere landen ziet Heidbuchel dat het de goede richting uitgaat, en dat speedpedelecs stilaan worden omarmd in plaats van als een gevaar voor de samenleving beschouwd te worden. ‘We kijken voor expansie in eerste instantie naar Nederland, nadien komen Duitsland, Frankrijk en Zwitserland’, zegt hij.

Om die internationale groei in gang te zetten haalde Ellio 5 miljoen euro vers kapitaal op bij zijn aandeelhouders, waaronder PMV en U2P. Ook het Welvaartsfonds en Invest for Jobs stappen in deze kapitaalronde. Daarbovenop worden voor 2,2 miljoen euro leningen geconverteerd in aandelen.

We hebben vorig jaar nagenoeg break-even afgesloten. Dat is doorslaggevend geweest in de gesprekken. We zijn geen bodemloze put.

Jorrit Heidbuchel
CEO en oprichter IntuEdrive

‘We schrijven een volledig Vlaams verhaal. Dat spreekt aan’, zegt Heidbuchel. Het bedrijf telt intussen 22 werknemers, terwijl nog 10 mensen aan de slag zijn bij een Limburgs maatwerkbedrijf voor de assemblage van de fietsen.

‘We bewijzen met deze kapitaalronde dat het met een goed plan mogelijk is investeerders te overtuigen. We hebben vorig jaar nagenoeg break-even afgesloten. In de tweede jaarhelft waren we zelfs winstgevend. Dat is doorslaggevend geweest in de gesprekken. We zijn geen bodemloze put’, zegt Heidbuchel.

Dit jaar mikt het bedrijf op de verkoop van 1.500 speedpedelecs, wat een omzet van 7 à 7,5 miljoen euro zou moeten opleveren. ‘We zijn elk jaar in omvang verdubbeld. Het gaat snel. Dat moet ook, want het is een markt met veel concurrentie.’ En er komen nog altijd concurrenten bij, niet het minst uit België zelf. Er was al het merk Aska uit Vlaams-Brabant en onlangs kwam daar het Gentse Specter bij.

Advertentie
7,5 miljoen
omzet
Dit jaar zal IntuEdrive naar schatting 1.500 Ellio-fietsen verkopen, goed voor een omzet van zowat 7,5 miljoen euro.

Dit jaar denkt Ellio op te schuiven naar de vierde plaats in Vlaanderen, achter de grote drie - het Zwitserse Stromer, de Duitse Riese und Muller en Klever - maar voor een gevestigde waarde als het Amerikaanse Trek.

Ellio heeft intussen drie fietsvarianten in zijn gamma. ‘Dat helpt onze groei’, zegt Heidbuchel. De Original is een compacte speedpedelec met kleine wielen. De Max is een klassiek model met grotere wielen. En de Marty is een lange cargobike waarop je onder meer twee kinderzitjes of een boodschappenbox kan monteren.

Inspiratie bij Toyota

Het bedrijf gaat er prat op te werken met een zelf ontwikkeld aandrijfsysteem. Terwijl andere fietsenbouwers daarvoor een beroep doen op de technologie van Bosch, Shimano of andere leveranciers inspireerde Ellio zich voor het aandrijfsysteem op de elektrische Prius van Toyota, het bedrijf waar co-oprichter Tomas Keppens jarenlang als ingenieur werkte.

De Ellio-fietsen hebben een volautomatisch schakelsysteem en een aandrijving op beide wielen, wat vrij uniek is. Die technologie wil het bedrijf nu verder ontwikkelen en ook verkopen aan andere spelers die elektrische cargobikes op de markt brengen.

‘Die markt groeit heel snel. E-cargobikes zijn niet alleen populair bij gezinnen, maar ook bij professionals. Logistieke bedrijven maken steeds meer gebruik van dergelijke fietsen voor leveringen in steden. We willen met onze technologie ook een deel van die markt inpikken, zonder de volledige fiets te moeten maken.’

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Iedereen een hoger diploma? 'Wat is er mis met een geweldige stielman?'
Omdat te weinig bso-leerlingen slagen in het hoger onderwijs, coacht de Karel de Grote Hogeschool vanaf dit schooljaar beroepsscholieren naar een bacheloropleiding. Maar is al dat verder studeren wel nodig nu de arbeidsmarkt smeekt om vakmensen? ‘We moeten af van het idee dat de enige weg naar succes via een diploma hoger onderwijs loopt.’
Gesponsorde inhoud