Advertentie

Twitter ziet nieuwe gebruikers toestromen, maar adverteerders haken af

Twitter-CEO Elon Musk jaagt met zijn acties adverteerders weg. ©REUTERS

De Amerikaanse ondernemer Elon Musk juicht dat het aantal gebruikers van Twitter sterk toeneemt sinds hij het berichtenplatform heeft overgenomen. De adverteerders, waaronder volgens Musk ook de techreus Apple, slaan daarentegen op de vlucht.

Nog nooit werden zoveel mensen lid van Twitter , meldt de nieuwe eigenaar van het berichtenplatform, Elon Musk. Tegelijk wordt hij geconfronteerd met een exodus van adverteerders en vluchten gebruikers naar andere sociale media zoals het gedecentraliseerde netwerk Mastodon.

In de zeven dagen vanaf 16 november werden elke dag gemiddeld 2 miljoen nieuwe accounts aangemaakt. Het aantal minuten dat gebruikers per dag actief zijn, bereikt met bijna 8 miljard actieve minuten eveneens een record. Dat is een stijging met 30 procent tegenover een jaar eerder.

Advertentie
Chinese spam in opmars

Het afgeslankte moderatieteam van Twitter moet Musks oproep over 'langere en intensere werkdagen' waarmaken. Tijdens de ongeziene straatprotesten in China tegen het zerocovidbeleid was er een toestroom van reclame voor escortdiensten en pornoberichten die gekoppeld waren aan de namen van de steden waar het protest plaatsheeft. Dat lijkt een poging om kritische berichten over de Chinese overheid te verdrinken in spam. De moderatoren van Twitter bestrijden zulke tussenkomsten met een combinatie van automatische tools en manuele tussenkomsten. Waarnemers vragen zich af of de afgeslankte teams die taak nog aankunnen.

Per 13 november zijn volgens Musk ook minder haatdragende boodschappen gepost in vergelijking met een jaar eerder. Het aantal gerapporteerde valse accounts, waarbij gebruikers zich de identiteit van iemand anders aanmeten, zag eerder deze maand wel een piek. Dat was voor en na de lancering van Twitter Blue, een abonnement dat gebruikers recht gaf op een blauw verificatievinkje naast hun naam. De lancering liep helemaal fout en werd opgeschort.

Het eigen personeel had vooraf gewaarschuwd voor het lanceren van Twitter Blue zonder echte identiteitscontroles, maar Musk dreef zijn zin door, met een stortvloed van nepaccounts als gevolg. Het was een bijkomende reden voor adverteerders om af te haken. Maandag tweette Musk dat ook Apple 'grotendeels gestopt is met adverteren', waarbij hij de vraag stelde of het bedrijf 'vrije meningsuiting in de VS haat'. Apple zou volgens Musk ook overwegen Twitter uit de App Store te halen.

Adverteerders

Een andere reden voor de schrikreactie bij adverteerders is dat Musk de deuren openzet voor gebruikers die eerder van het platform verbannen waren, waaronder de voormalige Amerikaanse president Donald Trump. Bedrijven adverteren niet graag in een omgeving met extreme boodschappen en controverses over onjuiste informatie.

Musk geeft toe dat Twitter daardoor een zware inkomstendaling incasseert. Volgens hem is dat de schuld van een coalitie van burgerrechtengroepen die grote bedrijven onder druk zet. Bij de adverteerders die hun activiteit op Twitter voorlopig stopzetten, horen zwaargewichten zoals de autobouwers General Motors en Volkswagen en de voedingsgroep Mondelez.

Advertentie

Volgens een analyse van de ngo MediaMatters for America zijn de jongste weken 50 van de 100 belangrijkste adverteerders gestopt op Twitter. Zij waren dit jaar goed voor ruim 750 miljoen dollar uitgaven. Zeven andere bedrijven, die in 2022 goed waren voor 118 miljoen dollar, schroefden hun campagnes sterk terug.

In november ontsloeg Musk de helft van het personeel en honderden mensen vertrokken zelf toen de topman langere en intensere werkdagen decreteerde. De forse daling van het personeelsbestand leidt tot vrees over een te beperkte capaciteit om het platform te modereren.

Ambitie

Toch blijft Musk bijzonder ambitieus. Hij wil een 'alles-app' creëren, de 'Twitter 2.0: The Everything App' met de mogelijkheid versleutelde privéberichten te sturen, lange tweets te posten en betalingen te doen. De CEO denkt dat Twitter binnen 12 tot 18 maanden meer dan een miljard maandelijkse gebruikers kan hebben, vergeleken met 450 miljoen vandaag.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Agristo werd tot voor kort geleid door Filip Wallays en Hannelore Raes. Zij is nu hoofd hr en financiën.
Recordwinst van 210 miljoen euro voor frietreus Agristo
Het West-Vlaamse aardappelconcern Agristo heeft 2023 afgesloten met 210 miljoen euro nettowinst, bijna een verdrievoudiging tegenover 2022.
Gesponsorde inhoud